مجلس آینده به حوزه مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها توجه ویژه داشته باشد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون آموزش در مجلس آینده، باید به موضوع مهارت آموزی در دانشگاه ها توجه ویژه داشته باشد.

محمد باقر عبادی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اولویت‌های مجلس جدید در حوزه نظام آموزش عالی گفت: مهم‌ترین اولویت نظام آموزش عالی، پیاده سازی سند جامع علمی است؛ همچنین مجلس یازدهم باید به حسن اجرای اسناد بالادستی مانند سند اسلامی شدن دانشگاه ها، توجه بیشتری داشته باشد و در راستای کیفی سازی آن تلاش کند.

وی افزود: کمیسیون آموزش در مجلس آینده، باید به موضوع مهارت‌آموزی در دانشگاه ها توجه ویژه داشته باشد. دانشجویان باید پس از فارغ التحصیلی، مهارت های لازم را نیز داشته باشند و صرفا نباید در مباحث تئوری، محفوظات و معلومات پرورش یافته باشند؛ چرا‌که در آینده، در حوزه اشتغال دچار مشکل خواهند شد. آن ها باید در رشته آموزشی خود مهارت های لازم را داشته باشد.

عبادی موضوع توجه به مسائل فرهنگی را، یکی از اولویت های مجلس آینده دانست و ادامه داد: کمیسیون آموزش باید برای حوزه فرهنگ فکر اساسی کند. مجلس باید به مولفه های فرهنگی در کشور های پیشرفته مانند نظم اجتماعی، فرهنگ کار، نظم و انضباط و قانونمندی در مسائل مختلف، توجه داشته باشد و آن ها را به عنوان الگو در جامعه پیاده سازی کند. یقینا ما مولفه‌هایی داریم که بهتر از کشورهای دیگر است؛ اما باید قبول کنیم که در موضوعاتی دچار کمبود هستیم و باید آن ها را برطرف کنیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: مجلس به عنوان اولین اقدام کاربردی در حوزه مهارت آموزی، باید با مسئولان وزارت علوم، دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دیگر مانند علمی کاربردی و غیرانتفاعی، جلساتی را در راستای تدوین برنامه مدون طی چهار سال برگزار کند و تعیین کند که برای هر سال، چه کارهایی باید انجام شود. در این صورت پس از گذشت ۴ سال به نقطه مطلوب خواهیم رسید.

وی اضافه کرد: باید در کمیسیون آموزش، کمیته ای تشکیل شود که مخصوص نظارت بر افزایش مهارت در آموزش عالی باشد و در کنار آن مرکز پژوهش های مجلس بخواهد تا دانشگاه های معتبر دنیا که در حوزه مهارت آموزی دانشجویان فعالیت دارند را مورد بررسی قرار دهد و از آن‌ها الگو‌برداری کند.

عبادی در پایان خاطرنشان کرد: شاید لازم باشد که اعضای کمیسیون آموزش در بعضی کشورها مطالعات میدانی داشته باشند و از نزدیک با فعالیت دانشگاه های معتبر دنیا آشنا شوند. این موضوع برای کسانی که در وزارت علوم مسئولیت کلیدی دارند بسیار موثر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063530

وب گردی

وب گردی