نبود اهرم کنترلی روی دانش‌آموزان مهم‌ترین ضعف آموزش غیرحضوری است

دبیرعربی و مدرس کنکور دبیرستان پسرانه سمای 2 تهران گفت: در آموزش آنلاین و غیرحضوری، معلم هیچ اهرم کنترلی روی دانش‌آموزان ندارد و از شرایط دانش‌آموزان مطلع نخواهد شد.

وهاب اصغری دبیر عربی دبیرستان پسرانه سمای 2 تهران و مدرس کنکور در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فواید و نقاط ضعف آموزش آنلاین در مدارس اظهار کرد: ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که آموزش آنلاین، برای همه دانش آموزان جذاب نیست چرا که بخشی از دانش آموزان در حالت عادی و آموزش حضوری هم درس نمی‌خوانند و درس خواندن را امر بیهوده‌ای می‌دانند؛ به همین دلیل، آموزش آنلاین هم برای این بخش از دانش آموزان جذابیت چندانی نخواهد داشت.

وی افزود: نکته بعدی، عدم فرهنگ سازی مناسب برای آموزش آنلاین و غیرحضوری است؛ زیرا این نوع آموزش به صورت کاملا ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی قبلی در مدارس اتفاق افتاد و هنوز فرهنگ آن در بسیاری از مدارس جا نیفتاده است. این موضوع نیز سبب شده تا آموزش غیرحضوری، مورد استقبال بخشی از دانش آموزان قرار نگیرد.

اصغری ادامه داد: حدود 40 الی 50 درصد دانش‌آموزان طی این مدت، پیگیر کلاس‌های آنلاین بوده‌اند و از آن استقبال‌کرده‌اند؛ البته این بخش از دانش‌آموزان درحالت عادی نیز برای درس خواندن خود برنامه‌ریزی داشته‌اند و از همین روی، کلاس‌های آنلاین را با استقبال بیشتری دنبال می‌کنند.

دبیرعربی دبیرستان سمای2 تهران با بیان این که آموزش غیرحضوری به دو بخش تعاملی و غیرتعاملی تقسیم می‌شود، تصریح کرد: آموزش غیرحضوریِ ‌غیرتعاملی، به صورت آفلاین و صرفا با ضبط فیلم‌های آموزشی توسط دبیران صورت می‌گیرد. در آموزش تعاملی، دبیران با استفاده از نرم افزارهایی مانند Adobe Connect فرآیند آموزش آنلاین را انجام می‌دهند و با دانش‌آموزان به پرسش و پاسخ و گفت‌وگو می‌پردازند.

وی با اشاره به نقطه قوت فرآیند آموزش غیرحضوری گفت: آموزش از راه دور به صورت تعاملی، سبب می‌شود که دانش آموز، در آرامش و شرایط دلخواه خود درس بخواند و دغدغه حضور در کلاس، در شرایط غیرعادی مانند آلودگی هوا و بارش برف را نداشته باشد. در واقع فرآیند آموزش غیرحضوری سبب می‌شود که دانش‌آموز خودش برای درس خواندنش برنامه ریزی داشته باشد.

اصغری نبود اهرم کنترلی روی دانش آموزان را، مهم‌ترین نقطه ضعف آموزش غیرحضوری دانست و بیان کرد: در آموزش آنلاین و غیرحضوری، معلم هیچ اهرم کنترلی روی دانش آموزان ندارد و از شرایط دانش آموزان مطلع نخواهد شد.

این مدرس کنکور اضافه کرد: عدم وجود فرهنگ مناسب برای استفاده از کلاس های غیرحضوری و زیرساخت ضعیف اینترنت، از جمله مشکلاتی است که موجب اختلال در روند آموزش غیرحضوری در کشور ما خواهد شد. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که فرهنگ‌سازی، امری زمان‌بر است که در مدت زمان کوتاه حل نخواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063563

وب گردی

وب گردی