تولید ۹ نوع خیار گلخانه‌ای در مرکز تحقیقات بذر دانشگاه آزاد اصفهان/ حمایت از پایان‌نامه‌ها با موضوع بذر هیبریدی

رئیس  مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) گفت: در حال حاضر حدود ۹ رقم خیار گلخانه و ۳ رقم گوجه فرنگی در این مرکز تحقیقات تولید شده است.

علی سلیمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های مرکز تحقیقات بذر دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) گفت: این مرکز تحقیقات از سال ۹۳ به صورت رسمی در لیست مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد قرار گرفت و ماموریت خود که فراهم کردن فناوری و بومی سازی بذر گیاهان است را آغاز کرد. این بذرها از خارج خریداری شده و ارز زیادی را از کشور خارج می‌کند.

به گفته او در این مرکز تحقیقات 9 نوع خیار هیبریدی بعد از چند سال ثبت تجاری شده است. به عبارتی این 9 نوع در مرکز تحقیقات بذر کشور نیز ثبت شده و در بازار کشورهای همسایه مثل عراق نیز وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) معتقد است: تولید بذر هیبریدی می‌تواند به شکل وسیعی از خروج ارز از کشور جلوگیری کند. بنابراین تلاش داریم به تولید 80 میلیونی که کشور نیاز دارد رسیده و بتوانیم کشور را از خرید بذر بی‌نیاز کنیم. عزم دانشگاه برای تولید بذر هیبریدی صیفی‌جات جزم است و اکنون در مرحله‌ای هستیم که باید سطح تولید بذر را افزایش دهیم تا جوابگوی نیاز داخل و خارج باشیم.

او گفت: در حال حاضر هدف‌گذاری این مرکز تحقیقات روی صیفی‌جات است و حدود 9 رقم خیار گلخانه‌ای و سه رقم گوجه‌فرنگی تولید شده است. فعلا روی فلفل نیز به‌صورت جدی در حال تحقیق و پژوهش هستیم.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات بذر واحد اصفهان، تولید صیفی‌جات را دولت بر عهده نگرفته و دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان نخستین ارگان خصوصی به شکل یک پروژه ملی وارد عمل شده است.

سلیمانی اظهار کرد: در تولید گندم و جو نیز وابسته بودیم و چند سالی است که به خودکفایی رسیده‌‌ایم؛ اما در صیفی‌جات اقدامی برای خودکفایی صورت نگرفته بود. بنابراین که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان عزم برای تولید بذر ایجاد شد.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان دانشجویان در مقاطع ارشد و دکتری میتوانند ، پایان‌نامه‌های خود را در موضوع بذر هیبریدی ارائه دهند.

او در پایان گفت: زمینه تحقیقاتی‌مان وسیع بوده و در حال حاضر 6 کارگروه در این مرکز تحقیقات وجود دارد. یک کارگروه مربوط به سبزی و صیفی‌جات است که به درآمدزایی رسیده و بخش دیگر مربوط گیاهان دارویی است؛ همچنین کارگروه زیست فناوری نیز فعال است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063397

وب گردی

وب گردی