زیرساخت‌های فناوری به کمک گسترش عدالت اجتماعی می‌آیند/کتاب  «پرونده اجتماعی شهروندان» منتشر شد

پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس گفت: کتاب «پرونده اجتماعی شهروندان» طرحی عملیاتی در راستای استفاده از زیرساخت‌های فناوری برای توسعه عدالت اجتماعی است.

محمدعلی نژادیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره انتشار کتاب «پرونده اجتماعی شهروندان براساس حسن پیشینه و سوء پیشینه توسط سامانه فدا» اظهار کرد: برای این‌که به عدالت اجتماعی و پیشرفت برسیم، علاوه بر مباحث نظری نیاز به ابزار نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز داریم. البته برنامه‌ریزی برای پیشرفت و توسعه در هر کشوری، با توجه به نیازها و شرایط و مقتضیات آن کشور، صورت می‌گیرد و ظرفیت‌ها و نیازهای هر کشوری، نوع خاصی از برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه مدت را مشخص می‌کند.

وی افزود: همچنین از جمله گزینه‌هایی که در پیشرفت یک کشور نقش اساسی دارد، موضوع تولید است که عوامل تولید به چند دسته سرمایه، تکنولوژی، نیروی کار کارآمد و زمین تقسیم می‌شود.

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد واحد پردیس بیان کرد: هدف از تالیف این کتاب شناسایی نیروهای کار کارآمد است تا بتوانیم مدیریت منابع، مدیریت بحران، مدیریت شرایط را در سطح عالی داشته باشیم و به موفقیت فردی و اجتماعی بیشتری برسیم. در واقع برای شناخت و افزایش نیروهای کارآمد در جامعه، علاوه بر سازوکاری برای تشخیص درست آن‌ها، نیاز به یک نیازسنجی از شرایط و مشکلات جامعه داریم که این موضوع در ابتدای این فصل صورت پذیرفته و سپس مبنای اولیه برای تشخیص حسن‌پیشینه افراد، فعالیت‌های داوطلبانه اجتماعی بیان شده است.

نژادیان عنوان کرد: کتاب حاضر قصد دارد به تبیین یکی از طرح‌ها و راه‌حل‌های نوین، برای رسیدن به عدالت اجتماعی که پیش زمینه پیشرفت و استقلال کشورها است، بپردازد. از این‌رو، می‌توان این ایده را از طریق سامانه‌ای با عنوان «فعالیت‌های داوطلبانه اجتماعی» که به اختصار «فدا» نام‌گذاری شده، بر اساس کدملی افراد راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: همان‌طور که در حال حاضر هر فردی می‌تواند سوء‌پیشینه خود را دریافت کند، این سیستم نرم‌افزاری به نحوی ایجاد می‌شود که علاوه بر آن قابلیت اخذ حسن‌پیشینه نیز برای شهروندان و ارائه آن به کارفرمایان نیز مهیا شود.

این پژوهشگر و مولف کتاب دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس تصریح کرد: در حقیقت می‌توان گفت این سامانه پرونده اجتماعی افراد جامعه خواهد شد و در مجموع می‌توان امیدوار بود تا بلکه از طریق این سیستم یکپارچه، شایسته‌سالاری در همه عرصه‌ها، از جمله استخدام‌ها، انتصاب‌ها و انتخابات مختلف در کشور به ارمغان آید و خطاهای احتمالی در ارزیابی‌ها نیز به حداقل برسد.

نژادیان با اشاره لزوم واکاوی بیشتر این طرح در مجامع نخبگانی، گفت‌: البته هنوز نیاز است که این طرح در محافل علمی، سازمان‌ها و دستگاه های حاکمیتی و دولتی مورد کارشناسی‌های بیشتر قرار گیرد و قطعا وقتی نیازها، محدودیت‌ها، نقاط ضعف، نقاط قوت، تهدیدها و فرصت‌ها، توسط نخبگان، اساتید، مسئولان و حتی نظر مردم مورد بررسی بیشتر قرار گیرد، این طرح قابلیت اجرای بهتر پیدا کرده و در بستر ایمن‌تری می‌توان این سامانه را اجرا و راه‌اندازی کرد.

وی اظهار کرد: امروز با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری، شاهد تغییر و تحول‌های جدیدی هستیم که بر همین اساس نیاز است برای پیشرفت همه جانبه مردم و کشور، فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی خاصی صورت بگیرد تا به پیشرفت روزافزون برسیم. فعالیت‌های علمی و فرهنگى وقت بسیارى برای تفکر، تحلیل و اقدام لازم دارد و امروزه به دلیل مقرون به صرفه نبودن اقتصاد فرهنگى، معمولا چنین فعالیت‌هایی نیز کمتر مورد توجه ویژه قرار مى‌گیرد.

پژوهشگر نمونه دانشگاه آزاد عنوان کرد: گفتنی است کتاب «پرونده اجتماعی شهروندان براساس حسن پیشینه و سوء پیشینه توسط سامانه فدا» در 56 صفحه با مساعدت دانشگاه آزاد اسلامی و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد پردیس تالیف شده است. قابل ذکر است که این کتاب قیمت ندارد و عنوان هدیه (تقدیم به مسئولان انقلابی و جهادی ایران) به جای قیمت درج شده است. این کتاب «تقدیم به سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی» شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063326

وب گردی

وب گردی