وداع با «اسوه اخلاق، تعهد، تخصص و اخلاص»/ یادنامه‌ای برای دیپلمات انقلابی

پیکر مرحوم حسین شیخ الاسلام معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی که پنجشنبه شب درگذشت، صبح روز گذشته به خاک سپرده شد. در این گزارش نگاهی گذرا به زندگی این دیپلمات انقلابی کرده‌ایم.

به گزارش ایسکانیوز، پیکر مرحوم حسین شیخ الاسلام سفیر سابق ایران و معاون امور بین الملل و دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی به خاک سرپرده شد.

مرحوم شیخ الاسلام پنجشنبه شب بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

وی متولد سال ۱۳۳۱ در اصفهان و از اعضای دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود که در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا مشارکت داشت. شیخ‌الاسلام، از سال ۱۳۷۷ به مدت پنج سال سفیر ایران در سوریه بود و نمایندگی مردم تهران در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و عناوینی همچون مشاور رئیس و مدیر کل بین الملل مجلس و مشاور وزیر امور خارجه را هم در کارنامه کاری خود داشت.

عضویت در دانشجویان پیرو خط امام و مشارکت در تسخیر لانه جاسوسی

حسین شیخ‌الاسلام فعالیت‌های سیاسی خود را هم‌زمان با اوج‌گیری مبارزات علیه رژیم پهلوی آغاز کرد و در حالیکه ۲۶ ساله بود انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

او به عنوان یکی از اعضای شاخص دانشجویان مسلمان خط امام در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در سال ۵۸ حضور داشت و به واسطه ترجمه اسناد جاسوسی دولت آمریکا علیه کشورمان نقش بسزایی در این واقعه مهم تاریخی ایفا کرد.

تصویری از مرحوم شیخ‌الاسلام در کنار معصومه ابتکار در جریان نشست خبری افشای اسناد جاسوسی آمریکا

دکتر محمدجواد ظریف در بخشی از کتاب خاطرات خود درباره رابطه‌اش با حسین شیخ‌الاسلام نوشته است: «پس از پیروزی انقلاب، روزی آقای شیخ‌الاسلام با بنده صحبت کردند و گفتند که همه می‌توانند متخصص کامپیوتر شوند اما هر کسی نمی‌تواند برای جمهوری اسلامی یک سیاستمدار خوب باشد. تغییر رشته و در نتیجه تغییر مسیر زندگی و تقدیر بنده به‌خاطر فرمایشات و اصرار ایشان بر این امر اتفاق افتاد...»

روایت شیخ‌الاسلام از نامه امام خمینی (ره) به گورباچف

شیخ‌الاسلام در مصاحبه‌ای با اشاره به نامه حضرت امام به آخرین رهبر شوروی گفته بود: «وقتی نامه حضرت امام به گورباچف به وزارت امور خارجه رسید و ۴۰، ۵۰ صفحه دست‌نویس بود، سه چهار تا خط‌خوردگی بیشتر نداشت و معلوم بود که قلم را گذاشته و یک‌باره نوشته‌اند. آقای ولایتی گفتند: «حضرت امام چنین نامه‌ای را نوشته و گفته‌اند این را به شوروی‌ها بدهید».

همه نشستیم و شور کردیم که این خیلی نامه تندی است و به روس‌ها برمی‌خورد و این‌ها برای خودشان ابرقدرتی هستند. خلاصه شورای معاونین وزارت امور خارجه با هم مشورت کردیم و گفتیم خدمت حضرت امام عرض کنیم که اگر اجازه بدهید یک‌کمی صبر کنیم و بعد از مدتی این نامه را بدهیم و الآن زود است. از طریق حاج‌احمدآقا ــ خدا رحمت‌شان کند ــ این حرف را خدمت امام منتقل کردیم. امام فرموده بودند: «نخیر! دیر هم شده. زود بفرستید برود». ما مثلاً فحول وزارت امور خارجه بودیم که به نتیجه رسیدیم نباید نامه را بدهیم، ولی حضرت امام فرمودند دیر شده و ما بعداً دیدیم که همین‌طور است».

حضور ۵ساله دیپلمات انقلابی در سفارت ایران در سوریه

در سال ۱۳۷۷ و به مدت پنج سال، حسین شیخ‌الاسلام سفیر ایران در سوریه شد. مرحوم شیخ الاسلام خاطره جالبی از دیدار حافظ اسد و بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین ایالات متحده دارد: «کلینتون رئیس جمهور اسبق کاخ سفید در سال ۱۹۹۹ خواست با اسد دیدار داشته باشد؛ اسد در کل سه بار با روسای جمهور آمریکا ملاقات کرده بود که هیچ کدام در امریکا نبود؛ اسد هیچ گاه به آمریکا و حتی سازمان ملل نرفت. او آدم خاص و مستقلی بود؛ برای ملاقات با کلینتون به ژنو رفت در آنجا کلینتون درباره دریاچه طبریا اصرار می‌کند و اسد می‌گوید من در سال ۶۷ در جولان افسر بوده ام و ما کنار دریاچه بودیم.

کلینتون می‌گوید می‌دانیم شما کنار دریاچه بوده اید، اما صلح مهم است و اسرائیل نمی‌تواند بدون داشتن قطعی این آب صلح کند، شما از این آب گذشت کنید، من در عوض آن، آبی از فرات به شما می‌دهم که در طول سوریه استفاده کنید. یعنی به نظامیان ترک دستور می‌دهیم که حق آب شما را در فرات مطابق آب دریاچه طبریا افزایش دهند.

اسد نمی‌پذیرد. کلینتون می‌گوید ما از نظر اقتصادی کشور قدرتمندی هستیم و ما به شما در ساخت اقتصاد سوریه کمک می‌کنیم!

اسد می‌گوید: خاک یک کشور برای خرید و فروش نیست؛ وقتی کلینتون اصرار بیشتر می‌کند، اسد به کلینتون می‌گوید سنی از من گذشته، خرفت شده‌ام و از الان کر هستم! و در نهایت به تعامل نمی‌رسند و اسد به سوریه باز می‌گردد.»

حضور در مجلس شورای اسلامی

مهندس شیخ‌الاسلام در یک دوره جهارساله نمایندگی مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر را نیز برعهده داشت. او در جریان هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۵۲۴٬۵۶۸ رای نماینده شد و در کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تلاش‌های بیشماری را به کار بست.

کوچ مهندس شیخ‌الاسلام به دانشگاه آزاد اسلامی

مهندس شیخ‌الاسلام کمتر از ۳ ماه پیش یعنی در اولین روز از دی ماه سال ۹۸، با حکم دکتر طهرانچی به عنوان معاون جدید امور بین‌الملل و دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شده بود.

مراسم تودیع و معارفه معاون جدید امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی

او در اولین گفتگوی خود با ایسکانیوز از راه‌اندازی واحدهای بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای عراق و سوریه خبر داده و گفته بود: «دشمنان همواره تلاش کرده‌اند با مخدوش کردن رابطه کشورهای همسایه در غرب آسیا، منطقه را ناآرام کنند. توطئه‌گری و اعمال نفوذ در جنگ تحمیلی هشت ساله و جنایاتی که نسبت به دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف صورت گرفت، از نمونه‌های این جنگ‌افروزی است. گسترش واحدهای دانشگاهی براساس سیاست‌های راهبردی در حوزه سیاست خارجی تنظیم می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی در افغانستان، واحد دانشگاهی مستقر دارد و اکنون به‌‎دنبال راه‌اندازی واحد دانشگاهی در عراق، سوریه نیز هستیم.»

خاطره‌گویی مرحوم شیخ‌الاسلام از شهید حاج قاسم سلیمانی

حسین شیخ الاسلام به واسطه فعالیت های انقلابی و دیپلماتیک خود با حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس نیز روابط حسنه‌ای داشت. او بعد از شهادت سردار سلیمانی در خاطره‌ای گفت: «سردار سلیمانی به اراده تشریعی و تکوینی خدا اعتقاد جدی داشت و در صحنه‌هایی که ما امکان موفقیت نمی‌دیدیم، موفقیت کسب می‌کرد. یکی از این صحنه‌ها، آوردن پوتین و نیروی نظامی روسیه به ماجرای سوریه است. همچنین آوردن اردوغان به صحنه سوریه؛ کسی که می‌خواست در مسجد اموی نماز بخواند اما اردوغان اکنون گفت‌وگوی سوری- سوری را درباره آینده سوریه قبول کرده است.»

پیام تسلیت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس هیئت امنای دانشگاه در پی درگذشت مرحوم شیخ‌الاسلام

در پی در گذشت نابهنگام مرحوم حسین شیخ الاسلام دیپلمات انقلابی کشورمان، دکتر محمدمهدی طهرانچی پیامی بدین شرح صادر کرد: «ارتحال نابهنگام شخصیت برجسته، معاون فقید امور بین الملل و دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی و دیپلمات باسابقه جبهه مقاومت، حسین شیخ الاسلام موجب تاسف و تالم شد.

بی تردید خدمت صادقانه و ارزنده وی به کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران طی این سالها در مناصب مختلف به خوبی در یاد و خاطره همگان خواهد ماند و بر کسی پوشیده نیست که مرحوم شیخ الاسلام شخصیتی مومن، مردمی، مخلص و‌ متعهد به آرمانهای انقلاب و همراه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بود.

اینجانب این ضایعه را به شما و همکاران ایشان تسلیت گفته و از خداوند رحمان و غفار برای آن فقید سعید، غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان و سایر بستگان ایشان صبر جزیل و سلامتی مسالت دارم»

دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیئت امنا و موسس دانشگاه آزاد اسلامی نیز با صدور پیامی نوشت: «بسم الله الرّحمن الرّحیم. انا لله و انا الیه راجعون.

خبر درگذشت جناب آقای دکتر حسین شیخ الاسلام که سالیان بسیار زیادی در عرصه های مختلف و از جمله در حوزه سیاست خارجی فعالیت داشته و دارای شخصیتی انقلابی، مردمی، متواضع، همراه نظام، انقلاب و رهبری بوده اند موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

دکتر حسین شیخ الاسلام به عنوان یکی از دیپلمات های برجسته کشورمان همواره در مسئولیت های مختلف از جمله معاونت عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در دوران تصدی اینجانب ، سفارت ایران در سوریه، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، مشاورت وزیر امورخارجه، معاون بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی و ... نقش ارزشمند و محوری را در پیشبرد اهداف نظام و انقلاب ایفاء نمودند و خدمات مهمی را به کشور عرضه کردند که همواره نام و یاد ایشان به نیکی در اذهان باقی خواهد ماند.

توفیق همکاری نزدیک از دوران وزارت امور خارجه تاکنون با دکتر شیخ الاسلام برای اینجانب وجود داشته است که شخصیتی ارزشمند، با اخلاق، متعهد، متخصص و با اخلاص بود.

اینجانب این ضایعه و مصیبت را به خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی، همکاران و دوستان سابق ایشان در وزارت اموز خارجه و تمامی علاقه مندان این شخصیت بزرگوار و ارزشی و خانواده‌ معزز آن مرحوم تسلیت عرض نموده ، از خداوند رحمان، تعالی درجات و رحمت و غفران الهی را برای وی و صبر و اجر برای بازماندگان مسئلت می کنم.»

کد خبر: 1063070

وب گردی

وب گردی