افراد مبتلا به کرونا مراقب هفته اول بیماری باشند

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که ویروس کرونا هفته اول و قبل از بروز علائم مسری‌تر است و زمانی که پاسخ آنتی‌‌بادی‌های بدن کلید بخورد ایجاد عفونت متوقف می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، افراد آلوده به ویروس SARS-CoV-2 ممکن است قبل و بعد از بروز علائم، از نظر ویروس مثبت باشند؛ اما مطالعه ای جدید روی 9 نفر که در آلمان به ویروس مبتلا شده اند، نشان می دهد که افراد قبل از بروز علائم و در هفته اول بیماری، عمدتا مسری‌تر هستند.

محققان از 8 مارس طی مطالبی که در« medRxiv.org » منتشر شده است؛ ویروس های عفونی از حدود 17 درصد سواب‌های بینی و گلو و بیش از 83 درصد از نمونه های خلط طی هفته اول بیماری را جدا کردند.

« Clemens Wendtner» مدیر بیماری های عفونی و داروهای گرمسیری در «Munich Clinic Schwabing» دریافتند که هزاران میلیون ویروس در بینی و گلو بیمارن ایجاد شده که تقریباً 1000 برابر بیشتر از ویروس تولید شده در بیماران سارس است. ممکن است این تجمع بالا دلیلی برای توضیح عفونت بالای این ویروس باشد.

دانشمندان این 9 نفر را مدتی پس از قرار گرفتن در معرض ویروس شناسایی کردند، بنابراین محققان با اطمینان نمی دانند چه زمانی ویروس در بدن افراد شروع به فعالیت می کند.

با این حال پس از روز هشتم علائم، محققان هنوز هم می توانند ماده ژنتیکی ویروس(RNA) را تشخیص دهند، اما آنها نتوانستند ویروس های عفونی را پیدا کنند. Wendtner اعلام کرد که این نشانه آن است که آنتی بادی هایی که سیستم ایمنی بدن علیه SARS-CoV-2 تولید می کند ویروس هایی که از سلول خارج می شوند را می کشند.

این مطالعه نکته مهمی را روشن می کند. «علی خان» رئیس دانشکده بهداشت عمومی در مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا در اوماها اظهار کرد، یافتن RNA یا تکه های ویروس در یک سواب یا نمونه نمی تواند تضمین کند که ویروس زنده یا عفونی است. برخی از این اخبار دلسرد کننده است؛ زیرا وقتی شما بیمار خفیف هستید، ویروس زیادی در بدن ایجاد می شود و این توضیح می دهد که چرا ما شاهد انتقال بسیار زیادی در جوامع خود هستیم.

اما خبرهای دلگرم کننده نیز وجود دارد. خان اعلام کرد که تجمع تعداد ویروس های عفونی پس از تولید آنتی بادی به این معنی است که بعد از گذشت حدوداً 10 روز احتمالاً دیگر افراد را آلوده نخواهید کرد. مطالعات دیگر همچنین حاکی از آن است که افراد مبتلا به عفونت های بسیار خفیف یا بدون علامت، به احتمال زیاد دیگران را به اندازه افراد شدیدتر مبتلا نمی کنند.

وندنر و همکارانش 9 بیمار را هر روز صبح در طول مدت بستری در بیمارستان با جمع آوری سواب خون، ادرار، مدفوع، بینی و گلو بیمار درحال سرفه آزمایش کردند. دانشمندان اعلام کردند که ما با آزمایش این بیماران مواردی را دریافتیم؛ زیرا نمی‌دانستیم بهترین و ایمن ترین زمان برای ترخیص آنها کی خواهد بود.

سطح بالای ویروس ریخته شده به بیرون از بینی و گلو بسیار در ابتدای عفونت رخ داده است. یافته ها حاکی از آن است که با پیشرفت عفونت، ویروس به عمق ریه ها می رود.

این تیم هرگز شواهدی از ویروس موجود در خون یا ادرار پیدا نکرده است و جمع آوری آن نمونه ها از گروه دوم 23 بیمار مبتلا به کووید-19 که اکنون در بیمارستان تحت مداوا هستند، متوقف شد. محققان RNA ویروسی را در مدفوع تشخیص دادند؛ اما هیچ ویروس عفونی در آن وجود نداشت. این نشان می دهد که ویروس تاکنون از طریق مدفوع، گسترش نمی یابد.

این 9 بیمار کارمند وباستو تأمین کننده خودرو در استکهدورف هستند. در حالی که مقامات بهداشتی سایر کارکنان شرکت را آزمایش کردند، شرکت کنندگان در مطالعه را پیدا و در کلینیک قرنطینه کردند.

دانشمندان اعلام کردند که در یک مورد، بیمار هنگام ملاقات با فردی دیگر عطسه کرد و این برای عفونت کافی بود. در موارد دیگر آنها جلسات تجاری ساده ای داشتند، به مدت 60 یا 90 دقیقه پشت یک کامپیوتر یا بدون تماس جسمی در کنار یکدیگر نشسته بودند.

بیشتر افراد مبتلا به سرفه بودند؛ اما تنها دو نفر تب داشتند که شایعترین علامت گزارش شده در مطالعات دیگر است. بیشتر علائم خفیف بود و یک بیمار دچار ذات الریه پنومونی شدید بود.

دانشمندان اعلام کردند که این ویروس علاوه بر ایجاد تورم در بینی، ممکن است سلولهای عصبی را که مسئول شناسایی بوها هستند، آلوده کند.

بدن بیماران در این مطالعه حدود شش تا 12 روز پس از شروع علائم اقدام به ساخت آنتی بادی علیه ویروس کرد. هنگامی که تولید آنتی بادی شروع شد، محققان هنوز هم سطح بالایی از RNA ویروسی را در خلط و بینی و گلو مشاهده کردند اما بیماران دیگر ویروس عفونی نداشتند.

دانشمندان اعلام کردند که نتایج ممکن است حاکی از آن باشد که دوره‌های جداسازی برای افرادی که RNA دارند؛ اما ویروس ندارند، می‌توانند کوتاه تر باشند. با وجود این دانشمندان پیشنهاد نمی کنند که مردم قبل از پایان دو هفته از قرنطینه خارج شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063535

وب گردی

وب گردی