آب‌های غیرمتعارف و درختان هیبریدی، فرصتی برای توسعه زراعت چوب است

استفاده از فرصت آب‌های غیرمتعارف و درختان هیبرید(دارای تغییرات ژنتیکی)، صنایع چوب کشور را متحول می‌کند.

علی کاظمی تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تحقیقات صورت گرفته پیرامون ویژگی‌های بیابانی و جنگلی یکی از استان‌های شمالی کشور، اظهار کرد: باتوجه به تحقیقات صورت گرفته اشتباهات تصمیم‌گیری مبنی بر کاشت 10 میلیون نهال هیچ تاثیری در بیابان‌زدایی کشور نداشته و حتی 10 درصد از تعداد مذکور نیز رشد نکرده است.

وی افزود: اتفاقات رخ داده نشان می‌دهد که اقدامات صورت گرفته دارای پشتوانه مطالعاتی نبوده و فاکتورهای آب و هوایی، اقلیم، روندهای رشد، خاک و گونه شناسی مدنظر گرفته نشده است. براساس مطالعات انجام شده و راهنمایی‌هایی که از سوی اساتید صاحب نام کشور صورت گرفت، درختی سازگار با شرایط معرفی شده است.

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد بیان کرد: معرفی گونه جدید درخت، اختراع محسوب نمی‌شود، به کمک ایجاد تغییرات ژنتیکی براساس مطالعات طولانی مدت، درخت هیبریدی صنوبر که با شرایط اقلیم شورپسند و بیابانی سازگار است، معرفی شد.

کاظمی عنوان کرد: گونه معرفی شده قابلیت رشد را حتی با آب‌های غیرمتعارف نیز دارد. امروزه با کمبود منابع آب در کلانشهرهای کشور، با معرفی درختان هیبریدی که با پساب‌های فاضلاب شهری رشد می‌کنند می‌توانیم صنعت زارعت چوب را تقویت گسترش بدهیم.

وی ادامه داد: این نوع درخت ضمن اینکه با آب‌های غیرمتعارف تغذیه می‌شود، بلکه رونق کارخانه‌های صنایع چوب و کاغذ را نیز می‌تواند به ارمغان بیاورد. توجه دولت و وزارتخانه مربوط به ادامه روند آزمایشات و تحقیقات در این حوزه می‌تواند شتاب کار را دوچندان کند.

دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد با اشاره به لزوم خودکفایی کشور در تامین منابع اولیه صنایع چوب و کاغذ، گفت: اکنون صنایع داخلی مکانیسم و توانایی تولید انواع اوراق چوبی و کاغذی را دارند ولی در تامین نیاز مواد اولیه خود دچار مشکلاتی هستند که با توسعه زراعت چوب می‌توان این چالش را حل کرد.

کاظمی خاطرنشان کرد: باتوجه قیمت ارز و نوسانات آن، واردات چوب از لحاظ مالی برای صاحبان صنایع صرفه اقتصادی ندارد و اکنون زراعت چوب یک اصل ضروری برای ادامه حیات صنایع چوب کشور است که با طراحی یک بازه پنج ساله می‌توان به اهداف مطلوبی دست یافت. استفاده از فرصت آب‌های غیرمتعارف و درختان هیبرید(دارای تغییرات ژنتیکی)، صنایع چوب کشور را متحول می‌کند.

وی اظهار کرد: مناطق بیابانی کشور که هیچ پوشش جنگلی در آنها دیده نمی‌شود، فرصت خوبی برای کاشت درختان هیبریدی شورپسند است که از منابع آب‌های غیرمتعارف تغذیه می‌کنند. مدیریت منابع آب و بهره‌برداری از مناطق بیابانی می‌تواند کشور را به صادرکننده چوب نیز تبدیل کند. چوب‌های حاصل از این روش بسیار باکیفیت و مطلوب برای صنایع است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063543

وب گردی

وب گردی