برنامه‌ها و مسابقات قرآنی دانش‌آموزان در ایام تعطیلات مدارس اعلام شد

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های متنوع این اداره کل را برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در ایام نوروز و تعطیلی مدارس به دلیل شیوع بیماری کرونا تشریح کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا مسیب‌زاده درباره طرح غنی‌سازی اوقات فراغت اداره کل قرآن، عترت و نماز در ایام نوروز و تعطیلی دانش‌آموزان به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: فعالیت‌های حوزه پرورشی از چند شاخصه برخوردار است، یکی از شاخصه‌های اصلی فعالیت‌های حوزه پرورشی این است که همه فعالیت‌ها کاملا داوطلبانه است، هیچ فعالیتی در حوزه پرورشی اجباری نیست. شاخصه دیگر آن میل و رغبت داوطلب را به همراه دارد یعنی دانش‌آموزان با میل و رغبت خود برای غنی‌سازی اوقات فراغت در فعالیت‌های پرورشی شرکت می‌کنند. یکی دیگر شاخصه‌های فعالیت‌های پرورشی این است که زمان و مکان خاصی ندارد یعنی الزامی وجود ندارد که فعالیت‌ها در ساعات حضور دانش‌آموزان در مدرسه انجام شود.

وی ادامه داد: اکنون علیرغم این که نگران حال همه دانش‌آموزان و فرهنگیان عزیز هستیم نگران فعالیت‌های پرورشی نیستیم چرا که دانش‌آموزان ما اکنون بهترین شرایط دارند که اوقات فراغت خود را با آموزه‌های ارزشمند مسائل فرهنگی، دینی و ارزشی غنی‌سازی کنند.

مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: دانش‌آموزان می‌توانند از این فرصت برای ورزش کردن که یک امر معروف در زمینه تربیت‌بدنی است تا حفظ، تلاوت قرآن کریم، قرائت ادعیه وارده که مقام معظم رهبری تاکید بر قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه داشتند اقدام کنند. همچنین دانش‌آموزان در این ایام در کنار درس‌ها و آموزش‌هایی که از طریق تلویزیون و شبکه‌های مجازی دریافت می‌کنند، می‌توانند فعالیت‌های فوق برنامه که جنبه تفریحی دارد را نیز انجام دهند.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین طرح‌های ما در این ایام برگزاری مسابقه بزرگ نصر با حضور خانواده‌ها است و برای همین کانالی را در شبکه‌های مجازی راه‌اندازی کرده‌ایم که آدرس آن nasre1399@ و در همه پیام‌رسان‌ها قابل دریافت است. همچنین سامانه serat.pt.medu.ir را راه‌اندازی کردیم که دانش‌آموزان می‌توانند تلاوت‌های تقلیدی ضبط کنند که الگوی تلاوت و نمونه چهار قاری برجسته دنیا مصطفی اسماعیل، منشاوی، شحات انور و عبدالباسط را انتخاب کرده‌ایم تا دانش‌آموزان این تلاوت‌ها را تقلید و هر کدام 3 تا 4 دقیقه قرائت خود را ضبط و برای ما ارسال می‌کنند که از میان تلاوت‌ها برترین‌ها را انتخاب می‌کنیم و به آن‌ها جوایزی اهداء خواهیم کرد که مختص دانش‌آموزان است.

مسیب‌زاده ادامه داد: همچنین مسابقه اذان را برگزار می‌کنیم که دانش‌آموزان می‌توانند از همین طریق با ضبط صدای اذان خود آن را برای ما ارسال کنند همچنین طرح ملی حفظ جز سی قرآن کریم را که قبلا نیز اعلام کردیم، یکی از فعالیت‌های محوری و یک فرصت بی‌نظیر است. هر روزی که در خانه هستیم یک سوره از سور جز سی قرآن کریم را حفظ کنیم و در کنار خاطرات تلخی که به واسطه کرونا در کشورمان ساری و جاری است خاطرات خوب حفظ قرآن را برای خود حفظ کنیم و بگوییم در آن ایام توانستیم جز سی قرآن را حفظ کنیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از طرح‌های محوری ما طرح خوانش قصه‌های قرآنی و طرح مصباح الهدی که مربوط به زندگی‌نامه ائمه اطهار(علیهم السلام) است. بهترین الگو است همه اولیاء می‌خواهند برای فرزندان خود داستان بخوانند به خصوص بچه‌های کوچک با داستان به خواب می‌روند و دوست دارند مطالعه کنند. کتاب‌های امام‌شناسی بهترین منابع هستند که 17 عنوان کتاب امام‌شناسی به صورت فایل PDFدر این کانال بارگذاری شده و عموم می‌توانند از این کانال استفاده و کتاب‌ها را دانلود و استفاده کنند.

مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از فعالیت‌های بسیار جذاب ما مجری‌گری فعالیت‌های قرآنی است که دانش‌آموزان می‌توانند در کنار اعضای خانواده یک محفل انس با قرآن راه‌اندازی، از طریق تلفن همراه فیلمبرداری و برای ما ارسال کنند. همه این کار‌ها برای این است که اوقات فراغت خود را غنی‌سازی کنیم و یک جا ننشینیم، فضای داخل منزل را برای خود به فضایی با نشاط و پرشور و تحرک تبدیل و از رفت و آمد غیر ضروری در بیرون از منزل پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت‌هایی که می‌توانیم در خانه انجام دهیم مکبری است و همچنین با حفظ نکات بهداشتی در خانه نماز جماعت برگزار کنیم و هر کدام از اعضای خانه نقشی در برگزاری این نماز جماعت داشته باشند. همچنین دعاخوانی از فعالیت‌هایی است که دانش‌آموزان و اولیاء در منزل می‌توانند به صورت جمعی و فردی انجام دهند.

مسیب‌زاده افزود: بحث دیگر موضوع صحیح‌خوانی قرائت نماز است که برای همین سایتی در این کانال معرفی شده که دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به آن سایت قرائت نماز خود را ضبط و بارگذاری کنند که به آن‌ها نمره داده می‌شود و کسانی که صحیح‌تر نماز خود را می‌خوانند گواهی صحت قرائت نماز به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

وی اشاره کرد: همه این‌ها نمونه‌ای از فعالیت‌هایی است که باید باور کنیم وقتی شرایط کشور ما این است که با یک بیماری ویروسی مسری خطرناک روبه رو هستیم و تنها راه مقابله با آن رعایت نکات بهداشت فردی و بهداشت جمعی است و وقتی توصیه همه پزشکان و صاحب‌نظران این است که در خانه بمانیم و از فضای بهداشتی داخل خانه بهره‌مند شویم بهترین کار این است که بیکار نمانیم و خودمان را به هر نحوی مشغول کنیم و بهترین اشتغال ارتباط با قرآن، ادعیه و داستان زندگی ائمه اطهار (علیهم السلام) است.

مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: البته در کنار همه این‌ها باید بدانیم که شکر نعمت، نعمت را افزون می‌کند و خود این اتفاق نیز در واقع یکی از مصادیق شکرگزاری است زیرا ما تا قبل از شیوع این بیماری آزادانه راه می‌رفتیم، دید و بازدید می‌کردیم و اکنون از این نعمت بزرگ محروم شده‌ایم. بنابراین باید به درگاه خداوند شکرگزاری این نعمتی را که از آن غفلت می‌کردیم را به جای بیاوریم تا دوباره به آن ایام بازگردیم تا این نعمت باهم بودن و در کنار هم بودن دوباره به ما ارزانی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063555

وب گردی

وب گردی