تشکل‌های دانشجویی از هیچ نامزدی در انتخابات مجلس حمایت نکردند

مراسم تکریم و معارفه نمایندگان قدیم و جدید دانشگاه آزاد اسلامی در هیئت نظارت بر فعالیت تشکل‌های دانشگاهی واحدهای شرق استان تهران در حالی برگزار شد که بر چگونگی شکل‌گیری و فعالیت تشکل‌های دانشجویی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از رودهن، صبح امروز مراسم تکریم و معارفه نمایندگان قدیم و جدید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هیئت نظارت بر فعالیت تشکل‌های دانشگاهی واحدهای شرق استان تهران با حضور محمد قربانی مدیرکل تشکل‌های اسلامی و سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی شرق استان تهران، روسا، معاونان فرهنگی و دانشجویی و معاونان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحدهای شرق استان تهران، برخی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در سالن کنفرانس واحد رودهن برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در این مراسم گفت: شکل‌گیری تشکل‌های دانشجویی با هدف ایجاد وحدت در میان این گروه و تعیین راهکار برای رفع مشکلات دانشگاهی یک اتفاق بسیار بزرگ و مهمی است که در مراکز دانشگاهی صورت گرفته است.

حسن شهرکی‌پور اضافه کرد: اینکه دانشجو علاوه بر انجام رسالت اصلی و اولیه خود یعنی علم‌آموزی در لباس مطالبه‌گری برای رفع مشکلات دانشگاه و حتی جامعه حاضر شود، دانشجو را به جامعه و مشکلات آن پیوند می‌زند و او را به ابداع راه‌حل وامی‌دارد که تأثیر بسزایی در جامعه دارد.

وی افزود: تشکل‌های دانشجویی باید با برنامه‌ریزی و گفتمان‌سازی بر این باور باشند که نسل جوان امروز می‌تواند با آگاهی از ظرفیت‌های کشور در عین روشنگری و آگاهی‌بخشی برای پذیرفتن مسئولیت در کشور آمادگی پیدا کند و این آماده شدن برای پذیرفتن مسئولیت از وظایف تشکل‌های دانشجویی است.

تشکل‌های دانشجویی از هیچ نامزدی در انتخابات مجلس حمایت نکرد

مدیرکل تشکل‌های اسلامی و سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی شرق استان تهران نیز بیان کرد: استان تهران حدود 700 هزار دانشجو دارد که 300 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند و 25 درصد دانشجویان ساکن استان تهران هستند.

محمد قربانی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی 26 هزار هیئت‌علمی در کل کشور دارد که 8 هزار هیئت‌علمی برای استان تهران است و حدود 3 تا 4 هزار ساکن استان تهران هستند.

وی بیان کرد: در دانشگاه‌ها مجموعه‌های گوناگونی مانند هیئت‌های مذهبی، انجمن‌های علمی، بسیج دانشجویی، شوراهای صنفی، کانون‌های فرهنگی اجتماعی مانند هلال احمر، کانون مهدویت، کانون قرآن و عترت در حال فعالیت هستند که متولیان خاص خود را دارند و هرکدام قدرت بسیار خوبی در جذب دانشجو دارند.

مدیرکل تشکل‌های اسلامی و سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی شرق استان تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر یک‌میلیون و 100 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی داریم، خاطرنشان کرد: در زمان انتخابات اخیر به هیچ تشکلی اجازه داده نشد تا از نماینده‌های خاص حمایت کند.

قربانی گفت: تشکل به مجموعه‌ای می‌گوییم که ر‌أی‌گیری انجام دهد و اعضای آن از دانشجویان باشند.

وی اضافه کرد: وقتی می‌گوییم سه درصد از جمعیت دانشگاه باید عضو این تشکل‌ها باشند یعنی وقتی یک دانشگاهی 300 هزار جمعیت دارد باید یک تشکل 900 نفری داشته باشد و این تعداد جمعیت می‌توانند نظرات درستی را در دانشگاه القا کنند و با همفکری قانون‌های درستی را در دانشگاه اجرا کند.

وی تصریح کرد: امروز در حوزه دانشجویی 280 تشکل و در حوزه استادان نیز 180 تشکل داریم؛‌ دانشگاه آزاد اسلامی هفت اتحادیه فعال دارد؛ اتحادیه به این صورت است که وقتی 20 تشکل با هم متحد شود یک اتحادیه را به وجود می‌آورند و نحوه فعالیت این اتحادیه‌ها به این صورت است که در دانشگاه‌های مختلف اعم از دولتی، غیرانتفاعی، آزاد و پیام نور شعبه دارند.

مدیرکل تشکل‌های اسلامی و سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی شرق استان تهران تأکید کرد: راه‌حل مشکلات جامعه و دانشگاه‌ها استفاده از گروه‌ها، تشکل‌ها و نهادها است؛ در شرق استان تهران تنها 11 تشکل داریم که این تعداد بسیار کم است و رئیس واحد دانشگاه‌های آزاد اسلامی باید توجه بیشتری به این تشکل‌ها داشته باشند.

قربانی گفت: تشکل‌ها در استان تهران دارای مباحث جدی هستند؛ نخست جریان‌شناسی سیاسی، دوم روش تحلیل سیاسی و اندیشه سیاسی و در کنار آنها فوق برنامه‌هایی مانند دیدار با امام جمعه آن منطقه، ارتباط با نهاد و بحث بودجه مالی این نهادها و تشکل‌ها که مقرر شده حساب ویژه‌ای مختص بودجه فرهنگی باز و این پول مستقیماً صرف کارهای فرهنگی دانشگاه شود.

وظایف تشکل‌های دانشجویی در قبال دانشجویان چیست؟

نماینده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هیئت نظارت بر تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشگاه‌های آزاد اسلامی شرق استان تهران نیز در این نشست عنوان کرد: مدیریت و تقویت روحیه دانشجویی می‌تواند علاوه بر نشاط اجتماعی نشاط فرهنگی و سیاسی را در جامعه ایجاد کند.

سیدابوالقاسم هاشمی افزود: فعالیت تشکل‌های دانشجویی می‌تواند موجب پویایی و نشاط در دانشگاه‌ها شود و مسئولان دانشگاه‌ها باید به این مهم توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌های دانشجویی می‌توانند با پویایی و فعالیت، گرایش حداکثری دانشجویان را به سمت خود داشته باشند، متذکر شد: فضای دانشگاه‌ها باید برای گفتگو باز باشد تا دانشجویان بتوانند ایده‌های خود را به راحتی در مناظره‌ها و تریبون آزاد بیان کنند.

نماینده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هیئت نظارت بر تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشگاه‌های آزاد اسلامی شرق استان تهران یادآور شد: تعامل و همکاری تشکل‌ها و انجمن‌های فعال دانشجویی اعم از بسیج، انجمن اسلامی مستقل این خطه در راستای توسعه فضای سالم سیاسی اسلامی در بین دانشجویان از اهمیت بالایی برخوردار است.

هاشمی با اشاره به اهمیت مقوله جوانگرایی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چنین توضیح داد: در گام دوم انقلاب جوانان را باید دال مرکزی و نقطه کانونی برای دمیدن روح تازه به فضای سیاسی اجتماعی دانست که در راستای پیشبرد اهداف و مطالبات مردمی تلاش می‌کنند.

وی، یکی از مهم‌ترین نتایج جوانگرایی را مقابله بدون ملاحظه با انحرافات مدیریتی عنوان کرد.

در پایان این مراسم از تلاش‌های حمیدرضا فاطمی‌پور نماینده سابق رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هیئت نظارت بر فعالیت تشکل‌های دانشگاهی واحدهای شرق استان تهران قدردانی و سید ابوالقاسم هاشمی به عنوان نماینده جدید معرفی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063410

وب گردی

وب گردی