خرید خدمات آموزشی خلاف قانون است

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران در نامه‌ای به اعضای شورای نگهبان اعلام کرد: طرح خرید خدمات آموزشی با ماده 25 قانون برنامه ششم توسعه مغایر بوده زیرا در این ماده صراحتا واگذاری مدارس دولتی ممنوع بیان شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران درباره خرید خدمات آموزشی عدالت خطاب به اعضای شورای نگهبان نامه‌ای نوشت.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: با توجه به اینکه آموزش کاری تخصصی است بنابراین باید معلمانی باانگیزه عهده دار تعلیم شوند تا با دانش و مهارت خود نسلی پرشور، فعال و موثر را راهی ساختن آینده کشور سازند.این روزها موضوعی که ذهن هر دغدغه مندی را به خود مشغول کرده طرحی است با عنوان (طرح خرید خدمات آموزشی)با اجرای این طرح نه تنها منزلت معلم بلکه معیشت معلم نیز در خطر جدی قرار می‌گیرد. آنگاه معلمی شغلی می‌شود که کارفرمایان بر آن حکومت کرده، معلم را خرید و فروش می‌کنند. قربانیان این تجارت قطعا نسلی خواهد بود که تمدن نوین اسلامی کشور منتظر آنها است.

دانشجو معلمان در این نامه عنوان کردند: طرح خرید خدمات آموزشی برای آموزش در مناطق محروم تدارک دیده شده است؛ چرا که آقایان معتقد هستند هزینه‌های یک معلم برای تدریس در مناطق دور افتاده و محروم زیاد است.چرا دانش آموزان مناطق محروم با معلم هایی نا آشنا به فن و علم معلمی آموزش داده می‌شوند اما دانش آموزان برخوردار از امکانات بسیار در شهرها با بهترین معلم‌ها؟! نکته حائز اهمیت مغایرت این طرح با ماده 25 قانون برنامه ششم توسعه است. در این ماده صراحتا واگذاری مدارس دولتی ممنوع شده، همچنین در بند الف ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه؛ که ناظر بر واگذاری حداقل 15درصد از دستگاه‌های اجرایی از طریق خرید خدمات نیز ممنوع است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب که ‏مهم‌ترین سرمایه را برای یک ملت، سرمایه‌ انسانی می دانندومعلمان را پرورش‌دهنده‌ مهم‌ترین سرمایه‌ی یک ملت یعنی سرمایه‌ انسانی به شمار می‌آورند؛ تعلیم و تربیت فرزاندان این مرز و بوم اسلامی هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری ارزشمندی است. طرح خرید خدمات آموزشی عدالت را از بین می‌برد و هر لحظه با افزایش سهم بخش خصوصی اهداف سند تحول بنیادین را به سخره می‌گیرد.

در بخش پایانی این نامه آمده است: مطابق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشارکت والدین در امر تعلیم و تربیت فرزندانشان حق آن‌هاست، اما اگر این مشارکت را به معنای خرید خدمات آموزشی و واگذاری به بخش خصوصی تفسیر شود، دهن کجی بزرگی به سند تحول بنیادین و اهداف و آرمان‌های تعلیم و تربیت خواهد بود. خرید خدمات آموزشی گاها با به‌کارگیری افراد بی‌تجربه، کیفیت آموزش حداقلی و عدم پایبندی به مفاهیم مبانی نظری سند تحول، ضربه بزرگی بر پیکره نظام آموزشی وارد می‌کند و مناطق محروم همچنان محروم و محروم تر خواهند شد. عدالت قربانی این طرح است و ما خواهان برقرای عدالت هستیم. لذا دانشجو معلمان خواستاریم تا بررسی دقیق‌تر در مواجه با این طرح و اصلاح مشکلات موجود در لایحه بودجه سال ۹۹ را انجام داده تا با جلوگیری از اجرای این طرح، مانع از نابودی استعداد های دانش آموزان این مرزوبوم شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063663

وب گردی

وب گردی