تولید روکش ضد باکتری فعال شونده با نور

روکش جدید ضد باکتریایی می تواند میکروب ها را با استفاده از نور داخلی دستگاه هایی مانند گوشی تلفن همراه از بین ببرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با توجه به شیوع ویروس کرونا مدام توصیه می شود تا سطوحی که بیشتر در معرض ویروس و میکروب ها هستند با استفاده از مواد ضد عفونی شوند. دانشمندان کالج دانشگاهی لندن تلاش زیادی کردند تا راه حلی برای کمک به مقابله با این مهمان های ناخوانده و مزاحم ارائه دهند.

آنها یک پوشش سطح ضد باکتریایی فعال شده با نور متشکل از خوشه های کوچک طلای اصلاح شده شیمیایی جاسازی شده در پلیمر به رنگ بنفش کریستالی تولید کرده اند. این رنگ دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ است. این ترکیب باعث تولید پراکسید هیدروژن و کشتن باکتری ها می شود. پراکسید هیدروژن در مواد شوینده لباسشویی، قرص های ضدعفونی کننده و سایر محصولات تمیز کننده یافت می شود.

این محقان اولین کسانی نیستند که به این صورت پوشش های ضد باکتری فعال شونده با نور را تولید می کنند؛ اما رویکرد آنها موارد متفاوت تری را انجام می دهد.

ظهور باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک تهدیدی عمده برای عمل به طب مدرن است. به عنوان نامزدهای امیدوارکننده برای از بین بردن باکتریها، عوامل فوتوباکتری مورد توجه چشمگیر و مطالعه گسترده قرار گرفته اند. اما برای به دست آوردن فعالیت فوتوباکتری ها، معمولاً به منبع شدید نور سفید یا فعال شدن اشعه ماوراء بنفش مورد نیاز است.

در جاهایی که روش های قبلی نیاز به نور ماوراء بنفش یا شدت زیاد داشتند، این پوشش سطح جدید با نور کم شدت از نوعی که در داخل خانه پیدا می کنید نیز فعال می شود و این باعث می شود که از نظر بالقوه بسیار مفیدتر باشد.

«ایوان پارکین» استاد شیمی گفت: «ما در حال بررسی این پوشش برای وسایل پزشکی مانند سوند، لوله های پزشکی و سطوح لمسی بالا در بیمارستان ها هستیم. همچنین می تواند در مواردی مانند کاور تلفن و صفحه کلید استفاده شود.»

این تیم همچنین ثابت کرده است که پوشش واکنش نور در برابر انواع مختلف باکتری کار می کند. در آزمایشگاه ها، محققان از پوشش ویژه سطح برای از بین بردن باکتری های «E. coli»و«S. aureus» تقریباً به میزان نور مورد نیاز برای روشنایی یک شهربازی نیاز دارند..

پارکین اعلام کرد که این کار هنوز چند سال از تجاری سازی فاصله دارد.

مقاله ای که این کار را توصیف می کند، اخیراً در مجله « NatureCommunications » منتشر شده است.