ایجاد ساختار معاونت فناوری در واحدهای دانشگاهی، مبتنی بر عملگرایی است/ سخت‌گیری در تخصیص مجوز سراهای نوآوری

معاون تحقیقات،فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آیین‌نامه سرای نوآوری دسترسی‌ها و دستاوردهای بسیاری برای واحدهای دانشگاهی دربر دارد، به این منظور در تخصیص مجوز سراها سخت‌گیری می‌شود.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره راهبردهای معاونت فناوری و نوآوری و ارزیابی معیارهای واحدهای دانشگاهی اظهار کرد: بهینه‌سازی قوانین فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناوری و همچنین اقدامات ترویجی از مهم‌ترین رویکردهایی که در این مدت در معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه با جدیت پیگری شده است.

وی افزود: طراحی ساختارهای چابک و مجزا از هم در واحدهای دانشگاهی مراکز استان از جمله اقداماتی بود که برای ساماندهی فعالیت‌های فناوری صورت گرفت؛ به این صورت که در هر استان یک معاونت فناوری جداگانه برای انسجام دهی امور دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است. ولی ایجاد این معاونت در واحدهای مراکز استان مبتنی بر برنامه‌ها و فعالیت‌های استان شکل می‌گیرد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: اکنون فقط تعدادی از استان‌ها دارای معاونت فناوری و نوآوری هستند که براساس فعالیت و اقدامات صورت گرفته، مجوز تشکیل این معاونت به آنها صادر شده است. براساس آیین‌نامه بازار فناوری و سراهای نوآوری درشرایط مطلوب هر استانی یک معاونت، یک بازار و چندین سرا براساس ظرفیت‌های منطقه‌ای و داشته‌های داخلی در چارت تشکیلاتی خود دارد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به سخت‌گیری‌های صورت گرفته در صدور مجوز راه‌اندازی سراهای نوآوری عنوان کرد: آیین‌نامه سرای نوآوری دسترسی‌ها و دستاوردهای بسیاری برای واحدهای دانشگاهی دربر دارد، به این منظور در تخصیص مجوز سراها سخت‌گیری می‌شود و تمام جوانب نسبت به معیارهای مصوب مورد سنجش قرار می‌گیرد. تاکنون که سه ماه از ابلاغ آیین‌نامه بازار فناوری و سرای نوآوری گذشته، مجوز قطعی راه‌اندازی 12 سرا صادر شده است.

وی ادامه داد: واحدهای دانشگاهی متقاضی ایجاد سرای نوآوری باید حداقل 30 ایده کسب‌وکار و 5 شرکت دانش‌بنیان مستقر در حوزه تخصصی مورد تقاضا در مرکز رشد خود داشته باشد. واحدهای دانشگاهی مراکز استان با راه‌اندازی حداقل دو سرای نوآوری، مجوز تشکیل معاونت فناوری را د استان خود کسب می‌کنند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: مراکز استان از راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد، سراهای نوآوری گرفته تا پردیس پارک علم و فناوری، فقط در صورت ارائه برنامه‌ عملیاتی و کارنامه اقدامات دانش‌بنیان می‌توانند دارای معاون فناوری و نوآوری شوند.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: نتیجه چنین الگوریتمی، ارزیابی استان‌ها براساس دارایی و زیرساخت‌های فناوری و نوآوری آنها می‌شود. یعنی هر استانی که سراهای نوآوری فعال داشته باشد به تبع آن معاونت فناوری و نوآوری نیز خواهد داشت و این خود به تنهایی معیار ارزیابی است.

وی افزود: نگرش تعللی بعضی از رؤسای استان‌ها و واحدهای دانشگاهی نسبت به اقدامات ترویجی و عملیاتی فناوری و نوآوری در مقابل رویکردهای کلان دانشگاه است که چنین شرایط قابل قبول سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نخواهد بود.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ریل گذاری دانشگاه در حوزه فناوری و نوآوری با دقت هرچه بیشتر انجام شده و انتظار می‌رود واحدهای مراکز استان و واحدهای دانشگاهی شهرستان‌ها شتاب خود را در راستای حرکت در این ریل افزایش دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063278

وب گردی

وب گردی