اشتباه نکنید؛ کرونا آن‌گونه نیست!

ویروس کرونای جدید که اکنون با نام «SARS-CoV-2» شناخته می‌شود، از ووهان چین به همه قاره‌های کره زمین به جز قطب جنوب گسترش یافته و همراه خود اطلاعات نادرست و شایعاتی نیز آورده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تاکنون بیش از 107 مورد تایید شده و 3هزار مرگ و میر در رابطه با ویروس کرونا رخ داده است. زمانی که صحبت از بیماری همه‌گیر به میان می آید، مردم می‌ترسند و به تبع آن اطلاعات نادرست و شایعات نیز دست به دست می‌شوند. در اینجا، برخی از معمول‌ترین مواردی که هم‌اکنون در رسانه‌های اجتماعی و فراتر از آن منتشر می شود را تفکیک می‌کنیم.

پاشیدن کلر یا الکل روی پوست باعث از بین رفتن ویروس‌ها در بدن می‌شود

استفاده از الکل یا کلر روی بدن می تواند آسیب ایجاد کند، به‌ویژه اگر وارد چشم یا دهان شود. اگرچه افراد می توانند از این مواد شیمیایی برای ضد‌عفونی کردن سطوح استفاده کنند؛ اما نباید از آنها روی پوست استفاده کرد.

فقط افراد مسن در معرض خطر هستند

SARS-CoV-2 مانند سایر کرونا ویروس ها می تواند افراد در هر سنی را آلوده کند. با این حال، بزرگسالان یا افراد با شرایط بهداشتی از قبیل بیماری هایی مانند دیابت یا آسم به احتمال زیاد به شدت بیمار می شوند.

کودکان به کووید_۱۹ مبتلا نمی‌شوند

همه گروه های سنی می توانند آلوده شوند. بیشتر موارد، تاکنون در بزرگسالان وجود داشته است؛ اما کودکان مصون نیستند. در حقیقت، شواهد اولیه نشان می دهد که کودکان به همان اندازه احتمال آلوده شدن دارند اما علائم آنها کمتر است.

کووید_۱۹ درست مثل آنفلوانزا است

SARS-CoV-19 باعث بیماری می شود که در واقع علائمی مانند آنفلوانزا مانند درد، تب و سرفه دارد. به طور مشابه ، کووید-19 و آنفلوانزا هم می توانند خفیف، شدید و یا در موارد نادر کشنده باشند. هر دو همچنین می توانند منجر به ذات الریه شوند.

با این حال مشخصات کلی ویروس کرونای جدید جدی تر است. تخمین ها متفاوت است؛ اما به نظر می رسد میزان مرگ و میر آن بین 1 تا 3 درصد باشد. اگرچه دانشمندان در حال بررسی میزان مرگ و میر دقیق هستند، اما به احتمال زیاد چندین برابر بیشتر از آنفلوانزای فصلی است.

همه افراد مبتلا به ویروس کرونای جدید می میرند

این مسئله صحت ندارد. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، کووید-19 فقط برای درصد کمی از مردم کشنده است. در گزارش اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های چین به این نتیجه رسیده است که 80.9درصد از موارد خفیف بوده است.

گربه ها و سگ ها ویروس کرونا را گسترش می دهند

در حال حاضر، شواهد کمی مبنی بر آلوده شدن سگ و گربه ها به وسیله این ویروس وجود دارد با این حال در هنگ کنگ، یک سگ که صاحبش دارای این بیماری بود دچار نوع خفیف آن شد اما هیچ علائمی از این بیماری در این حیوان وجود نداشت.

ماسک صورت در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند

کارمندان بهداشت و درمان از ماسک های حرفه ای صورت، که کاملاً دور صورت هستند، استفاده می کنند. با این حال، بعید است ماسک های صورت یک بار مصرف چنین محافظتی را ارائه دهند.

از آنجا که این ماسک ها به طور کامل در مقابل صورت قرار نمی گیرند، قطرات هنوز می توانند وارد دهان و بینی شوند. همچنین ذرات ریز ویروسی می توانند مستقیماً از طریق مواد این ماسک ها نفوذ کنند؛ اما اگر فردی به بیماری تنفسی مبتلا باشد؛ زدن ماسک می تواند به محافظت از دیگران در برابر آلودگی کمک کند.

«Ben Killingley»، مشاور طب حاد و بیماری‌های عفونی اظهار کرد که زدن ماسک می تواند باعث اطمینان خاطر کاذب شود و ممکن است منجر به نادیده گرفتن سایر روش های کنترل عفونت، به عنوان مثال، بهداشت دست شود.

«دست‌خشک کن» ویروس را می کُشد

خشک کن های دست باعث از بین رفتن کرونا ویروس نمی شوند. بهترین راه برای محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس، شستن دست ها با صابون و آب است.

ویروس جدید شکلی جهش یافته از سرماخوردگی است

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که همگی پروتئین های میخ مانند روی سطح خود دارند. برخی از این ویروس ها از انسان به عنوان میزبان اصلی خود استفاده می کنند و باعث سرماخوردگی می شوند. سایر ویروس های مانند SARS-CoV-2 در درجه اول حیوانات را آلوده می کنند. سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم حاد تنفسی (SARS) در حیوانات شروع شده و به انسان منتقل می‌شود.

اگر 10 دقیقه با فرد مبتلا باشید به آن ویروس دچار می شوید

هرچه فرد طولانی تر با فرد آلوده در ارتباط باشد احتمال ابتلا به ویروس بیشتر است اما هنوز هم در کمتر از 10 دقیقه ابتلا به آن امکان پذیر است.

شستشوی بینی با آب نمک از فرد در مقابل ویروس محافظت می کند

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه شستشوی بینی در برابر عفونت های تنفسی محافظ خوبی است، وجود ندارد. برخی تحقیقات نشان می دهد که این روش ممکن است علائم عفونت حاد دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهد؛ اما در مورد کاهش خطر عفونت علائمی دیده نشده است.

آنتی‌بیوتیک‌ها ویروس را می کشند

آنتی بیوتیک ها فقط باکتری ها را از بین می برند. آنها ویروس ها را نمی کشند.

اسکنرهای حرارتی می توانند ویروس را تشخیص دهند

اسکنرهای حرارتی می توانند تشخیص دهند که آیا فرد تب دارد یا خیر؛ اما شرایط دیگر مانند آنفلوانزای فصلی نیز می تواند تب ایجاد کند. علاوه بر این علائم کووید-19 ممکن است 2تا10 روز پس از عفونت ظاهر شود، به این معنی که شخصی که به ویروس آلوده شده باشد می‌تواند چند روز قبل از شروع تب، دمای طبیعی داشته باشد.

سیر از انسان در برابر ویروس محافظت می کند

برخی تحقیقات نشان می دهد که سیر ممکن است خاصیت آنتی بیوتیکی داشته باشد. با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر محافظت از مردم در برابر کووید-19 وجود ندارد.

درمان‌های خانگی می توانند این بیماری را درمان کنند

هیچ داروی خانگی از جمله ویتامین C، روغن کنجد و سیر نمی توانند از انسان در مقابل این ویروس محافظت کنند. بهترین روش شستشوی دست ها و نرفتن در مکان‌های شلوغ است.

با افزایش دما در بهار ویروس از بین می رود

بعضی از ویروس ها، مانند ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا در ماه های سردتر آسان تر گسترش می یابند؛ اما این بدان معنی نیست که با گرم تر شدن شرایط کاملاً متوقف می شود. دانشمندان نمی دانند تغییرات دما چگونه روی رفتار SARS-CoV-2 تأثیر می گذارد.

کرونا ویروس کشنده ترین ویروس شناخته شده برای انسان است

اگرچه به نظر می رسد که SARS-CoV-2 جدی تر از آنفلوانزا است؛ اما کشنده ترین ویروسی نیست که مردم با آن روبرو شده اند. برخی دیگر مانند ابولا میزان مرگ و میر بالاتری دارند.

واکسن های آنفلوانزا و ذات الریه از انسان محافظت می کنند

از آنجا که SARS-CoV-2 با سایر ویروس ها متفاوت است، هیچ واکسن موجود از این عفونت جلوگیری نمی کند.

شیوع این بیماری آغاز شد؛ زیرا مردم سوپ خفاش می خوردند

اگرچه دانشمندان اطمینان دارند که ویروس در حیوانات شروع شده است؛ اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه هر نوع سوپ عامل آن است وجود ندارد.

چه کاری باید انجام دهیم؟

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) این اقدامات ساده را برای کاهش شیوع SARS-CoV-2 توصیه می کنند:

  • از تماس نزدیک با افراد بیمار جلوگیری کنید
  • سعی کنید چشم، بینی یا دهان خود را لمس نکنید
  • اگر بیمار هستید در خانه بمانید
  • هنگام عطسه جلوی صورت را با دستمال بپوشانید و سپس آن را درون سطل زباله بیندازید
  • اگر دستمال کاغذی در دسترس نبود با دست جلوی دهان خود را بگیرید
  • برای ضد عفونی کردن اشیاء و سطوح لمس شده از اسپری های تمیز کننده استاندارد و دستمال مرطوب استفاده کنید
  • دستان خود را به مدت 20 ثانیه مرتبا با صابون بشویید
  • ماسک صورت تنها در صورت بیمار شدن توصیه می شود

نکات فوق ممکن است ساده به نظر برسد؛ اما در طول اپیدمی این‌ها بهترین راه‌ها برای ایجاد تغییر هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063173

وب گردی

وب گردی