خروج «نیروهای آمریکایی» از عراق حتمی است/انتقام سخت نیروهای مقاومت در منطقه

خروج نیروهای آمریکایی از منطقه به عنوان خواست اصلی و البته واکنش نهایی نیروهای مقاومت در برابر اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی امری است که هرچند دشوار اما محقق خواهد شد و در این راستا عراق گام اول به حساب می آید.

گروه سیاسی ایسکانیوز: تحولات منطقه پس از ترور و به شهادت رساندن سرداران مقاومت، «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» تغییراتی را در خود می بیند که این دگرگونی ها به سود جبهه مقاومت و دولت‌های منطقه و در تضاد با منافع آمریکا است.

یکی از مهمترین منافع آمریکایی‌ها که به خطر افتاده، حضور نیروهای نظامی آنها در برخی کشورهای منطقه است که هزینه سنگینی را نیز تاکنون بر دوش آنها گذاشته و اینک آنها نگرانی شدیدی از این بابت دارند که مبادا مجبور به ترک پایگاه های خود از منطقه شوند که در صورت تحقق آن، شکست راهبردی و سنگینی برای دولتمردان آمریکایی خواهد بود.

ضربه نهایی و اصلی به آمریکا درواکنش به ترور سردار شهید سلیمانی، خروج نیروهای نظامی آن کشور از منطقه است که این مهم به صورت گام به گام ولی حتمی اتفاق خواهد افتاد.

اما در این راستا و بر اساس آنچه که کارشناسان و تحلیل گران سیاسی و نظامی هم به آن اذعان دارند، مسیری نسبتا دشوار پیش روی قرار دارد و باید با برنامه ریزی مناسب و عزم و اراده ای راسخ این کار خطیر را عملیاتی کرد و بدین منظور در جهت خروج نیروهای آمریکایی از عراق «اولین گام» در این مسیر به حساب می آید.

مجلس این کشور در کوتاه ترین زمان ممکن طرح خروج نیروهای آمریکایی از کشور عراق را به صورت یک قانون تبدیل کرد تا این امر برای اجرایی کردن به دولت واگذار شود.

البته که این اقدام پارلمان شجاعانه و قابل تحسین است، اما باید دانست که این امر محقق نخواهد شد تا زمانی که کلیه نیروهای حکومتی اعم از دستگاه های قضایی، اطلاعاتی، نظامی و امنیتی و گروه ها و شخصیت های مختلف سیاسی در آن کشور در این خصوص به اجماع برسند و با عزمی راسخ نسبت به خروج نیروهای آمریکایی برنامه ریزی و اقدام داشته باشند.

شاید یکی از دشواری های که همیشگی در عراق عدم اجماع و وحدت نظر در میان مسئولین و مردم آن کشور بوده و هست که این نیز ریشه در تنوع قومی و مذهبی ساختار اجتماعی آن کشور دارد که با توجه به تضاد منافع میان گروه ها و جریانات مختلف در موضوعات گوناگون، به سختی می توان تصمیمی یکپارچه را از آنها شاهد بود.

اما نکات مثبت و امیدوار کننده ای که در رابطه با موضوع خروح نیروهای آمریکا از عراق وجود دارد اینکه در کنار خواست بسیاری از مسئولان و شخصیت ها، مردم عراق نیز با برپایی راهپیمایی بزرگ و میلیونی در پایتخت آن کشور، خواست خود را در این خصوص ابراز داشتند و آن راهپیمایی عظیم به عنوان نمادی از یک رفراندوم بزرگ از سوی مردم عراق، رنگ و بوی جدی تری به موضوع داد.

این راهپیمایی عظیم به این معنا بود که مردم عراق نشان دادند که به هیچ وجه حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در خاک خود را برنمی‌تابند.

حجم مشارکت بالای مردم عراق در راهپیمایی مزبور به نحوی بود که حتی شبکه‌های معاند با دولت و مردم عراق هم نتوانستند وسعت و شکوه حضور میلیونی عراقی‌ها را کتمان کنند.

اخیرا هم در سفر دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق و در دیداری که با «فالح فیاض» مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق داشت این موضوع مورد تاکید هر دو طرف قرار گرفت که نیروهای آمریکایی باید از عراق خارج شوند.

در این دیدار شمخانی ضمن تقدیر از اقدام مجلس و دولت عراق در تصویب و پیگیری قانون خروج نیروهای نظامی خارجی از عراق، گفت: «دولت، نیروهای مسلح و مردم شجاع عراق در مبارزه موفق و قهرمانانه با تروریست‌های داعش و گروه‌های تکفیری نشان دادند که برای تامین امنیت خود نیازی به حضور نیروهای نظامی خارجی ندارند.»

خواست ایران همواره بر صلح، ثبات و امنیت کشورهای منطقه و تلاش های گسترده تهران در این راستا بر کسی پوشیده نیست و امروز هم مردم و مسئولین عراقی به خوبی می دانند که نقش آفرین برخی کشورهای خارجی در آن کشور از جمله آمریکا، نه در راستای ثبات آن کشور که بعکس در جهت ایجاد اختلافات بیشتر داخلی و تضعیف توان دولت مرکزی است.

بنابراین، خروج نیروهای آمریکایی از منطقه به عنوان خواست اصلی و البته واکنش نهایی نیروهای مقاومت در برابر اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و دیگر فرماندهان ایرانی و عراقی مقاومت، امری است که هرچند دشوار و شاید بلند مدت محقق شود اما عملیاتی شدن آن با برنامه ریزی و عزم و اراده جدی همه طرف ها و بازیگران تاثیرگذار منطقه ای، حتمی است. در این راستا خروج نیروهای آمریکایی از عراق گام اول از این مسیر به حساب می آید که علی رغم موانع خاص خود، باید حساب شده و محکم این قدم برداشته شود.

کد خبر: 1063311

وب گردی

وب گردی