پزشکان باید نحوه درمان چاقی را تغییر دهند

عوامل بسیار متنوعی، از سلامت جسمی و روانی گرفته تا ژنتیک و تربیت و همینطور سیستم‌های دفاعی بدن انسان، همه در اپیدمی چاقی نقش دارند که باید در نظر گرفته شوند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اکنون می‌دانیم چاقی، یک بیماری مزمن است که تقریبا نیمی از جمعیت ایالات متحده را درگیر کرده و منجر به مرگ میلیون ها نفر در سرتاسر جهان می شود.پزشکان (مانند هر بیماری پیچیده و چند عاملی دیگر) اعلام کردند که درمان چاقی به یک روش پیچیده نیاز دارد.

در حال حاضر، متخصصان پزشکی که چاقی را درمان می کنند، فقط قادر به استفاده از یک کد تشخیصی ساده هستند که توسط طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD) ارائه شده است: «E66.0» به عنوان چاقی ناشی از کالری اضافی تعریف شده است.

برای دستیابی به این تشخیص، پزشک معالج بهداشت و درمان فقط به شاخص توده بدنی (BMI) شخص به عنوان یک اندازه گیری اعتماد می‌کند؛ اما BMI لزوماً نشانگر خوبی از میزان چربی در بافت نیست، به این معنی که تشخیص ممکن است نادرست باشد.

«تیموتی گاروی» یکی از نویسندگان این مطالعه اعلام کرد که گفتن اینکه مردم به دلیل کالری بیش از حد چاق هستند به این درک آسیب می‌رساند که چاقی یک انتخاب سبک زندگی است. این مسئله باعث می شود که متخصصان پزشکی به چاقی به عنوان یک بیماری مزمن نگاه نکنند. اکنون می دانیم که چاقی تاثیر عوامل پیچیده و بعضا متفاوت بین بیماران است.

گاروی و «جفری مکانیک» متخصص غدد درون ریز دانشگاه مانت ساینای، در حال ارائه یک سیستم طبقه بندی جدید هستند که امیدوارند توسط ICD برای تعریف «چاقی ناشی از چربی بدن» جایگزین شود. در عوض، پزشکان به بیماری مزمن مبتنی بر چربی ABCD می پردازند که به چهار نوع کد مختلف مربوط به درمان متصل می شود.

دانشمندان اعلام کردند که با اتخاذ این سیستم، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند در مورد چاقی توصیه های بهتری داشته باشند تا اینکه فقط بگویند: «وزن خود را کم کنید»؛ به همین دلیل دانشمندان پیشنهاد می کنند که تشخیص ABCD را به چهار کد ICD که بیانگر معالجه مربوط به درمان است تقسیم کنند. کدهای A مربوط به افزایش وزن و سایر موارد مرتبط با چاقی است که ریشه در یک اختلال موجود یا مسئله بهداشتی دارد. کدهای B مربوط به BMI است. کدهای C مربوط به عوارض قلب یا بدن که با کاهش وزن قابل درمان است و کدهای D نشان می دهد که عوارض چقدر جدی هستند. کدهای ثانویه می توانند به پیشرفت هر چه بیشتر درمان کمک کنند. نتیجه بسیار پیچیده تر از تشخیص چاقی است؛ اما برای مورد استفاده قرار گرفتن راه زیادی در پیش دارد.

گاروی معتقد است که تغییر کد برای منعکس کردن پیچیدگی چاقی باعث می شود متخصصان بهداشت و درمان بیش از آنکه فقط به بیماران بگویند وزن کم کنند، توصیه های دیگری هم داشته باشند.

این دانشمند گفت: «شما برای بهبود کیفیت زندگی یک بیماری را درمان می کنید، این همان چیزی است که کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.»

«رابرت کوشنر» پزشک متخصص داروهای چاقی در دانشگاه شمال غربی اعلام کرد که کد‌گذاری فعلی که برای چاقی در نظر گرفته ایم، پیچیدگی این بیماری را در نظر نمی گیرد. این سیستم رمزگذاری جدید گامی در جهت تشخیص درست است.

ABCD یک تشخیص جدید نیست؛ این مورد توسط انجمن غدد درون ریز بالینی آمریکا و سایر گروه های پزشکی پذیرفته شده است؛ اما در صورت تصویب ICD، می تواند تغییر دهنده بازی باشد و دانشمندان امیدوارند که نتایج بهتری را برای بیماران به دنبال داشته باشد.

«رخا کومار»، مدیر انجمن پزشکی چاقی آمریکا، گفت: «‌ABCD ممکن است جنبه‌های بیشتری از بیماری چاقی را شامل شود؛ اما مهم این است که آیا این اصطلاحات باعث تغییر در عملکرد می شود یا خیر؟»

«آریا شارما» مدیر علمی چاقی کانادا اعلام کرد که کدهای جدید ارائه شده برای عملی‌شدن، مدت زمان طولانی نیاز دارند. هنوز به چاقی به عنوان یک بیماری چند عاملی نگاه نمی کنند؛ بنابراین ICD قصد دارد نسخه یازدهم کدهای خود که تعریف اصلاح شده‌ای از چاقی دارد را منتشر کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063204

وب گردی

وب گردی