سیاست‌گذاری برای شرکت اعضای هیئت علمی در کنفرانس‌های بین ‌المللی/ میزان حق بالاسری در آیین‌نامه طرح‌های پژوهشی کاهش یافت

مدیر‌کل دیپلماسی علمی و همکاری‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در آیین‌نامه طرح‌های پژوهشی برای ایجاد انگیزه برای اعضای هیئت علمی جهت اخذ طرح‌های برون دانشگاهی، میزان حق بالاسری کاهش یافته و موارد تشویقی بیشتری برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

علیرضا رضایی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: جایگاه علم و پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب و نقش آن در تولید قدرت سخت، قدرت نرم و قدرت هوشمند بر کسی پوشیده نیست، از این رو نگاه پژوهشی برونگرا و مبتنی بر ظرفیت های بالقوه و بالفعل عظیم دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه زیرساخت ها و نیروی انسانی کارآمد باید در جهت دیپلماسی علمی به کار گرفته شود.

او ادامه داد: هدف دیپلماسی علمی به عنوان نیاز ضروری و کنونی دانشگاه؛ کسب قدرت، ثروت و پرستیژ کشور است و تاسیس این اداره کل اقدام نیکی است که در دوره مدیریت کنونی دانشگاه برای نخستین بار مورد تأکید و تصویب قرار گرفته است.

مدیرکل دیپلماسی علمی و همکاری‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: در سال جاری در اداره کل دیپلماسی علمی و همکاری های پژوهشی این نوع نگاه از طریق تهیه، تدوین و بازنگری بخشنامه ها و آیین نامه های مرتبط سیاستگذاری شد.

او اضافه کرد: آیین نامه دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای سیاست های کلان اسناد بالادستی همچون سند دانشگاه اسلامی، سند جامع روابط علمی بین المللی جمهوری اسلامی ایران، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلان علم و فناوری و....تهیه و تدوین شده که در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد.

رضایی با بیان این که آیین نامه جدید طرح های پژوهشی (درون، مشترک و برون دانشگاهی) با هدف حمایت از طرح‌های پژوهشی اصیل، هدفمند، مسئله محور، ماموریت‌گرا و جذب منابع پژوهشی خارج از دانشگاه تدوین شده است ادامه داد: این آیین نامه برای ایجاد انگیزه در اعضای هیات علمی دانشگاه برای اخذ طرح‌های برون دانشگاهی، میزان حق بالاسری کاهش یافته و موارد تشویقی بیشتری برای این دسته از اعضای هیات علمی در آیین نامه جدید در نظر گرفته شده است.

او همچنین گفت: در راستای رسیدن به اهداف بلند مدت دانشگاه آزاد اسلامی و بهره‌گیری از ذخایر علمی دانش آموختگان داخلی و برجسته ایرانی خارج از کشور، شیوه نامه‬ همکاری و حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از پژوهشگران، کارآفرینان و نخبگان خارج از دانشگاه تدوین شده است.

مدیرکل دیپلماسی علمی و همکاری‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی درباره اهداف این شیوه نامه توضیح داد: این شیوه نامه با هدف انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شده است تا در قالب حمایت از انجام‬ پروژه‌های تحقیقاتی و فناورانه، کمک به راه‌اندازی کسب و کارهای فناورانه، اشتغال در شرکتهای دانش‌بنیان و برگزاری سخنرانی و کارگاه‌های تخصصی، به ارتباط مؤثر بیرونی مراکز علمی، پژوهشی و‬ فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کمک کنیم.

او درباره بخشنامه ماموریت مطالعاتی نیز که امسال ابلاغ شد گفت: بخشنامه ماموریت مطالعاتی در دانشگاه ها، مراکز علمی، جامعه و صنعت به منظور ارتباط پیوسته و هدفمند اعضای هیات علمی با صنعت و جامعه و سایر دانشگاه‌ها و موسسات علمی و پژوهشی معتبر داخلی و خارجی طراحی، تدوین و سپس ابلاغ شد.

رضایی درباره هدف از ابلاغ این بخشنامه گفت: هدف از بخشنامه ماموریت مطالعاتی توانمندسازی علمی و آشنایی با دستاوردها و روش های جدید علمی و فناوری و همچین در راستای اعتلای موقعیت علمی و فناوری کشور و حضور اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در صنعت و جامعه و عرصه‌های علمی بین‌المللی است.

به گفته او در این بخشنامه قسمت اعظم مشکلات بخشنامه فرصت مطالعاتی مرتفع شد.

مدیرکل دیپلماسی علمی و همکاری‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه های این اداره کل در سال ۹۹ گفت: در سال آینده هم تلاش ما بر آن است که ضمن راهبری منطقه‌ای سیاستگذاری های مذکور، نظارت و کنترل لازم را در جهت تحقق اهداف تعیین شده درخصوص این مقررات در سطح استان ها و واحدها اعمال کنیم.

او در پایان اظهار کرد: همچنین سیاستگذاری لازم در خصوص نحوه شرکت اعضای هیات علمی در کنفرانس های بین المللی و عضویت آن ها در انجمن های تخصصی بین المللی را هم خواهیم داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063275

وب گردی

وب گردی