نوع جدیدی از تب اخترها کشف شد

دانشمندان تب اختر جدیدی را کشف کرده اند که فقط از یک طرف پالس می دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کشف تب اختری که فقط یک طرف آن دارای پالس است از نظر تئوری پیش بینی شده بود اما مدت ها طول کشید تا اولین نمونه از پالس دهنده یک طرفه کشف شود.ستاره ای که فقط از یک طرف پالس می دهد، در کهکشان راه شیری و در فاصله 1500 سال نوری از زمین کشف شده است. این اولین کشف در نوع خود است و دانشمندان انتظار دارند سیستم های مشابه دیگری را پیدا کنند.

«سیمون مورفی» از مؤسسه نجوم سیدنی در دانشگاه سیدنی گفت: «اولین چیزی که مورد توجه من قرار گرفت این واقعیت است که این یک ستاره شیمیایی عجیب و غریب است. ستارگان مانند این معمولاً با فلزات بسیار غنی هستند؛ اما این ستاره دارای فلز ضعیف است که آن را به یک نوع نادر از ستاره داغ تبدیل می کند.»

مورفی این یافته را با همکاران بین المللی خود به اشتراک گذاشت تا دریابند که دیگران شروع به مطالعه ستاره معروف به HD74423 کرده اند که تقریباً 1.7 برابر جرم خورشید است.

یافته های دانشمندان روز گذشته (9 مارس 2020) در « Nature Astronomy» منتشر شده است.

«دون کورتز» از مؤسسات دانشگاه لنکشایر انگلیس، گفت: «ما به لحاظ نظری می دانستیم که ستاره هایی مانند این باید از دهه 1980 وجود داشته باشند. من نزدیک به 40 سال است که به دنبال ستاره ای مانند این هستم و اکنون بالاخره یکی از آن ها را پیدا کرده ایم.ستاره های پالس دهنده مدت هاست در نجوم شناخته شده اند. خورشید منظومه شمسی ما با ریتم های خاص خود می رقصد.

با این حال همه این ستاره ها در وجود نوسانات در همه طرف خود مشترک بوده اند؛ اکنون یک تیم بین المللی از جمله محققان دانشگاه سیدنی، ستاره ای را کشف کرده اند که دارای نوسانات زیادی در بالای یک نیمکره خود است.

این ستاره در یک سیستم ستاره باینری با کوتوله قرمز قرار دارد. این نزدیکی نوسان گرانشی را منحرف کرده است. دوره مداری سیستم دودویی در کمتر از دو روز، به قدری کوتاه است که ستاره بزرگتر با کشش گرانشی به شکل قطره اشک منحرف می شود.

این تیم متوجه شد که قدرت پالس ها بستگی به زاویه وجهی دارد که در آن ستاره مشاهده می شود و جهت گیری متاثر از ستاره درون دودویی است. این بدان معنی است که قدرت پالس با مدت مشابه دودویی متفاوت است.

کشف رفتار غیرمعمول این ستاره در ابتدا توسط دانشمند شهروندان صورت گرفت. این افراد که در نجوم آماتور هستند با اشتیاق تعداد زیادی از داده هایی را که ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران (TESS) مرتباً تهیه می کند را بازرسی کردند.

در حالی که این نخستین ستاره ای است که فقط یک طرف آن پالس می دهد؛ اما نویسندگان معتقدند که باید چندین ستاره های دیگری نیز وجود داشته باشند.

تَپ‌اخترها (Pulsar) ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063310

وب گردی

وب گردی