اپیدمی کرونا فرصتی برای توسعه پژوهش‌های حوزه سلامت/ سیاست‌گذاری کلان و آینده‌پژوهی از ویژگی‌های نسل چهارم دانشگاه‌هاست

امروز تهدید ویروس کرونا می‌تواند فرصتی برای افزایش داشته‌های پژوهشی دانشگاه کشور تلقی شود؛ چون همواره این امتحان‌های بزرگ است که دستاوردهای بزرگ را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور از مهم‌ترین مأموریت‌های دانشگاه‌های نسل جدید است. این دانشگاه‌ها در پیچ‌های تاریخی کشورها نقش اساسی ایفا کرده و ظرفیت نخبگان متخصص را در حل چالش‌های ملی و حتی فراملی فعال می‌کند. آزمایشگاه‌ها، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی در فعال‌سازی این ظرفیت پیشگام هستند.

همانطور که ذکر شد یکی از نقاط اثرگذار دانشگاه‌ها در جوامع بشری، در ایام وقوع بحران است. بحران‌ها می‌توانند از جوانب مختلف مورد بررسی قرار بگیرند و برای آینده و مدیریت آینده تعیین‌کننده باشند. سیاست‌گذاری کلان و آینده‌پژوهی از ویژگی‌های نسل چهارم دانشگاه‌هاست که تجربه‌نگاری و ثبت درس آموخته‌های بحران در شرایط کنونی نیز ذیل این فاکتور دیده می‌شود.

با توجه به اعمال تحریم‌های همه جانبه از سوی کشورهای سلطه طلب نسبت به ایران، این دانشگاه‌ها هستند که باید در خط مقدم مبارزه و جهاد قرار بگیرند. این حقیقت باید بارها بازگویی شود که تحریم‌های ظالمانه صرفاً در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی محدود نمی‌شود، بلکه حوزه علمی نیز در این قائله شوم متاثر می‌شود. انتشار اسناد علمی گمراه کننده، کتمان آخرین یافته‌های علمی در محافل آکادمیک، تحریم برون‌دادهای دانشمندان ایرانی و بعضاً خراب‌کاری های علمی، همه و همه اقدامات زیر سایه تحریم‌های ظالمانه است.

درچنین شرایطی دانشگاه‌ها مسئولیت سنگینی در قبال خنثی کردن ضربه‌های دشمنان کشور دارند. تجربه‌های موفقیت آمیز دانشمندان ایرانی در صنعت هسته‌ای و شکوفایی حوزه‌هایی چون نانو و سلول‌های بنیادی نشان‌دهنده قابلیت دانشگاه‌ها و متخصصان ایرانی علی‌رغم تحریم‌های سنگین علمی از سوی کشورهای استکبار است.

اکنون که کشور با بحران شیوع ویروس کرونا روبرو شده و منشأ انتشار آن با گمانه‌زنی‌های فراوانی روبروست، باز این دانشگاه‌ها هستند که باید با استفاده از توان علمی دانشجویان و استادان، راهکارهای علمی را روی میز بررسی قرار دهند. گستره مطالعاتی این ویروس آنچنان بزرگ است که گروه‌های مختلف دانشگاهی فرصت مشارکت در یک کمپین علمی را پیدا می‌کنند. استادان علوم انسانی در حوزه‌های جامعه‌شناسی سلامت، رسانه و اقناع عمومی، اساتید علوم پزشکی در حوزه شناسایی، پیشگیری، درمان، بهداشت عمومی و در نهایت سایر گروهای دانشگاهی اعم از مهندسی و علوم پایه درخصوص تامین و پشتیبانی ابزارهای زیرساختی می‌توانند مشارکت کنند.

امروز تهدید ویروس کرونا می‌تواند فرصتی برای افزایش داشته‌های پژوهشی دانشگاه کشور تلقی شود. همواره این امتحان‌های بزرگ است که دستاوردهای بزرگ را در پی دارد. دانشگاه آزاد اسلامی با تحولات گسترده‌ای که در ریل گذاری جدید دانشگاه ایجاد کرد بستر مناسبی برای پاسخ به نیازهای فعلی جامعه است. شاید قاطبه مردم در جریان مطالعات و پژوهش‌های کاربردی حول ویروس کرونا در دانشگاه‌ها قرار نگیرند و نتایج این پژوهش‌ها در نهایت به نفع جامعه و کشور تمام می‌شود. ارتقای سطح سلامت و آمادگی برای روبرو شدن با بحران‌های احتمالی از این دست از نتایج است.

تهیه نظام موضوعات ویروس‌های واگیردار تحت برنامه پایش، برداشت‌های میدانی و استفاده از فرصت‌های «بحران» در وهله نخست، فعال کردن شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در راستای توسعه کسب‌وکارهای صنعت سلامت در مراکز رشد دانشگاه آزاد، می‌تواند گام بلندی در مسئله‌محوری باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063605

وب گردی

وب گردی