توزیع بسته‌های بهداشتی و ضدعفونی‌کننده بین  کودکان کار

رئیس شبکه یاری کودکان کار از توزیع بسته‌های بهداشتی و ضدعفونی‌کننده بین خانواده‌ها و کودکان تحت پوشش این شبکه خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، این روزها وارد مترو که می‌شویم کاهش ترددها و رفت‌و‌آمد شهروندان بسیار محسوس شده است. مردمی که به‌خاطر در امان ماندن از بیماری کرونا و حفظ سلامت خود از رفت‌و‌آمدهای غیرضروری کاسته‌اند؛ اما مسئله‌ای که شاید اندکی نگران کننده باشد ثبات حضور دستفروش‌ها به‌ویژه کودکان کار است که علاوه بر تهدید سلامت خودشان، برای سایر افراد هم خطر‌آفرین هستند.

حضور این کودکان به‌ویژه عدم رعایت بهداشت فردی در بحران شیوع ویروس کرونا موجب نگرانی بسیاری افرادی شده است که بنا به شغل خود ناچارند همچنان در اماکن عمومی تردد کنند؛ اما این معضل فقط مختص مترو نیست و بسیاری از این کودکان هنوز در خیابانها و چهارراه‌ها مشغول به کار و بعضا تکدی‌گری هستند که در این شرایط بسیار نگران کننده است.

لزوم تامین امنیت و سلامت شهروندان و همچنین کودکان کاری که در بسیاری از مواقع توسط خانواده یا سرپرستان سودجو مورد آزار و اجبار در کار قرار می‌گیرد نیز برخی از فعالان اجتماعی و انجمن‌های حامی حقوق کودکان را بر آن داشته است که در حمایت از این کودکان و همچنین کاستن خطر حضور آنها برای خود و شهروندان اقداماتی را انجام دهند.

فاطمه قاسم زاده رئیس شبکه یاری کودکان کار در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته برای حفظ سلامت کودکان کار تحت پوشش اظهار کرد: انجمن‌ها و NGO های تحت نظر این شبکه در زمینه تامین امنیت و سلامت کودکان کار در بحران کنونی با یکدیگر همکاری می‌کنند که نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند.

رئیس شبکه یاری کودکان کار به برخی از اقدامات صورت گرفته اشاره کرده و افزود: انجمن‌ها و مراکز خیریه تحت نظر این شبکه بسته‌های بهداشتی را برای کودکان کار در نظر گرفته‌اند و بین خانواده‌های این کودکان توزیع کرده‌اند. البته توزیع یک مرحله‌ای کافی نیست و نیازمند حمایت برای توزیع در مراحل دیگری نیز هستیم.

قاسم زاده به توضیح خدمات صورت گرفته پرداخت و گفت: بیش از 16هزار کودک کار در سراسر کشور تحت حمایت این شبکه و انجمن‌های مربوط به آن هستند. ما در تهران بیش از 9 هزار کودک کار تحت پوشش داریم که غیر از توزیع بسته های بهداشتی در زمینه آموزش به‌ویژه آموزش مادران آنها نیز فعالیت هایی داشته ایم.

وی در ادامه گفت: تمامی این انجمن ها و مراکز دفاتر خود را تعطیل کرده اند تا کودکان کار تحت حمایتشان که برای آموزش در این مراکز بودند، در منزل مانده واز خطر ابتلا محفوظ بمانند و در دو منطقه هرندی و روستای محمود آباد نیز بسته های بهداشتی توزیع شده که البته این کافی نیست و باید حمایت بیشتری از جانب وزارت خانه های مربوط صورت گیرد.

قاسم زاده با بیان اینکه تعدادی از این کودکان کار هم تحت پوشش انجمن ها نیستند، اظهار کرد: این کودکان در خانه های تیمی و زیر نظر افرادی سود جو به کار گرفته می شوند که جمع آوری آنها در این بحران اندکی با سختی مواجه است. متاسفانه این کودکان هم خودشان در خطر ابتلا هستند و هم می توانند ناقل باشند و این خود مشکل‌آفرین است.

رئیس شبکه یاری کودکان کار در ادامه به برگزاری جلساتی درباره کنترل این معضل اشاره کرد و گفت: در این جلسات که با حضور مسئولین، نهاد ها و مراکز مربوط برگزار شد تصمیم بر جمع آوری این کودکان و نگهداری آنها در مراکز مخصوص شده است. ادارات ورزشی نیز پیشنهاد اسکان دهی به این کودکان را در ورزشگاه های خود داده اند. این کودکان باید هرچه سریع‌تر شناسایی شوند و اقدامات اسکان دهی آنها صورت گیرد.

قاسم زاده گفت: در این میان موضوعی که باید بررسی و تفکیک شود این است که برخی از این کودکان دارای خانواده هستند و باید از طریق خانواده آنها را مجاب به ماندن در منزل کرد و برای آنها مشوق هایی در نظر گرفته شود؛ اما برخی از آنها بی سرپرست هستند و البته به صورت جمعی زیر نظر فردی به کار گماشته می شوند. باید آنها را شناسایی کرده و در مراکز در نظر گرفته شده نگهداری کرد تا بعد از بحران تصمیم مناسبی برای انها گرفته شود.

وی در ادامه به لزوم پیشگیری از بازگشت کودکان کار غیر ایرانی اشاره کرد و افزود: بسیاری از این کودکان کار که از اتباع خارجی به‌‌ویژه از کشور افغانستان هستند هر چند ماه یکبار به صورت قاچاق از مرزها عبور کرده و به خانواده هایشان سر می‌زنند. در شرایط کنونی اقداماتی هم از طرف دولت افغانستان و در مرزهای ایران برای جلوگیری از بازگشت آنها به عمل آمده است.

رئیس انجمن کودکان کار به موضوع زباله گردی کودکان پرداخت و تصریح کرد: ما پیش از بحران بیماری کرونا معضل زباله گردی کودکان را پیگیری کرده و منع آن ها از زباله گردی را به اجرا در آوردیم. به صورتی که پیمانکاران شهرداری که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با این کودکان در ارتباط بوده ما را در این طرح یاری کردند.

وی گفت: در این میان کودکانی که تحت پوشش پیمانکاران شهرداری نیستند نیز به تدریج جمع آوری خواهند شد؛ اما با توجه به اوضاع کنونی لزوم جمع آوری سریع آنها نیازمند اقدامات سریع نهاد های دولتی نیز است.

قاسم زاده در پایان به اقدامات مرکز خدمات اجتماعی قبل از بحران ویروس کرونا نیز اشاره کرد و اذعان داشت: این مراکز تصمیم بر حذف بدترین اشکال کار کودکان داشت؛ اما در این بحران سرعت اجرای این اهداف بیشتر شده است. لازم است در هر زمان این کودکان حمایت شوند؛ چرا که امکان روی آوری آنها به مشاغل بدتر از زباله گردی وجود دارد.

براساس این گزارش و با توجه به این که معضل‌آفرینی کار کودکان محدود به این دوره و بحران شیوع بیماری کرونا نیست و در تمام دوره‌ها باید در مهار آن اقدامات اساسی صورت گیرد؛ اما ربط این معضل به ارگان های مربوط و عدم اقدامات اساسی نهادهای دولتی حلقه مفقوده ای است که عزم راسخ فعالان و دغدغه مندان را می‌طلبد. شاید یکی از موثرترین راهکارهای عدم حضور این کودکان و محفوظ ماندنشان جلوگیری از حضور آن ها در اماکنی مانند مترو باشد.

چنانچه در روزهای اخیر شاهد حرکات انسان دوستانه برخی شهروندان از سرباز نیروی انتظامی گرفته تا پزشک و یا شهروندان عادی که تلاش برای کمک رسانی و ارائه مواد بهداشتی و ضد عفونی کننده به کودکان کار و دستفروش و متکدیانی هستیم که دسترسی به مواد بهداشتی و ضد عفونی کننده ندارند؛ اما این حرکات و امور انسان دوستانه نیازمند تلاش همگانی به‌ویژه ارگان‌های دولتی است تا کودکان کار نیز مانند سایر مردم بتوانند از این خطر در امان باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063269

وب گردی

وب گردی