ضرورت  کنترل اضطراب و استرس عمومی  ناشی از اخبار کرونا/ اهمیت ارتباط کلامی درست درخانواده

در شرایط کنونی که ویروس کرونا جامعه را دچار اضطراب و استرس بیش از اندازه کرده، تنها راه تخلیه فشار روانی افراد، ارتباط موثر کلامی و انتقال مفاهیم درونی به شکل صحیح است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، فاخره اخوان پژوهشگر و مشاور فن بیان و ارتباط موثر گفت: استرس آلودگی روی سطوح، نگرانی از هر تغییر در شرایط بدن، سلامتی افراد خانواده، نگرانی از وضعیت سلامت دیگران و احتمال انتقال بیماری از سایرین باعث شده بسیاری از افراد دچار تشویش و دغدغه های بی شمار ذهنی شوند به طوری که همین نگرانی در کلام و نحوه تعامل با نزدیکان و اطرافیان آنها اغلب با تنش همراه شده است.

وی تصریح کرد: مادری که به دلیل ضعف در انتقال پیام نمی تواند به شکل درست، نگرانی خود را به فرزند و یا همسرش منتقل کند مدام با دعوا،‌عصبانیت و سرزنش در گفتار سعی در مدیریت خانواده را دارد درحالی که این شیوه از انتقال پیام و ضعف در فن بیان باعث می شود نه تنها مسائل بهداشتی رعایت نشود بلکه میزان استرس خانواده نیز به شدت بالا می برد.

تنها راه تخلیه فشار روانی افراد، ارتباط موثر کلامی و انتقال مفاهیم درونی به شکل صحیح است

اخوان ادامه داد: در شرایط کنونی موضوعی که در کنار رعایت اصول بهداشتی می تواند فشار روانی ناشی از اضطراب و استرس در ارتباطات میان فردی را کنترل کند، توجه به مقوله مهارت بیان موثر و حفظ آرامش کلامی-رفتاری است و اگر به این موضوع توجه جدی نشود جامعه پس از گذار از کرونا وارد دلخوری های شدید بین فردی می شود؛ چرا که در روزهای بحرانی افراد نتوانستند دغدغه های خود را به شکل درست و مناسبی به یکدیگر منتقل کنند و نگرانی های ذهنی خود را به بدترین شکل منتقل کرده اند.

وی با بیان اینکه ارتباط کلامی درست و موثر در شرایط بحرانی می‌تواند فشار روانی فرد را به بهترین نحو مدیریت کند، افزود: ما یاد گرفته ایم صحبت کنیم، اما آموزش ندیده ایم که چگونه از این ابزار برای برقراری ارتباط موثر بهره ببریم، در واقع ارتباط امری است دوطرفه و ما با مهارت ارتباطی می خواهیم بخشی از ساختاری که در مغزمان شکل گرفته است را به ذهن فرد دیگری منتقل کنیم و ساختار مغز او را تغییر و یا به اندیشه های خود نزدیک کنیم. برای اینکار از ابزار های کلامی و غیرکلامی استفاده می کنیم و امیدواریم آنچه در ذهن ما نقش بسته است، به همان شکل در ذهن طرف مقابل ثبت شود.

این پژوهشگر حوزه فن بیان گفت: از آنجایی که افراد به طور غریزی از موهبت کلام برخوردار هستند، تصور می کنند که می توانند به درستی ارتباط موثر هم برقرار کنند، درحالی که صحبت کردن با ارتباط موثر تفاوت بسیاری دارد؛ واقعیت این است که شرایط کنونی جامعه بار دیگر ثابت کرد که ما تا چه اندازه نیاز به بازسازی چگونگی بیان خود و گوش دادن به دیگران داریم تا به جای واکنش های غیرارادی و از سرعادت، کلمات و جملات را آگاهانه و بر اساس مسئولیت و شناخت به آنچه درک و احساس می کنیم و نیاز داریم انتخاب کنیم تا قادر به ایجاد ارتباط موثر با دیگران باشیم.

مهارت فن بیان، هنر ارائه، خوب گوش دادن، تسلط کلامی، زبان بدن و هرآنچه که از آن حرف میزنیم، هیچ کدام هدف نیستند، بلکه ابزارهایی هستند که قرار است به اثربخشی ارتباط ما کمک کند

وی گفت: مهارت فن بیان، هنر ارائه، خوب گوش دادن، تسلط کلامی، زبان بدن و هرآنچه که از آن حرف میزنیم، هیچ کدام هدف نیستند، بلکه ابزارهایی هستند که قرار است به اثربخشی ارتباط ما کمک کند، آموزش، مطالعه و استفاده درست هریک از موارد فوق به صورت فردی درخانواده، مدارس و همه ی اجتماع های کاری و غیر کاری از ابتدا باعث ارتقای کیفیت ارتباطی ما می شود و باید به این مهم توجه ویژه ای داشت.

فاخره اخوان گفت: بی شک در شرایط کنونی کنترل اضطراب و استرس عمومی از موضوعات مهم جامعه محسوب می شود و کاهش فشار روانی با ارتباط موثر کلامی و غیر کلامی محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063522

وب گردی

وب گردی