فعال‌سازی بیوبانک‌ها و مستندسازی اطلاعات ژنومی مبتلایان به کرونا الزامی است

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: چندین سال است که کشور دارای بیوبانک بوده و اکنون‌ باید با فعال‌سازی، حفظ و ذخیره‌سازی نمونه‌های ژنومیک به اصل کارکرد خود برسد.

سیدحمید جمال‌الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ابزارهای مستندسازی اقدامات و اطلاعات راهبردی پیرامون شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات پزشکی باید در اسرع وقت نسبت به شناسایی و طبقه‌بندی ژنوم ویروس کرونا اقدامات لازم را به ثمر برسانند.

وی فعال‌سازی بیوبانک های بیمارستانی و نگهداری DNA های مبتلایان ویروس کرونا را اقدام ضروری تلقی کرد و افزود: در شرایط کنونی با رویکردی ملی، هر مرکز درمانی و آزمایشگاهی که با ناقلان ویروس سروکار دارند باید نسبت به ذخیره‌سازی اطلاعات آزمایشگاهی، بالینی و رادیولوژی آنها جدی باشند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تاکید کرد: باید تمهیداتی فراهم شود تا آزمایشگاه‌های مرجع با همکاری و تعامل تمامی مراکز علوم پزشکی نمونه‌های خون ناقلان و مبتلایان ویروس کرونا را نگهداری کنند. محققان دانشگاهی باید از همین اکنون با تعریف طرح‌های مطالعاتی روی نمونه‌های ژنوم افراد مبتلا، اقدامات پدافندی را آغاز کنند.

جمال‌الدینی ادامه داد: تحقیقات دانشگاهی به‌منظور دستیابی به روش‌های پاسخ به درمان، استعداد افراد برای ابتلا، نوع دارویی که اثربخشی آن به اثبات رسیده، بررسی نژادی و قومیت ایران در مواجهه با ویروس کرونا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که فقط با ذخیره‌سازی اطلاعات ژنوم محقق می‌شود.

وی با اشاره به احتمال وجود اهداف مشکوک در شیوع ویروس کرونا، بیان کرد: اکنون با اندکی تحقیق در بین آمار مبتلایان می‌بینیم که همه مبتلایان و به‌ویژه آن دسته‌ای که جان خود را از دست داده‌اند صرفا از کهنسالان نبوده و همه کهنسالان دارای بیماری‌های زمینه‌ای نبوده‌اند. مسئله و چالش بر سر این است که این ویروس می‌تواند برای هر گروهی خطر مرگ را داشته باشد؛ ولی برای گروه‌های حساس این خطر بیشتر است.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تصریح کرد: استعداد ابتلا و استعداد پاسخ به درمان در قومیت‌های مختلف باید مطالعه و غربال شود؛ زیرا که کشور ایران از لحاظ قومیتی دارای تنوع بالایی است و در نوع خود در کل دنیا کم‌نظیر است. پروژه‌های این چنین باید بلافاصله زیر نظر وزارت بهداشت و ستاد پدافند زیستی تعریف شود.

جمال‌الدینی درباره انواع مستندات لازم برای روزهای پسابحران اظهار کرد: مستندات باید در دسته‌بندی‌های بهداشتی، درمانی، فرهنگ جهادی، بالینی و ژنومیک تهیه و برای روزهای پسابحران در دسترس محققان حوزه‌های مختلف قرار بگیرد. نقشه مقابله با حملات و تهدیدات احتمالی آینده با چنین مطالعاتی تکمیل می‌شود.

وی افزود: چنین مطالعاتی نمی‌تواند منحصر به یک گروه و دانشکده شود؛ زیرا که لازم است فراوانی اطلاعات در تمام نقاط و دانشکده‌های کشور به‌صورت فراگیر و ملی مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار بگیرد. تندباد ویروس کرونا درنهایت با همت جهادگران بهداشت و درمان کشور کنترل می‌شود ولی برای روزهای بعد از تندباد باید نقشه‌ها و اقدامات را از همین شروع کنیم.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران طراحی پروتکل علمی ویروس کرونا را امری ضروری دانست و عنوان کرد: بررسی‌های میدانی در حین بحران و برداشت‌های تحقیقاتی و مستندسازی به معنای عینی «علم نافع» اشاره دارد و بعد از این است که مردم می‌توانند از ثمرات مطالعات در بحران‌های آینده برخوردار شوند.

جمال‌الدینی خاطرنشان کرد: همبستگی و حل چالش‌های جامعه از سوی دانشگاه، اثربخشی این نهاد علمی را در کشور افزایش و دانشگاه را به یک سازمان حل مسئله تبدیل می‌کند.

وی گفت: چندین سال است که کشور دارای بیوبانک بوده و اکنون‌ باید با فعال‌سازی و حفظ و ذخیره‌سازی نمونه‌های ژنومیک به اصل کارکرد خود برسند. اکنون حفظ نمونه‌های فنومیک و ژنومیک در راستای پزشکی مبتنی بر فرد همگام با تحولات جهانی ضروری و الزامی است تا در بحران‌های بعدی مدیریت شود.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بیان کرد: هنوز برای تخمین منشأ و زوایای پیدا و پنهان ویروس کرونا زود است و جامعه پزشکی باید در آینده با دستور کار کردن پزشکی فرد محور، پاسخگوی متابولیسم های مختلف در برابر ویروس‌ها باشد. صدور دستورالعمل‌های آزمایشگاهی از سوی وزارت بهداشت در این مقطع، دیگر کارساز نیست و باید بیوبانک ها فعال شوند.

جمال‌الدینی عنوان کرد: اکنون در شرایط فعلی اطلاعات بهداشتی ناقلان در بیمارستان‌ها ثبت می‌شود؛ ولی ثبت اطلاعات لحظه‌ای و بالینی افراد میزبان ویروس و اطلاعات ژنومی آنها با فعال‌سازی و روی کار آمدن بیوبانک ها تکمیل می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063222

وب گردی

وب گردی