کاهش سطح علمی یکی از پیامدهای نادیده‌ گرفتن انجمن‌های علمی است

عضو انجمن‌ علمی اقتصاد دانشگاه تهران گفت: نادیده گرفتن انجمن‌ها سبب تبدیل شدن دانشجو به دانش‌آموز و تغییر فضای دانشگاه به مدرسه می‌شود؛ بنابراین سطح علمی هم کاهش پیدا خواهد کرد.

پرهام پهلوان عضو انجمن‌علمی اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اهداف شکل گیری و فعالیت این انجمن اظهار کرد: این انجمن نزدیک به 11 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و ارتقای سطح علمی دانشگاه از مهم‌ترین اهداف آن با توجه به گستردگی و نرم‌افزارمحور بودن رشته اقتصاد است.

وی افزود: اقتصاد رشته بسیار گسترده و نرم‌افزار محور است؛ به همین دلیل ممکن بوده استادان دانشگاه نتوانند به بسیاری از مباحث در کلاس‌های درسی بپردازند یا تعدادی از دوره‌های نرم‌افزار محور مهم این رشته نادیده گرفته شوند؛ بنابراین انجمن‌علمی در نظر دارد در کنار فعالیت استادان به ارتقای سطح علمی دانشگاه کمک کند.

عضو انجمن‌علمی اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه فضای موجود در دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها سبب تمایل و حرکت دانشجویان به مسائل فرهنگی و سیاسی می‌شود، تشریح کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که تعدادی از دانشجویان از دوران دبیرستان تا حدی با نگرش و فضای سیاسی موجود در دانشگاه آشنایی دارند به‌همین دلیل در انجمن‌های اسلامی مانند بسیج عضو می‌شوند؛ اما انجمن‌های‌علمی به دلیل آنکه دانشجویان دارای نگرش و آشنایی با این حوزه نیستند، فراموش می‌شوند. البته برنامه‌هایی که در راستای وظایف و آیین نامه‌های علمی برگزار می‌شود از جذابیت خاصی نسبت به انجمن‌های فرهنگی برخوردار نیستند.

پهلوان ادامه داد: درحال حاضر برای بهبود این شرایط تلاش شده با استفاده از فضای مجازی و کانال‌ها، شبکه‌ای بین انجمن‌های مختلف ایجاد شده تا افرادی که حتی برای دانشکده و انجمن‌های دیگر هستند با فعالیت‌ها و اقدامات انجمن‌ها آشنا شوند.

وی با تأکید بر این موضوع که محدودیت‌های موجود بر دانشجویان سبب عدم تمایل آنها برای عضویت در این حوزه می‌شود، گفت: ایجاد محدودیت از سوی دانشگاه به دانشجویان سبب دلسردی و عدم تمایل آنها برای فعالیت در انجمن‌های‌علمی می‌شود؛ به طور مثال انجمن‌ علمی برای برگزاری برنامه‌ای تلاش بسیاری می‌کند؛ اما مجوزی دریافت نمی‌کند. مسئله دیگری که وجود دارد فضای حاکم بر جامعه است که در چند سال گذشته ناامیدی بسیاری ایجاد شده و در نهایت اکثر دانشجویان تمایل به مهاجرت دارند.

عضو انجمن‌ علمی اقتصاد دانشگاه تهران افزود: اگر آگاهی دانشجویان از فعالیت انجمن‌ها و فواید آن مانند مهارت‌افزایی افزایش یابد این شرایط بهبود پیدا می‌کند. افرادی که در انجمن‌های‌ علمی فعالیت می‌کنند در زمینه‌های بسیاری مانند کارگروهی، روابط عمومی و بسیاری از موارد دیگر که برای ورود به بازار کار مهم است، تجربه کسب می‌کنند.

پهلوان با اشاره به مسائل مالی به عنوان یکی از مشکلات موجود در مسیر فعالیت انجمن‌ها تشریح کرد: در حال حاضر موضوع کمبود بودجه مطرح نیست؛ بلکه متأسفانه بودجه‌ای که برای فعالیت انجمن‌ها اختصاص می دهند صفر و در واقع هیچ است. این امر سبب شده تا افراد برای انجام فعالیت‌های خود هزینه شخصی کنند. علاوه بر کمبود بودجه، محدودیت‌های دانشگاه هم موانعی ایجاد می‌کند.

وی درباره پیامدهای نادیده گرفتن انجمن‌ها اظهار کرد: از بین رفتن تشکل‌ها و نادیده گرفتن انجمن‌ها سبب تبدیل شدن دانشجویان به دانش‌آموز و تغییر فضای دانشگاه به مدرسه می‌شود؛ بنابراین سطح علمی هم کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر موارد ذکر شده کاهش میل و رغبت در دانشگاه، حاکم شدن فضا و جو کسل‌کننده در آن و رکود علمی از دیگر پیامدهای عدم توجه به انجمن‌های‌علمی است.

عضو انجمن‌علمی اقتصاد دانشگاه تهران گفت: مهم‌ترین درخواست و انتظاری که در زمینه انجمن‌های‌علمی وجود دارد، بحث حمایت مالی و کاهش محدودیت‌های دانشگاه بر دانشگاه مانند مجوز و در اختیار دادن فضا به آنها است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063146

وب گردی

وب گردی