مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۲۴ اسفند

دانشگاه ۹۹ و چالش‌های جدید، اعلام جزئیات پذیرش دانشجوی بدون آزمون در دانشگاه شریف و شناسایی ۶۱ شرکت در مجموعه وزارت علوم برای تأمین لوازم و مواد مبارزه با کرونا از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در ۲۴‌ اسفند به شرح زیر است:

دانشگاه ۹۹ و چالش‌های جدید

براساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، دانشگاهیان در حالی به استقبال سال 99 می‌روند که به‌خاطر وضعیت کشور، آینده روشنی را برای برنامه‌های خود متصور نیستند و شاید بتوان این‌طور عنوان کرد که جامعه آکادمیک کشور برای سال آینده در کنار مشکلات همیشگی مانند بودجه، حالا با معضلاتی روبه‌رو هستند که بخش اعظم آن هم زیر سر کرونا است.

بودجه دیگر به یکی از دغدغه‌های تکراری دانشگاه‌ها تبدیل شده است؛ مساله‌ای که هرسال بعد از مشخص شدن رقم نهایی اختصاص‌یافته به جامعه آکادمیک کشور با واکنش روسای دانشگاه‌های برتر همراه و درنهایت نیز آنچه مدنظر دانشگاه‌ها است، محقق نمی‌شود.

سال 99، معضل جدیدی را پیش پای دانشگاه‌ها می‌گذارد؛ مشکلی که تا امروز آن را تجربه نکرده‌اند و به‌همین‌دلیل ‌باید از همین حالا برنامه‌ریزی‌های لازم را برای چگونگی مقابله با آن داشته باشند. احتمال تغییر در تقویم آموزشی دانشگاه‌ها مساله‌ای است که به‌خاطر همین میهمان ناخوانده ایجاد شده و قطعا درصورت اجرایی‌شدن آن روند اجرایی دانشگاه‌ها در حوزه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، خدماتی و... را دستخوش تغییراتی اجتناب‌ناپذیر خواهد کرد.

سنوات تحصیلی یکی از مسائلی است که همیشه به‌عنوان یکی از اصل‌ترین دلایل اعتراضی دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی به‌شمار می‌رود، مساله‌ای که حتی کار را به برگزاری تجمعات اعتراضی هم می‌رساند و با توجه به شرایط این روزهای کشور می‌توان آن را به‌عنوان یکی از چالش‌های روسای دانشگاه‌ها در سال 99 دانست.

قرارگاه بهداشتی و درمانی برای سازماندهی خدمات به مردم تشکیل شود

براساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با صدور فرمانی به سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تقدیر از خدمات نیروهای مسلح به مردم در زمینه مقابله با ویروس کرونا، بر لزوم سازماندهی این خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تاکید و خاطرنشان کردند: «این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملی بیفزاید.»
متن فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمه‌تعالی
سردار سرلشکر باقری
با تقدیر از خدماتی که نیروهای مسلح تاکنون در زمینه‌ کرونا به مردم عزیز تقدیم کرده‌اند و با تاکید بر ادامه و گسترش هرچه بیشتر آن، لازم است سازماندهی این خدمات به شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوه‌های لازم نیز بپردازد. تقسیم وظایف و ماموریت‌های سازمان‌ها و بخش‌های نیروهای مسلح از وظایف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند.
این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملی بیفزاید.
امید است با هدایت الهی و پشتیبانی ویژه‌ حضرت بقیة‌الله ارواحنا فداه ملت ایران همواره پیروز و برخوردار از امنیت و سلامت باشند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 19 اسفند به شرح زیر است:

جزئیات پذیرش دانشجوی بدون آزمون در دانشگاه شریف اعلام شد

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد در جهت حمایت از استعدادهای درخشان و در چارچوب ضوابط وزارت علوم از میان دانش‌آموختگان ممتاز دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کشور تعداد محدودی دانشجو در مقطع دکتری برای شروع به تحصیل در نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به صورت بدون آزمون دانشجو پذیرش می‌کند.

طبق اعلام این دانشگاه متقاضیان دوره دکتری بدون آزمون دانشگاه شریف تا ۲۰ فروردین ۹۹ فرصت دارند مدارک ثبت نام خود را به صورت الکترونیکی در سایت این دانشگاه بارگذاری کنند. داشتن مدارک کارشناسی در رشته‌های مرتبط با معدل حداقل ۱۶ و داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط با معدل حداقل ۱۷ بدون نمره پایان‌نامه از جمله شرایط عمومی برای پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه شریف است.

همچنین این دانشگاه اعلام کرد مدارک دوره‌های مجازی نیمه حضوری یا غیرحضوری برای ورودی بدون آزمون مورد پذیرش نخواهد بود و فقط پرونده فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد دو سال اخیر قابل بررسی است و داوطلبان فقط می‌توانند در یک رشته ثبت نام کنند. همچنین پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون دانشگاه شریف در رشته‌های شیمی، فیزیک، ریاضی، علوم کامیپوتر، مهندسی برق، عمران، مکانیک، دریا، هوافضا، صنایع، کامپیوتر، مواد، مهندسی شیمی، نفت، نانو فناوری و مهندسی سیستم‌های انرژی، مهندسی هسته‌ای، علوم اقتصادی و مدیریت صورت می‌گیرد.

ارسال کپی کارنامه کارشناسی، کارشناسی ارشد، یک نسخه از مقالات چاپ شده یا پذیرش شده در مجلات همراه با نامه پذیرش، یک نسخه از مقالات ارائه شده در کنفرانس‌های معتبر همراه با نامه ارائه، کپی گواهی‌های افتخارات علمی و سوابق پژوهشی معتبر، کپی مدرک زبان و ارسال فیش واریزی به مبلغ ۱۳۰ هزار تومان از جمله مدارک لازم برای تشکیل پرونده ثبت نام بدون آزمون دوره دکتری دانشگاه شریف است.

برای پذیرش دانشجویان ممتاز در دوره دکتری بدون آزمون دانشگاه شریف مدارکی اعم از گواهی رتبه آزمون سراسری کارشناسی زیر ۱۰۰، گواهی رتبه آزمون سراسری کارشناسی ارشد (اول تا سوم) در رشته، گواهی رتبه‌های تحصیلی اول تا سوم (دوره کارشناسی)، گواهی رتبه‌های تحصیلی اول تا سوم (دوره ارشد)، گواهی رتبه اول تا سوم در المپیادهای دانشجویی، گواهی مدال‌های طلا، نقره و برنز بین‌المللی در المپیادهای دانشجویی، گواهی رتبه اول جشنواره خوارزمی جوان، رتبه اول تا سوم جشنواره بین‌المللی خوارزمی و سایر دستاوردهای علمی و پژوهشی به تشخیص کمیته تخصصی مربوط به دانشگاه لازم است.

شناسایی ۶۱‌ شرکت در مجموعه وزارت علوم برای تأمین لوازم و مواد مبارزه با کرونا

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، مسعود برومند در تشریح اقدامات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری برای کمک به ستاد ملی مبارزه با بیماری کووید-۱۹ گفت: پاسداشت سلامت ملی و ارتقای سطح ایمنی زیستی آحاد جامعه به ویژه در شرایط فعلی که کشور با ویروس کرونا مواجه است ضرورتی بسیار مهّم است.

وی اظهار کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تلاش است تا همه ظرفیت‌های بالقوه موجود در دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری را برای کمک به ستاد ملی مبارزه با بیماری کووید – ۱۹ فعال کند.

برومند افزود: در این راستا اقداماتی چون واگذاری مسئولیت به پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برای فعال کردن ظرفیت‌های موجود در پژوهشگاه در حوزه‌های بیولوژی و زیست فناوری و همین‌طور در دانشگاه‌های کشور انجام شده است.

وی، ساخت واکسن‌های متنوع بر اساس روش‌های نوین، تولید داروهای مؤثر جهت پیشگیری و درمان ویروس کووید -۱۹، تولید کیت‌های تشخیصی و مواد اولیه مورد نیاز آنها، انجام مطالعات ژنومی سویه‌های کووید -۱۹ شایع در ایران، انجام مطالعات مربوط به تأثیر فاکتورهای مهار کننده ویروس و تقویت‌کننده سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس، مطالعه اثرات درمانی گیاهان دارویی و مواد مؤثر آنها، مطالعات همه‌گیری‌شناختی (اپیدمیولوژیک) گسترش و مهار ویروس در جمعیت ایران و جهان و تولید مواد ضدعفونی‌کننده مؤثر و روش‌های نوین ضدعفونی کردن را از جمله این اقدامات نام برد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، همچنین به ارسال نامه به رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری برای انجام اقدامات عمومی و تخصصی در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: براین اساس دانشگاه‌های بزرگ در هر استان آمادگی دارند تا با دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه‌های مورد نیاز همکاری لازم را انجام دهند.

به گفته وی، فعال کردن واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری که توانایی لازم در زمینه تولید محصول یا خدمت مورد استفاده در کاهش بار خسارت ویروس کووید -۱۹ را دارند از دیگر اقدامات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری برای کمک به ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا است که تاکنون ۶۱ شرکت در مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تأمین لوازم و مواد مورد نیاز شناسایی شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063525

وب گردی

وب گردی