فقط یک سوم دانش‌آموزان از آموزش‌های مجازی استفاده می‌کنند

یک کارشناس آموزش‌و‌پرورش‌ گفت: شیوع ویروس کرونا‌ در کشور فرصت خوبی برای توسعه آموزش مجازی تلقی می‌شود، با این حال تنها یک سوم دانش‌آموزان بسته به میزان پیگیری‌های والدین از این نوع آموزش‌ استفاده می‌کنند.

محمد داوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به رایج بودن آموزش آنلاین در کشورهای پیشرفته با توجه به پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی اظهار کرد: با وجود توسعه آموزش مجازی‌ در جهان، نمی‌توان ادعا کرد این نوع آموزش به طور کامل جایگزین آموزش حضوری شده است.

وی ادامه داد: در پیشرفته‌ترین کشورها نیز آموزش حضوری به قوت خود باقی مانده و آموزش آنلاین به عنوان آموزش مکمل و تقویت کننده مباحث درسی تلقی می‌شود.

این کارشناس‌ مسائل‌ آموزش و پرورش گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، آموزش و پرورش با کمک صدا و سیما و اپلیکیشن‌هایی که توسط برخی مدارس ارائه می‌شود، تدریس مباحث درسی را به‌صورت آنلاین پیگیری می‌کند، با این حال برخی از افراد این نوع آموزش را آموزشی تحمیلی و اجباری تلقی می‌کنند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان انتظار داشت آموزش از راه دور جایگزین حضور دانش‌آموزان در کلاس درس شود خاطرنشان کرد: آموزش مجازی نمی‌تواند حجم عظیم مطالب عقب افتاده آموزشی در سال‌ تحصیلی جاری را جبران کند.

داوری با بیان اینکه از نظر فرهنگی و ذهنی، آمادگی آموزش مجازی در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: بسیاری از خانواده‌ها و مدارس فاقد سیستم و تجهیزات مناسب برای آموزش مجازی هستند. در بیشتر مدارس دولتی، سایت و سیستم نرم افزاری مناسب برای پیگیری مطالب درسی به صورت آنلاین وجود ندارد.

وی با اشاره به استقبال نکردن برخی دانش‌آموزان از آموزش‌های مجازی بیان کرد: دانش آموزان معمولاً از کتاب، درس و مدرسه فراری هستند، به همین منظور از امکانات آموزش مجازی نیز استفاده نمی‌کنند، تنها تعداد محدودی از خانواده‌ها با توجه به فرهنگسازی مدارس، از آموزش‌های از راه دور استفاده می‌کنند.

این کارشناس آموزش و پرورش‌ افزود: درصد بسیار زیادی از دانش‌آموزان و خانواده‌ها با آموزش مجازی که از طریق تلویزیون و اپلیکیشن‌های مختلف پخش می‌شود، آشنا نیستند.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: در یک مدرسه دولتی معلمان دروس جدید را به صورت یک فایل صوتی یا تصویری ارائه داده و متون مکمل و نمونه سوالات را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند. این مدارس از خانواده‌ها خواستند که از دانش‌آموز امتحان بگیرند و نتیجه را تصحیح و برای معلمان بفرستند.

داوری با اشاره به پیشرفت تکنولوژی در کشور اظهار کرد: تقریبا یک فرد از هر خانواده دارای گوشی اندروید است و می‌تواند در گروه‌های آموزشی اعلام شده از سوی مدارس عضو شده و مباحث درسی را در اختیار دانش‌آموز قرار دهد.

وی اضافه کرد: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد دانش‌آموزان، آموزش‌های‌مجازی را پیگیری نمی‌کنند. حداکثر یک سوم دانش‌آموزان بسته‌ به میزان پیگیری‌ خانواده‌ها، از امکانات حداقلی آموزش مجازی استفاده می‌کنند.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: برخی از مدارس مخصوصا مدارس غیرانتفاعی، تجهیزات و امکانات بهتری برای ارائه آموزش‌های از راه دور‌ در‌ اختیار دارند. این مدارس دارای نرم افزارهایی هستند که آموزش مباحث درسی به صورت زنده و آنلاین پخش می‌شود، حتی‌حضور و غیاب در کلاس درس نیز صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی بر اساس برنامه از پیش تعیین شده موظف به حضور در کلاس درس هستند، معلم پس از تدریس مباحث درسی جلسه پرسش و پاسخ برگزار می‌کند. امتحانات لازم نیز از طریق سامانه‌ای‌که توسط این مدارس در نظر گرفته شده برگزار و نتایج آن نیز به صورت الکترونیک تصحیح می‌‌شود.

این کارشناس آموزش و پرورش بیان کرد: در صورتی که امکانات سخت‌افزاری و نرم افزاری‌برای مدارس فراهم شده باشد، دانش‌آموز می‌تواند حداکثر استفاده را از آموزش‌های‌آنلاین داشته باشد.

به گفته داوری، شیوع ویروس کرونا‌ در کشور می‌تواند فرصت خوبی برای توسعه آموزش مجازی تلقی شود.

وی با بیان اینکه آموزش مجازی در برخی از مدارس‌ روستاها یا مناطق محروم عملا تعطیل است‌، اظهار کرد: آموزش مجازی تنها در صورت فراهم بودن امکانات لازم برای استفاده از برنامه‌های تلویزیونی محقق می‌شود.

انتهای‌ پیام/

کد خبر: 1063122

وب گردی

وب گردی