طب سنتی در جامعه ایرانی مغفول مانده است/ کشتِ 2هزار گونه گیاه دارویی در کشور

یک متخصص طب سنتی معتقد است دانشگاه آزاد اسلامی با وجود ظرفیت‌ها و زیر‌ساخت‌های بی‌نظیر در تولید داروهایی گیاهی، می‌تواند نواقص طب مدرن را با استفاده از طب سنتی جبران کند.

اردشیر صانعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش دانشگاه آزاد اسلامی در احیای طب سنتی گفت: طب سنتی امروز در جامعه مغفول مانده و مهم‌ترین مساله این است ما چگونه می‌توانیم این فرآیند علمی را سازماندهی کرده، نواقص طب مدرن را با استفاده از طب سنتی جبران و رابطه بین این دو را تحکیم کنیم. معتقدم دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند این نقص را برطرف کرده و با ظرفیت هایی که دارد این رابطه را تحکیم بخشد.

به اعتقاد او این رشته آن مقبولیتی که باید به لحاظ علمی و قانونی در وزارت بهداشت داشته باشد را نیافته است؛ در سوی مقابل اما دانشگاه آزاد اسلامی با شناخت منابع غنی گیاهان دارویی در این حوزه ورود کرده و بی شک در آینده نه چندان دور می تواند نقش اساسی در تولید داروهای گیاهی در سراسر کشور ایفا کند.

این متخصص طب سنتی با بیان این که یکی از چالش های این حوزه کمبود متخصصین در این رابطه است، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن ظرفیت های حوزه کشاورزی و مراکز تحقیقاتی در حوزه گیاهان دارویی می تواند این نقیصه را نیز با تربیت نیروهای متخصص جبران کند.

صانعی در رابطه با علت قابل قبول نبودن سهم ایران از بازار گیاهان دارویی در جهان با وجود داشتن منابع غنی گیاهان دارویی، گفت: از ۱۳ اقلیم موجود در جهان ۱۱ اقلیم در ایران وجود دارد و ما دارای ۸ هزار گونه گیاهی هستیم که بالغ بر ۲ هزار گونه آنان دارویی است. ایران با وجود دانش غنی و کهن طب سنتی می‌تواند از طریق احیای این طب به جذب گردشگران سلامت نیز اقدام کند.

او با تاکید بر این که نقش طب سنتی در جذب گردشگر سلامت انکارناپذیر است، اضافه کرد: ایران با توجه به قدمت چند هزار ساله‌ای که در طب سنتی دارد، می‌تواند از این ظرفیت ویژه برای جذب گردشگران سلامت بهره ببرد. موضوعی که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به آن پی برده و تلاش دارند تولید داروهای گیاهی بر اساس طب سنتی و جذب گردشگر سلامت را به صورت موازی با هم پیگیری کنند.

او تصریح کرد: بنابراین ایران می‌تواند قطب جدی گردشگری سلامت در منطقه و حتی جهان باشد و طب سنتی می‌تواند مسیر مهمی برای جذب گردشگر سلامت باشد.

صانعی درباره رابطه طب سنتی با گیاه درمانی و سایر طب های مکمل توضیح داد: یکی از روشهای درمانی در طب سنتی که حدود ۸۰ درصد را شامل میشود گیاه درمانی هست. گیاه درمانی در دنیا به دو صورت وجود دارد. یا مفرد یعنی از یک گیاه در درمان یا از چند گیاه که از قدیم به طور شایع وجود داشته است، استفاده می شود.

او با بیان این که در طب سنتی ایران بیشتر دارویی های که مصرف میشود به صورت مفرد نیست، گفت: درمان ها به صورت استفاده از چند گیاه است که این گیاهان اثر یکدیگر را تقویت می‌کنند؛ ولی در دنیا بیشتر داروها به صورت مفرد استفاده می‌شود.

این متخصص طب سنتی درباره چشم انداز طب سنتی در ایران و مشکلات موجود در این حوزه اظهار کرد: طب سنتی در ایران باید چند چالش را از بین ببرد. اگر متخصصان این حوزه بتوانند یک تکنولوژی به دست آورند که بتوانند به موادموثره یا تخلیص شده داروها دست پیدا کنند، بی شک می تواند در تسریع درمان کمک کند.

او اضافه کرد: همچنین اگر یک متولی یا یک ارگان بتواند داروهای با کیفیت تولید کرده و این رشته را توسعه دهد، کمک شایانی به علم طب سنتی کرده است. اینجاست که نقش دانشگاه آزاد اسلامی پر رنگ می شود.

صانعی یادآور شد: بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از 60 درصد مردم علاقه‌مند به طب سنتی و فرهنگ این طب هستند؛ برخی پزشکان کشور به شرطی که طب سنتی در نظام درمانی کشور ادغام شود علاقه‌مند به فراگیری طب سنتی هستند و نیاز است در این رابطه اراده لازم در وزارت بهداشت به وجود آید.

او با بیان این که دانشگاه آزاد اسلامی با وجود رشته‌های دانشگاهی متعدد می تواند خلا سایر دانشگاه ها را نیز در این حوزه پوشش دهد، گفت: این دانشگاه پتانسیل مناسبی در تولید هدفمند داروهای گیاهی دارد تا جایی که از مرحله کشت گیاهان دارویی توسط متخصصان کشاورزی تا مرحله استخراج مواد موثره دارویی بر اساس طب سنتی را دنبال می کند.

صانعی در پایان گفت: کشت گیاهان دارویی در کاهش واردات داروها و خروج ارز از کشور نیز موثر است و در سوی مقابل صادرات آن می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع گیاهان دارویی ایفا کند.

اتتهای پیام/

کد خبر: 1063075

وب گردی

وب گردی