تولید روزانه 300‌هزار ماسک N95/ به‌کارگیری 300 دستگاه‌  ضدعفونی ‌کننده برای محیط‌های بیمارستانی

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه روزانه 300 هزار ماسک نانو N95 در کشور تولید می شود، گفت: تاکنون برای تولید ماسک‌ها به خارج از کشور وابسته نبوده‌ایم و حتی ماشین آلات صنعتی تولید این ماسک‌ها را هم در کشور خودمان تولید می‌کنیم.

سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در مورد اقدامات ستاد فناوری نانو برای مبارزه با کووید 19اظهار کرد: طی هفته‌های اخیر تمرکز اصلی ستاد فناوری نانو بیشتر تامین مایجتاج مردم به ویژه کادر درمانی و پزشکی بوده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تولید مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح در دستور کار است؛ زیرا این مواد براساس نانو و ذرات نقره و اکسید تیتانیوم تولید می‌شود که این مواد ضدعفونی کننده قابلیت ویروس کشی دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: امروزه ضدعفونی‌هایی برپایه الکل در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد که قابلیت خوبی در ویروس کشی دارند و نکته مهم این است که وقتی دست یا سطوح را با این مواد ضدعفونی می‌کنید ویروس های موجود را نابود می‌کند؛ اما ماندگاری ندارد. بنابراین اگر جسم یا دست آلوده به سطوح برخورد کند این ویروس در همانجا باقی می‌ماند؛ اما ضدعفونی برپایه نانو به صورت متوسط به مدت سه روز خواص باکتری کشی و ویروس کشی را حفظ می کنند به اصطلاح ماندگاری بیشتری دارد.

وی افزود: هم اکنون چندین شرکت نانو این محصولات را به اندازه کافی تولید و با قیمت مناسب به بازار عرضه می‌کنند. بنابراین نگرانی بابت تامین این مواد در کشور وجود ندارد.

سرکار ادامه داد: همچنین تولید ماسک‌هایی با تکنولوژی نانو الیاف که قابلیت ماسک های N95 را داریم. مزیت این ماسک‌ها این است که ضمن افزایش قدرت فیلتراسیون افت فشار ندارد و نفس کشیدن را راحت می کند. در این زمینه از صفر تا صد این تکنولوژی و مواد در کشور موجود است و وابسته به خارج نیستیم. می‌توان یادآور شد که تاکنون هم برای تولید ماسک‌ها به خارج از کشور وابسته نبوده ایم و حتی ماشین آلات صنعتی تولید این ماسک‌ها هم در کشور خودمان تولید می‌کنیم.

سرکار در رابطه با تأمین ماسک‌های نانو در شرایط کنونی با بیان اینکه تلاش ما این است که ماسک‌های نانو را به تولید هر چه بیشتر برسانیم، بیان کرد: دو شرکت دانش بنیان در حال تولید ماسک‌های نانو هستند؛ علاوه بر آن، یک شرکت دیگر که دستگاه تولید نانوالیاف را تولید می‌کرده و ماسک‌های معمولی را به نانو تبدیل می‌کرد، اکنون وارد مرحله تولید شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو تأکید کرد: هم‌اکنون قابلیت تولید 300مدیا نانو معادل 300 هزار ماسک N95 در کشور داریم. در حال حاضر به سطح تولید 70 هزار در روز رسیدیم.امیدواریم با همکاری شرکت‌ها و با کمک وزارت بهداشت بتوانیم شرکت‌هایی که توان تولید ماسک‌های معمولی را دارند بتوانیم با تغییر خطوط و تولید ماسک N95 نیاز کشور را تامین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما تاکید داریم که این ماسک‌ها برای کادر درمانی استفاده شود.

سرکار با اشاره به ضرورت تأمین ماسک‌ها برای کادر پزشکی و افراد مبتلا شده به ویروس کرونا گفت: در این شرایط تأمین ماسک‌های بیمارستان‌ها واجب است زیرا در مواجهه با ویروس هستند؛ برای افرادی که در فضای باز در حرکت هستند ماسک نیاز نیست.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه باید توزیع این ماسک‌ها متمرکز باشد عنوان کرد: اکنون وزارت بهداشت به خوبی توزیع این ماسک‌ها را مدیریت می‌کند و به دست بیمارستان‌ها می‌رساند.

وی افزود: شرکت تولید کننده دستگاه تولید نانو الیاف، دو دستگاه آماده صادرات را از بسته بندی خارج کرده و از آنها برای تولید ماسک‌های نانو در شرایط فعلی کشور استفاده می‌کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: با احتساب این شرکت، در حال حاضر سه شرکت تولید کننده در عرصه تأمین ماسک‌های نانوی با کیفیت مشغول به کار هستند؛ همه این شرکت‌ها در تلاش هستند با حداقل مشکل به تأمین ماسک‌ها بپردازند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اضهار کرد: همچنین تیم های فناور زیادی داریم که دستگاه‌های ضدعفونی کننده بر پایه پلاسما ساختند. امیدواریم هفته آینده بین200تا 300 دستگاه تولید شود که این دستگاه‌ها برای ضدعفونی محیط‌های بیمارستانی استفاده خواهد شد. اگر آلودگی در هوا باشد، این دستگاه‌ها قابلیت این را دارد که در ساعت 100 مترمکعب هوا را ویروس کشی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه تولید کیت‌های تشخصیص چندین گروه فناور فعالیت می کنند، امیدواریم که در هفته آینده به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063678

وب گردی

وب گردی