خطیر: فتح‌الله‌زاده برخلاف وعده‌هایش سیاست پوپولیستی را در پیش گرفته است

معاون پیشین باشگاه استقلال گفت: فتح‌الله‌زاده قبل از اینکه به استقلال بیاید معتقد بود که به کار خود اعتقاد دارد ولی متاسفانه برخلاف وعده‌هایش در فضای پوپولیسیتی قرار گرفت و با هواداران بازی می‌کند.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، علی خطیر معاون پیشین باشگاه استقلال در گفت‌وگو با برنامه رادیویی «تهران ورزشی» در خصوص مشکلات این روزهای استقلال گفت: صحبت من با آقای فتح‌الله‌زاده این است که ایشان قبل از اینکه به استقلال بیاید می‌گفتند من گله نمی‌کنم و به مدیران قبلی باشگاه اعتراض نمی‌کنم و به کار خودم اعتقاد دارم ولی وقتی به باشگاه استقلال آمد، متاسفانه برخلاف وعده‌هایش در فضای پوپولیستی قرار گرفت و با هواداران بازی می‌کند. امیدوارم این صحبت‌ها، صحبت‌های فتح‌الله‌زاده نباشد و همانطور که گفت می‌آیم مشکلات استقلال را حل می‌کنم و آدم اجرایی هستم، کارش را انجام دهد و از همان دست چک معروفی که دارد برای حل مشکلات استقلال استفاده کند.

وی ادامه داد: من گفته‌ام حاضرم اگر فتح‌الله‌زاده از من بخواهد بیایم در باشگاه استقلال درباره قراردادهای گذشته توضیح بدهم. نه‌تنها فتح‌الله‌زاده بلکه درخواست من این است که نهادهای نظارتی هم که از خطیر و امثال او بازخواست کنند. مجموعه مدیریت باشگاه استقلال اگر خطا کرده است باید بیاید جوابگو باشد و بابت ضرری که به استقلال زده پاسخگو باشد. ولی مدیران عزیزی که وارد استقلال می‌شوید قبل از ورود به باشگاه از مشکلات خبر داشته باشید و فقط شعار ندهید، می‌بینید که این استقلال، آن استقلال 10-15 سال قبل نیست و الان استقلال به مراتب بیشتر از گذشته دچار مشکل است.

معاون پیشین باشگاه استقلال افزود: من وقتی به استقلال آمدم قرارداد الهیار صیادمنش یکساله بود و با مذاکره با او قراردادش را 3 ساله کردیم و وقتی او را با قیمت 850 هزار دلار فروختیم، بازیکنی را ترانسفر کردیم که قراردادش در حال اتمام بود. اینقدر این باشگاه مشکل داشت، با بازیکن جوان قرارداد یکساله بسته شده بود. از قرارداد بازیکنانی مثل جپاروف و تیام و پادوانی که معلول و مصدوم شده بود ریالی پرداخت نشده بود.

خطیر با بیان اینکه ما وارث قرارداد شفر بودیم، گفت: اعلام کرده بودند که من گفته‌ام قرارداد شفر را با صفر تمام می‌کنیم در صورتی که ما گفتیم با بودجه صفر. بودجه باشگاه برای کادرفنی یک میلیون و 500 هزار دلار بسته شد و اگر شفر را نگه می‌داشتیم باید به او یک میلیون و 500 هزار دلار پرداخت می‌کردیم. ما بعد از اتفاقات بازی با شهر خودرو 6 امتیاز از رقیب عقب بودیم و حتی احتمال کسب سهمیه هم ضعیف بود. با این وضعیت با شفر قطع همکاری کردیم و مجیدی هم در 3 بازی آخر هم نتایج خوبی گرفت. ما دنبال این بودیم که یک شوکی به تیم وارد شود و سهمیه آسیا را کسب کنیم. باشگاه از فروردین‌ماه سال گذشته برنامه‌‌اش این بود که شفر را کنار بگذارد و هیئت مدیره هم این موضوع تصویب کرده بود. حتی شفر استقلال را قهرمان می‌کرد باید سال بعد می‌رفت. ما یکسری مشکلات بنیادی با او داشتیم، از نوع تمرینات و رفتارش با بازیکنان، احساس کردیم که خواسته‌های باشگاه را برآورده نمی‌کند. هیئت مدیره تصویب کرد که در صورت قهرمانی استقلال هم شفر برکنار شود. ما تصمیم گرفتیم که خسارت 700 هزار دلاری شفر را بدهیم و با بقیه پول بودجه مصوب یک مربی خوب دیگر بیاوریم.

وی خاطرنشان کرد: دیدید که تیم رویایی استقلال با سرمربی و بازیکنان یکدست تشکیل شد که حتی پیشکسوتان تیم رقیب هم از این تیم استقلال و نحوه بازی تیم استراماچونی به خوبی یاد کردند. ولی متاسفانه اتفاق ناگواری در بدنه باشگاه افتاد که الان زمان آن نیست که همه واقعیت‌ها را بگوییم. ولی این قول را به هواداران می‌دهم که می‌گویم که چه اتفاقی افتاده که بهترین تیم تاریخ باشگاه را تحمل نکردند و همین دوستان و افرادی که الان سردمدار باشگاه هستند، خودشان یک پای ناکامی استقلال هستند. می‌خواستند برق باشگاه استقلال را به خاطر یک میلیون تومان قطع کنند. ما کجا پول‌های اسپانسر پیش‌خور کرده‌ایم. اصلا استقلال از اسپانسر پولی نگرفته است چرا ضعف مدیریتی خودتان را به مدیران قبلی نسبت می‌دهید.

معاون پیشین باشگاه استقلال در پاسخ به این سوال که نوع قرارداد بستن با خارجی‌ها به چه صورت است که ورزش ما همیشه با بحران مواجه است؟ تصریح کرد: قراردادها دو بحث دارد. یکی نوع قراردادی است که می‌بندیم، بحث دوم مراقبت از قرارداد است. من با یک بازیکن خارجی با 100 هزار دلار قرارداد می‌بندم و می‌گویم ماهی 10 هزار دلار می‌پردازم. قانون فیفا است که اگر بازیکن 2 ماه حقوق نگیرد می‌تواند شکایت کند و اگر 10 روز از موعد شکایتش بگذرد می‌تواند فسخ یک طرفه بکند و تمام پول قراردادش را هم بگیرد. یک زمانی است که با یک بازیکن خوب برخورد می‌کنید. دیاباته و میلیچ هم قراردادشان به همین شکل است ولی چون باشگاه با آنها خوب برخورد کرده است، تا الان مشکلی پیش نیامده است. شیخ دیاباته انسان فوق‌العاده وبی‌نظیری است و بازیکن خارجی به این شخصیت و کیفیت ندیدم چون حلال و حرام سرش می‌شود. چنین بازیکنانی با باشگاه راه می‌آیند ولی اگر بازیکن یا مربی با باشگاه راه نیایند مشکل از ما است. من نمی‌دانم دوستان از کجا گفته‌اند که پاختاکور بابت قرارداد ایسما از باشگاه شکایت کرده است؟ دادگاه CAS در مورد بویان حکم صادر کرده بود الان باشگاه 12 هزار فرانک ندارد که پول حق دادرسی بویان را پرداخت کند. نمی‌دانم دوستان به دروغ می‌گویند که 4 ماه وقت گرفته‌اند. بویان که نمی‌تواند وقت بدهد. باشگاه باید 12 هزار فرانک پول شکایت را بدهد. چرا می‌آییم می‌گوییم که مشکلات استقلال را حل می‌کنیم. مشکلات استقلال به مراتب فراتر از این است که باشگاه پول شکایت بویان را ندارد. بعد از آن دوستان ادعا می‌کنند که چک طلایی داریم. باشگاه‌ها برشکسته‌اند و نمی‌توانیم با عصا و چک طلایی مشکلات را حل کنیم. با مقصر کردن خطیر و بقیه مشکل حل نمی‌شود و با فضای مجازی مشکلات حل نمی‌شود باید بیاییم در فضای واقعی.

وی درباره مشکلات اساسنامه فدراسیون فوتبال اظهار کرد: عملکرد دوستان در 4 سال حضور در فدراسیون فوتبال همین می‌شود، در این 4 سال یک ریال به باشگاه‌ها پول پرداخت نشد. نمی‌دانم چه در خودشان دیدند که می‌خواهند همچنان در مسند قدرت باشند. یک زمانی من خطیر با آمدن به قدرت می‌توانم کمک می‌کنم یک زمانی هم با رفتنم. نسل آینده کشور در گروه تصمیمات این افراد است. نه شفافیت در اساسنامه وجود دارد و نه شفافیت در مسائل مالی داریم. اعضای هیئت رئیسه نمی‌دانست که قرارداد ویلموتس 8 میلیون یورو بوده است. که 2 میلیون آن را مجموعه شصتا پرداخت کرده است. این چه مدل قرارداد است که از پول کارگر برای پول یک مربی استفاده می‌کنیم. مربی‌ که 500-600 هزار یورو بیشتر پول قراردادش نیست. ما استراماچونی را با 700 هزار یورو آوردیم، شدیم دلال ولی دوستان با 8 میلیون یورو سرمربی تیم ملی را انتخاب کردند. این اساسنامه هیچ راهی ندارد و فیفا به بند 14- 15 اشاره کرده و دوستان لطف کنند این بندها را بخوانند و ایراداتی که دارد را در نظر بگیرند. تهدید جدی است و در همان بند نوشته شده است که امکان تعلیق فدراسیون هم وجود دارد. من از دولت خواهش می‌کنم که نوع تعامل و نگاهش را نسبت به فدراسیون فوتبال از بالا به پایین عوض کند و نگاه دوستانه داشته باشند و در یک فضای اجماع دوستانه کمک کنند که فوتبال کشور را از این بن‌بست نامناسب نجات دهیم.

کد خبر: 1063316

وب گردی

وب گردی