حاشیه‌های پررنگ شیوع ویروس کرونا

 ویروس کرونا علاوه بر دغدغه‌های مرتبط با سلامتی انسان‌ها، حاشیه‌های دیگری بر زندگی جامعه بشری ایجاد کرده است که مهم‌ترین موضوع پس از بخش بهداشت و سلامت، به آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس برمی‌گردد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ویروس کرونا علاوه بر دغدغه‌های مرتبط با سلامتی انسان‌ها، حاشیه‌های دیگری بر زندگی جامعه بشری ایجاد کرده است که اهمیت برخی از این حواشی به پررنگی خود متن مصیبت می‌تواند باشد. مهمترین موضوع پس از بخش بهداشت و سلامت، به آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس برمی‌گردد. جایی که هم اکنون شاهد ریزش شاخص بورس در اکثر کشورهای جهان هستیم. این موج ریزش بالاخره دامن بورس ایران را نیز گرفت و تنها در یک روز شاخص کل بورس، ریزش 14800 واحدی (معادل 2.7 درصد) را به خود دید که البته این موضوع معلول یک علت به نام ویروس کرونا نیست؛ اما قطعا یکی از علت های مهم در شرایط کنونی شیوع ویروس کروناست.

از طرفی دیگر، قیمت نفت که در نخستین ماه سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر بحران‌های ژئوپلیتیک به سطح ۷۱ دلار برای هر بشکه رسیده بود، هم اکنون به حدود ۳۰ دلار سقوط کرده است. هم اکنون قیمت نفت برنت به بشکه‌ای کمتر از ۳۴ دلار و قیمت نفت وست‌تگزاس ‌اینترمدیت به زیر ۳۰ دلار سقوط کرده است. شیوع گسترده ویروس کرونا باعث تعطیلی و کند شدن روند تولید کالاها در سرتاسر جهان شده و میزان تقاضای نفت خام را تحت تاثیر قرار داده است. البته سقوط یکباره بهای نفت پس از آن رخ داد که در پی عدم توافق اوپک با روسیه برای کاهش تولید نفت خام، عربستان سعودی اعلام کرد قیمت فروش این محصول را کاهش خواهد داد.

سه روز پیش هم، قیمت نفت سنگین ایران به کمتر از ۳۸ دلار سقوط کرده بود که احتمال دارد، قیمت‌های جدید به زیر ۳۰ دلار هم برسد. بنابراین باید منتظر تبعات بعدی کاهش بهای نفت در اقتصاد کشورهای نفتی حوزه خلیج فارس بود.

به تبع کاهش قیمت نفت، محصولات مرتبط با پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها که برخی ازآنها با فرمول قیمتی نفت قیمت گذاری می‌شوند نیز تحت الشعاع قرار خواهند گرفت که باید منتظر بود و دید روند قیمتی این کالاهای استراتژیک چه سناریویی را دنبال می‌کنند.

موارد دیگری نیز در کشور ایران به تبع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است که در ادامه به برخی از آنها به صورت مختصر اشاره شده است:

تاثیر در مصرف بنزین

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از انتهای بهمن ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش رفت و آمد شهروندان میزان مصرف بنزین در کشور ۱۰ درصد کاهش یافت.

مصرف آب

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر اینکه باید مصرف را مدیریت کنیم، خاطرنشان کرد: مصرف آب تهران 3 میلیون و 322 هزار متر مکعب نیز ثبت شده که با اول تیرماه که زمان پیک مصرف است، برابری می‌کند.

میزان آلودگی هوا

در حالی‌ که به نوشته روزنامه "ژاپن تایمز"، ماهواره های سازمان فضانوردی آمریکا (ناسا) و آژانس فضایی اروپا از کاهش چشمگیر آلودگی هوا و دی اکسید نیتروژن در چین خبر دادند. اما متاسفانه شاخص آلودگی هوای تهران به جای آن که روند نزولی داشته باشد، به شاخص ۱۵۰ واحدی رسیده است. این در حالی‌ست که طی روزهای اخیر در پی شیوع ویروس کرونا مدارس و دانشگاه‌های تهران تعطیل شدند و در صورتی که اگر میزان تردد خودروها هم در سطح شهر کاهش یافته باشد، این وضعیت می‌تواند حامل این پیام باشد که تأثیر آلایندگی خودرو‌های سواری بر آلودگی هوا نه تنها آدرس خیلی دقیقی نیست، بلکه متهم ردیف اول هم نیست.

تاثیر در مصرف اینترنت کشور

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون وزیر ارتباطات، از افزایش ۴۰ درصدی استفاده کاربران از اینترنت در طی روزهای اخیر خبر داد و اعلام کرد که همین موضوع سبب شده تا پهنای باند اپراتورها اشباع شود و کیفیت ارائه خدمات اینترنت کاهش پیدا کند.

از هفته گذشته و با ورود ویروس کرونا به کشور، مدارس و دانشگاه‌ها به حالت تعطیل درآمد، برای برخی کارمندان پروسه دورکاری تعریف شد و به نظر می‌رسد همین مسئله استفاده از اینترنت را به شدت افزایش داده است. همچنین ماندن کودکان و نوجوانان در خانه و به طور کلی کمتر بیرون رفتن مردم از منازل باعث شده که کاربران بیشتر به استفاده از اینترنت روی بیاورند.

در پایان لازم به ذکر است، مواردی که در این نوشتار بیان شد، بیشتر شامل آمار و ارقام گزارش شده توسط مراجع ذی صلاح بود و قطعا کاهش رونق کسب و کار و کاهش درآمد فعالان حوزه‌های مختلف توریستی، رستوران‌ها، هتل‌ها، خدمات حمل و نقل ریلی، هوایی، اتوبوسرانی، تاکسی و ... نیز به شدت تحت الشعاع این ویروس قرار دارند که در مورد اثرات آن پس از بررسی های آماری دقیق می‌توان نظر داد.

* کارشناس توسعه زیست بوم نوآوری حوزه انرژی

انتهای پیام/

کد خبر: 1063284

وب گردی

وب گردی