تولید سالانه یک میلیون لیتر کود بیولوژیک در کشور

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید سالانه یک میلیون لیتر کود بیولوژیک در کشور خبر داد و گفت: با وجود تولیدات گسترده و صادرات به بازارهای خارجی، دولت هنوز اعتقادی به توان داخلی ندارد و بیشتر به سمت واردات حرکت می‌کند.

سیامک علیزاده مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به این که این شرکت با هدف تولید فرآورده‌های کود‌های بیوتکنولوژی و ارگانیک، در سال 84 تاسیس شده و ماموریت آن حفاظت از منافع کشاورزان، حفظ محیط زیست و تامین سلامت مصرف کنندگان مواد غذایی است، اظهار کرد: با تکیه بر توانایی‌های متخصصان و کارشناسان داخلی در عرصه بیوتکنولوژی صنعتی، محصولاتی با کیفیت برتر از استاندار‌دهای جهانی و بهتر و ارزان‌تر از محصولات موجود در بازار‌های بین‌المللی تولید می‌کنیم.

وی همچنین احداث بخش تولید کننده کودهای بیولوژیک، تولید و پخش محصولات بیولوژیک در داخل و خارج از کشور، بهبود استانداردها برای محصولات بیولوژیک و کنترل کیفی، توسعه تکنولوژی­ تولید و ارتقای کمی و کیفی تولیدات و انتقال تکنولوژی به متقاضیان تولید صنعتی فرآورده‌های بیوتکنولوژی را از اهداف تولید کودهای بیولوژیک عنوان کرد.

علیزاده تأکید کرد: در این شرکت، دانش فنی فناوری تولید محصولات مطابق با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا است. با توجه به تحریم‌های شدید علیه ایران در زمینه تجهیزات تولید فرآورده‌های بیولوژیک، مراحل طراحی و ساخت بیورآکتورها کاملا در داخل کشور و بدون استفاده از هرگونه اعتبارات ارزی و وابستگی به خارج از کشور توسط محققان و متخصصان داخلی اجرا شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه میزان تولید ما سالانه یک میلیون لیتر کود بیولوژیک است، گفت: هم‌اکنون با 10 درصد ظرفیت کار می‌کنیم و این امر به دو مسئله اصلی برمی‌گردد، نخست اینکه به دلیل کودهای وارداتی دولت و وزارت جهادکشاورزی حمایت لازم را به عمل نیاورند و از طرف دیگر مسئله تبلیغات و فرهنگ‌سازی است که باید با شرکت‌های خارجی رقابت تنگاتنگ داشته باشیم این در حالی‌ست که برای تحقق این امر مهم نیاز به سرمایه‌گذاری کلان است که به دلیل عدم حمایت دولت متاسفانه این کار برای ما دشوار است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به صادرات 367 هزار بطری کود ارگانیک به کشور ساحل عاج و 5 هزار بطری به کشور زیمباوه در سال‌های 91 تا 93 گفت: بعد از این مدت متاسفانه به دلیل نبود حمایت ما صادرات چندانی نداشتیم در حالی که اگر حمایت‌های اساسی از سوی مسئولان صورت می‌گرفت، به طور یقین علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی زمینه برای توسعه صادرات این محصول فراهم می‌شد. مشکل واردات مشکل بعد از انقلاب نیست؛ بلکه به صورت کلی یک فرهنگ در بین مدیران و تصمیم‌گیران جا افتاده است؛ به‌خاطر اینکه واردات ریسک کمتری دارد؛ همچنین ثبت محصولات خارجی در ایران بسیار راحت‌تر از محصول تولیدی دانش‌بنیان داخلی است. می‌توان گفت بدنه اجرای کشور و مسئولان هیچ اعتقادی به تولید داخلی ندارند. امروزه یک رویکرد جدیدی را وزارت جهادکشاورزی در پیش گرفته تا از روی اجبار زمانی که محصول وارداتی نداشته باشد از محصولات دانش‌بنیان استفاده کنند.

وی گفت: از ویژگی‌های این کودها می‌توان به جلوگیری از ایجاد آلودگی خاک و منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی، جلوگیری از توسعه بیماری‌های ناشی از مصرف آب و محصولات آلوده به ترکیبات نیتروژنه‌ای اشاره کرد که در اثر کاربرد کود‌های شیمیایی به ویژه کود‌های نیتروژنه ایجاد می‌شوند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به مصارف دیگر این نوع کود اظهار کرد: یک لیتر از این محصول معادل با 100 کیلوگرم کود شیمیایی اوره و 50 کیلوگرم سوپرفسفات تریپل، افزایش عملکرد محصول و بهبود عطر و طعم محصولات، افزایش حلالیت و بهره برداری از فسفر و کلسیم خاک برای گیاه است.

وی ادامه داد: این کود‌ موجب بهبود کیفیت خاک می‌شود، خطری برای انسان، حشرات و دام ندارد؛ همچنین مناسب با محیط زیست و 100درصد ارگانیک است.

علیزاده افزود: فسفر، دومین عنصر غذایی محدود کننده تولید محصول در بیشتر خاک‌های ایران است. این عنصر نقش زیادی در متابولیسم گیاهی دارد و یکی از عناصر غذایی ضروری برای رشد و توسعه گیاه به شمار می‌رود. تامین مقدار کافی فسفر باعث رشد سریع، افزایش رشد ریشه و زودرسی محصول می‌شود.

علیزاده با اشاره به تلاش‌های تحقیقاتی این شرکت گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بودجه تولید این محصول را تامین کرد و توانستیم برای اولین بار نسبت به تولید یک نوع کود زیستی اقدام کنیم که جایگزین مناسبی برای سوپر فسفات تریپل است. این کود زیستی به مدت دو سال در مزارع آزمایشی، امتحان شد و توانست گواهی‌های مربوطه را بگیرد و از سوی نهاد‌های ذی‌صلاح تایید شود.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به فرآیند تحقیق و توسعه ادامه داد: با اشاره به فرایند تحقیق و توسعه در این شرکتکود زیستی تولید شده در این شرکت انواع مختلفی دارد، این کود‌ها از میکرو ارگانیسم‌های تهیه می‌شود که در واحد تحقیق و توسعه شرکت از منابع مختلف استخراج شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063087

وب گردی

وب گردی