مسئولان نگاهی توأم با عدالت به کارگران داشته باشند

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید منتظری مشهد گفت: مسئولان  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کارفرمایان باید نگاه‌ و برخوردشان به جامعه کارگری همراه با عدالت باشد.

علی درویش‌زاده منشادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه امسال نیز مانند سالیان گذشته شاهد چالش ها و مشکلاتی بر سر وضعیت معیشتی و دستمزد کارگران هستیم، اظهار کرد: متاسفانه در شلوغی اخبار مرتبط به ویروس کرونا و بودجه سال آینده وضعیت پرداختی و معیشتی کارگران در آستانه ایام عید نوروز و خرید‌های مرتبط با آن گم شده است.

وی درباره میزان اهمیت کارگران در جامعه بیان کرد: خانوارهای کارگری نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و هرگونه تصمیم اشتباه و نابخردانه مسئولان یا مجلس شورای اسلامی نه بر یک قشر که بر نیمی از مردمان کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید منتظری مشهد ادامه داد: مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کارفرمایان باید نگاه‌ و برخوردشان به جامعه کارگری همراه با عدالت و خیر‌خواهانه باشد.

دخل و خرج کارگران یکی نیست

وی با بیان اینکه اگر با نگاهی واقع بینانه زندگی کارگران در ایران مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد، مشخص است که دخل و خرج کارگران اصلا با یکدیگر همخوانی ندارد و فشار زیادی روی جامعه کارگری وجود دارد، گفت: مسئولان کشور باید در وضعیت کنونی خودشان را به جای کارگران بگذارند تا متوجه شوند با چنین مبلغ و دستمزدی واقعا نمی‌توان یک خانواده را به صورت آبرومند اداره کرد.

به گفته درویش‌زاده منشادی؛ سبد معیشت خانوار در سال ۹۸، سه میلیون و هفتصد هزار تومان برآورد شد که متأسفانه پایه حقوق یک میلیون و پانصد و بیست هزار تومان و با احتساب حق اولاد به 2 میلیون و دویست هزار تومان رسید یعنی یک میلیون و نیم کسری در‌آمد وجود دارد.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید منتظری مشهد اضافه کرد: طبق برآوردهای انجام شده چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان هزینه سبد معیشت کارگران برای سال ۹۹ در نظر گرفته شده و چنانچه حداقل حقوق به میزان قابل توجه افزایش پیدا نکند شاهد اعمال فشار بیشتر بر قشر زحمت کش کارگران جامعه خواهیم بود.

کارگران در اسلام جایگاه والایی دارند

وی با اشاره به اینکه مسئولان وظیفه دارند حتما با تمام توان مشکلات کارگران را در حد امکان برطرف کنند، گفت: کار و کارگر در اسلام از ارزش والایی برخوردار است به نحوی که مقام معظم رهبری فرمودند: «یکی از وظایف بزرگ جامعه‌ اسلامی و مسئولان همین است که ارزش کار را برای افکار عمومی روشن کنند.»

درویش‌زاده منشادی ادامه داد: جامعه‌ کارگری جزو وفادارترین جوامع به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بوده است؛ اما متاسفانه باوجود خدمات بی‌شمار آن، مورد بی توجهی‌ مسئولان و قانون گذاران کشور در چند سال گذشته واقع شده است.

این فعال دانشجویی در پایان خاطر نشان کرد: «تأمین امنیت شغلی»، «تأمین معیشت کارگران» و «احترام کارگران» از جمله خواسته‌ها و مشکلات کارگران است که بارها نیز مقام معظم رهبری در سخنان خود به آن اشاره و آنها وظیفه‌ مهم مسئولان خواندند و فرمودند: «دولت، کارفرما، کارگر و کارآفرین هر یک به سهم خود در سامان یافتن مشکلات جامعه‌ کارگری در این زمینه مسئول هستند و باید وظایف خود را دنبال کنند».

انتهای پیام/

کد خبر: 1063088

وب گردی

وب گردی