واحد رودان با تولید بذر هیبریدی بخشی از نیاز بازار جنوب کشور را مرتفع می سازد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان تولید بذر هیبرید در مزرعه تحقیقاتی واحد رودان را بخشی از پروژه ملی تولید بذر هیبرید در دانشگاه آزاد اسلامی خواند و گفت: این مرکز با تولید بذر های گرمسیری، نیاز بخشی از بازار جنوب کشور را تامین می کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از بندرعباس، احسان کامرانی در بازدید از مزرعه تحقیقاتی و گلخانه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان، هدف از راه اندازی این مراکز را احساس نیاز بخش کشاورزی جنوب کشور به بذر های اصلاح شده دانست و گفت: به دلیل گرانی قیمت بذر و نوسان قیمت ها و نبود بذرهای اصلاح شده ی مطمئن در بازار، دانشگاه آزاد رودان با داشتن زیر ساخت های لازم در حوزه کشاورزی، با راه اندازی این مرکز تحقیقاتی با همکاری دانشگاه آزاد اصفهان تولید بذر را آغاز کرد.

وی افزود: در سالهای آتی با توسعه این مرکز تحقیقات نیاز جنوب کشور را به بذرهای گرمسیری مرتفع ساخته و از خروج ارز از کشور برای خرید بذرهای خارجی که اینروزها به صورت تقلبی در بازار نیز به وفور یافت می شود جلوگیری خواهیم کرد.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، توسعه گلخانه های صیفی جات و مرکز تحقیات لیمو ترش را نیز از دیگر پروژه ای این واحد دانشگاهی قلمداد کرد که در حال تولید و بهره برداری است و امید می رود با توسعه زیر بنا و افزایش راندمان تولید ،بتوانیم بخشی از بازار تولید محصولات ارگانیک را در کشور به عهده بگیریم.

کامرانی با اشاره به پتانسیل های موجود در حوزه کشاورزی در برخی شهرستان های این استان گفت: پتانسیل موجود در شهرستانهای بندرعباس، حاجی آباد، میناب و پارسیان می طلبد تا با برنامه ریزی دقیق و انجام تحقیقات اولیه همراه با طرح آمایش سرزمین، به فکرطرح توسعه مراکز تحقیقاتی در این شهرستان ها باشیم.

وی اجرا و راه اندازی مرکز تحقیقاتی پیارم را در مزرعه واحد حاجی آباد موفقیت آمیز خواند و گفت:با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی هر منطقه وپیشینه ی تولیدات این شهرستان قصد داریم تا علاوه بر اجرای طرح های در دست اقدام، مراکزی را نیز در سیاهوی بندرعباس بر روی افزایش تولید و بالا بردن کیفیت میوه نارنگی و لیمو ترش در واحد رودان و صیفی جات در واحد پارسیان اجرا کنیم که این محصولات منحصر به فرد در ایران با توجه به اقلیم منطقه، از کیفیت و آوازه ی خوبی نیز برخوردارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان نیز در این بازدید گفت: با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان انواع بذرهای گرمسیری در مرکز تحقیقاتی این واحد تولید شده و بذرهای تولید شده در زمینی به مساحت ۳ هکتار با انواع مختلفی سیفی جات ازجمله گوجه فرنگی، فلفل ملون و هندوانه زیر کشت آزمایش رفته و هم اکنون محصولات برخی از این گونه ها برای فروش به بازار عرضه شده است.

داوری افزود: در این مزرعه تحقیقاتی کیفیت بذرهای مختلف شامل میزان محصول برداشتی، کیفیت محصول، مقاومت به آفات و بیماریها و سایر پارامترهای کیفی بذرها در بازه های زمانی مشخص ثبت می شود تا در بهبود تولید و مقاومت به آفات و بیماریها از استانداردهای لازم برخوردار باشد.

وی اظهار داشت: ارزیابی های اولیه محصولات این مزرعه نشان می دهد ارقام بسیار خوب و مناسب با اقلیم جنوب کشور برای گوجه فرنگی و انواع فلفل شناسایی شده است که قابلیت تجاری سازی دارد و این مرکز در حال بررسی و پژوهش بیشتر و جامع تر بر روی سایر بذور نیز هست.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در همین راستا تفاهمی با استانداری هرمزگان در خصوص واگذاری زمین برای طرح توسعه تولید بذر هیبرید، صورت گرفته که در حال انجام مراحل قانونی خود هست، افزود: مراحل اولیه واگذاری یک زمین به مساحت ۵۰ هکتار با آب مورد نیاز در پایین دست سد شمیل برای توسعه طرح تولید بذر هیبرید در دانشگاه ازاد اسلامی اختصاص داده شده که پس از طی فرایند قانونی وارد چرخه تولید و توسعه این مرکز تحقیقاتی قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان دارای ۲ هکتار مزرعه تحقیقاتی لیموترش، ۳ هزار و پانصد متر فضای گلخانه تحقیقاتی، بیش از ۳ هکتار مزرعه تحقیقات تولید بذر و یک آزمایشگاه مجهز کشاورزی دارد که هم اکنون با ایجاد اشتغال و تولید مراحل آزمایش خود را پشت سر گذاشته و در حال ورود به چرخه تولید است.

داوری افزود: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد بذر مورد نیاز کشاورزان وارداتی هست نوسان نرخ ارز باعث شده هم قیمت بذرها به شدت بالا رود و هم تامین بذر مطمئن برای کشاورزان امکان پذیر نباشد که این واحد دانشگاهی می تواند با تولید برندهای باکیفیت، مطمئن و ارزان تر از مشابه خارجی، بدون دغدغه در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی یادآوری کرد: بذر یک محصول استراتژیک برای کشور محسوب می شود که می تواند با تولید و خودکفایی، علاوه بر ایجاد اشتغال و تربیت نیروهای متخصص در حوزه کشاورزی از خروج ارز جلوگیری نموده و کمک شایان توجه ای را نیز به رونق تولید و بازار کسب و کار کرد و از انتقال بیمارهای و آفات احتمالی به کشور نیز جلوگیری به عمل آورد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1063081

وب گردی

وب گردی