آیا ضد‌عفونی کردن سطوح مانع از انتشار کرونا می‌شود؟

دانشمندان اعلام کردند اگرچه ضدعفونی کردن محیط برای کشتن ویروس مهم است؛ اما ضررهای دیگری دارد؛ بنابراین جلوگیری از انتقال شخص به شخص بهترین راه مبارزه است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پس از شیوع ویروس کرونا در شهرها مسئولان به ضدعفونی کردن سطوح پرداختند و توصیه های بی شماری در مورد شستن دست ها و ضدعفونی کردن سطوح اغلب لمس شده در خانه ها مطرح می شود؛ اما موثرترین روش برای جلوگیری از قرار نگرفتن در معرض ویروس چیست؟

« SARS-CoV-19» مانند سایر کرونا ویروس ها که باعث کووید-19 می شود، این ویروس نیز بیشتر از طریق قطرات تنفسی نامرئی در هوا، پخش می شود. این قطرات توسط افراد قابل استنشاق است و روی سطحی که دیگران لمس می کنند نیز می نشیند.

« خوان لئون» دانشمند بهداشت محیط در دانشگاه اموری اعلام کرد که مطالعات گذشته نشان می دهد ضد عفونی کننده‌های خانگی معمولی از جمله صابون یا محلول سفید کننده رقیق شده، می توانند ویروس های کروی را روی سطوح داخلی غیرفعال کنند. کرونا ویروس با لایه محافظ چربی احاطه شده و ضد عفونی کننده ها آن لایه چربی را از هم جدا می‌کنند که باعث می شود «کرونا ویروس ها» در مقایسه با «نورو ویروس ها» و سایر ویروس های متداول که پوسته پروتئینی قوی تری دارند، نسبتاً ضعیف تر شوند. آژانس حفاظت از محیط زیست لیستی از ضد عفونی کننده ها را که در مبارزه با ویروس کرونا مؤثرند منتشر کرده است.

چه مدت SARS-CoV-2 در هوا یا روی سطوح می ماند؟

این موضوع به مسائل مختلفی بستگی دارد. ویروس در هوا تا 3 ساعت و به مدت 2 تا 3 روز در سطوح استیل و پلاستیک زنده می مانند. در تحقیقات منتشر شده درمجله « Hospital Infection » محققان دریافتند که کروناویروس می تواند تا 9 روز روی سطوحی مانند فولاد ضدزنگ یا پلاستیک زنده بماند و براساس گزارش های منتشر شده نشان می دهد که این ویروس توسط افرادی که بعد از استفاده از توالت به طور صحیح دست خود نمی شویند، ممکن است گسترش یابد؛ اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اعلام کرده است که هیچ نشانی مبنی بر شیوع آن در آب آشامیدنی، استخرها یا وانهای گرم وجود ندارد.

این ویروس در فضای باز چه رفتاری دارد؟

براساس گزارش های محلی از شهرهای شانگهای و گوانجو چین، ماده ضد عفونی کننده ای که بیشتر در خارج از منزل استفاده می شود، محلول رقیق شده سدیم هیپوکلریت یا سفید کننده خانگی است؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا سفیدکننده ویروس را از بین می برد و اگر آنها را روی سطحی بکشد، مشخص نیست که آیا آن را در هوا می کشد یا خیر. خود سفید کننده در زیر نور ماوراء بنفش (UV) تجزیه می‌شود. به نظر می رسد که نور UV ویروسها را نیز از بین می برد.

«جولیا سیلوا سوبولیک» دانشجوی فارغ التحصیل آزمایشگاه لئون اظهار کرد که غشاهای مخاطی در مورد سفید کننده بسیار تحریک پذیرند. این بدان معناست که افراد در معرض اسپری مواد ضد عفونی کننده دچار مشکلات تنفسی می شوند.

سوبولیک خاطرنشان کرد که مطالعه سال 2019 در شبکه JAMA Open نشان داد پرستارانی که مرتباً از مواد ضد عفونی کننده برای تمیز کردن سطوح استفاده می کردند بیشتر در معرض خطر انسداد مزمن ریوی هستند. ژانگ لیوبو محقق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای چین، به مردم هشدار داد که نباید مکررا روی سطوح بیرونی مانند جاده ها، میادین، ​​چمن ها مواد ضد عفونی کننده پاشیده شود. سم پاشی مواد ضد عفونی کننده در یک منطقه بزرگ و به طور مکرر ممکن است باعث آلودگی محیط زیست شود و باید از آن جلوگیری کرد.

بهترین راه چیست؟

لئون اظهار کرد که با توجه به اینکه تماس شخص به شخص احتمالاً مسیر انتقال کووید-19 است؛ باید روی چگونگی به حداقل رساندن آن تمرکز کرد. این به معنی آن است که اگر بیمار هستید در خانه بمانید، ارتباط نزدیک با دیگران را کاهش دهید، در صورت عطسه یا سرفه حتماً دهان را بپوشانید و دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه بشویید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063548

وب گردی

وب گردی