ایجاد رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز جامعه، اولویت مجلس یازدهم باشد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تدوین نقشه راهی برای راه‌اندازی رشته‌های دانشگاهی مورد نیاز جامعه باید اولویت اصلی نمایندگان مجلس یازدهم باشد.

محمد قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اولیت‌های مجلس آینده در حوزه تحول نظام آموزش عالی کشور گفت: یکی از برنامه هایی که برای مجلس آینده اولویت دارد، تدوین نقشه راهی برای راه‌اندازی رشته‌های دانشگاهی مورد نیاز جامعه است. درواقع این نقشه راه باید نیازهای جامعه را در برگیرد و براساس آن، رشته‌های دانشگاهی جدید تاسیس شود.

وی افزود: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، باید در مسیری گام بردارند که نیازهای جامعه را برطرف کنند؛ چرا که یکی از اهداف اصلی دانشگاه ها، برطرف کردن نیازهای جامعه است و لذا کمیسیون آموزش در مجلس آینده، باید توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشد.

قمی ادامه داد: کتب درسی و محتوای درسی در برخی رشته‌ها، نیازمند اصلاحات ساختاری است؛ درواقع کتب درسی باید کاربردی باشد و دانشجو دروس را صرفا به صورت تئوریک و طوطی وار دروس را فرانگیرد. امروز بسیاری از دانشجویان با مدرک لیسانس، توانایی نوشتن یک نامه اداری را ندارند به همین دلیل کمیسیون آموزش باید اصلاح در کتب دانشگاهی و شیوه آموزش در دانشگاه را، در دستور کار قرار دهد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله تربیت و جذب استادان دانشگاهی گفت: در حوزه جذب و تربیت استادان باید تجدید نظر اساسی صورت بگیرد و افرادی انتخاب شوند که با شرکت‌های دانش بنیان و نیازهای جامعه، تعامل و ارتباط بیشتری داشته باشند. درواقع دانشجویانی باید تربیت شوند که در آینده نزدیک برای جامعه مفید باشند و مشکلات آن را حل کنند.

وی با اشاره به لزوم ساماندهی پایان نامه‌های دانشجویی تصریح کرد: پایان نامه ها نباید عاملی برای تزیین کتاب‌خانه‌ها باشند بلکه پایان نامه‌ها باید علاوه برکاربردی بودن، نیازهای اصلی جامعه را برطرف کنند. دانشگاه ها باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که دانشجو برای انتخاب عنوان پایان نامه خود، به دنبال حل مشکلات کشور باشد.

قمی بیان کرد: امروز بسیاری از کارخانه‌های کشور به تکنیسین‌های درجه دو و سه و کارشناسان فنی نیازمند دارند؛ درواقع کارخانه‌ها برای انجام برخی از کارهای کارشناسی و فنی که همگام با تکنولوژی دنیا حرکت کنند، نیازمند کارشناسان فنی هستند که تربیت آن‌ها، برعهده دانشگاه است.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز کشور ایران نیازمند متخصص متعهد است و لذا دانشگاه‌ها باید برنامه ریزی مدونی را در راستای تربیت نیروی کار متخصص و متعهد داشته باشند. تمامی دانشجویان باید بینش خود را از لحاظ تعهد به گونه ای افزایش دهند که نسبت به مسائل کشور احساس مسئولیت کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شورای انقلاب فرهنگی و وزارت علوم بایستی با مجلس شورای اسلامی همکاری بیشتری داشته باشند و اولویت‌های اصلی کشور را به کمک یک دیگر استخراج کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063750

وب گردی

وب گردی