جداسازی نوعی از ویروس کرونا

دانشمندان کانادایی اعلام کرده اند که ویروسی عامل شیوع کشنده کووید-19 را ایزوله می کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یک تیم از دانشمندان کانادایی با موفقیت نژادی از ویروس کرونا را جدا کرده و نمونه های آن را در آزمایشگاه برای کمک به مطالعه پاتوژن مسئول بیماری همه گیر جهانی رشد دادند.

محققان پژوهشگاه«Sunnybrook» دانشگاه مک مستر و دانشگاه تورنتو در کانادا ، ویروس را از دو نمونه جدا کردند و سپس آن را در یک مرکز مهار کشت رشد دادند.

این به معنای جداسازی افراد آلوده به ویروس نیست، بلکه به این معناست که دانشمندان نمونه ای ناب از ویروس را که در خارج از بدن انسان موجود است با موفقیت بدست آورده اند و سپس می توانند روی آن مطالعه کنند.

این تیم اعلام کرد که نمونه های آزمایشگاهی رشد یافته به دانشمندان در کانادا و سراسر جهان کمک می کنند تا آزمایش‌های تشخیصی، درمان ها و واکسن بهتر را برای مبارزه با کرونا ویروس به دست آورند.

این اولین بار نیست که ویروس جدا شده است. دانشمندان چینی ابتدا این کار را کردند و تیم های تحقیقاتی در استرالیا و ایتالیا نیز از جمله کسانی هستند که نمونه های ویروس را در آزمایشگاه ها جدا کرده و رشد داده اند.

با این حال از آنجا که ویروس‌ها دائما در حال جهش و نمو هستند، اکنون چندین نوع از ویروس کرونا وجود دارد که به همگی آن‌هاSars-CoV-2 می گویند. کووید-۱۹ نامی است که به بیماری بالینی ناشی از این ویروس‌ها اطلاق می‌شود.

هر بار که یک ویروس کسی را آلوده کرده و در دستگاه تنفسی او بازتولید می‌شود، با تقریبا شش جهش ژنتیکی، همراه است. بنا به تحقیقات، در همه‌گیری فعلی بیماری، جهش‌های ژنتیکی ویروس منجر به شکل گیری دو نوع عمده ویروس شده است. نوع نزدیک‌تر به ویروس ووهان، موثرتر و بنا به گزارش‌ها مرگبارتر است. نوع دوم تاکنون ضعیف‌تر عمل کرده و تاثیر کمتری بر فرد میزبان می‌گذارد.

اما هر جداسازی ویروس به دانشمندان این امکان را می دهد تا ببینند که ویروس Sars-CoV-2 به چه سرعت در حال جهش است و پیامدهای جهش ها برای انسان چه می تواند باشد.

«سمیرا مبارکه» میکروبیولوژیست و پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در سانی‌بروک گفت:‌ «برای یافتن راه‌حل این همه‌گیری، به ابزارهای مهم نیاز داریم.»

او گفت:‌ «پاسخ فوری اهمیت زیادی دارد ولی راه‌حل‌های طولانی مدت، از تحقیقات اساسی درباره این ویروس مرگبار پدید می‌آید.» راب کوزاک، میکروبیولوژیست آزمایشگاهی در سانی‌بروک نیز گفت:‌ «پژوهشگران موسسه‌های پیشرفته جهانی گرد هم آمده‌اند تا ظرف فقط چند هفته، ویروس را جداسازی کنند.»

او گفت‌:‌ «این نشان می‌دهد که اگر دست به دست هم دهیم، چه کارهای شگفت‌انگیزی می‌شود انجام داد.»

«آرینجای بانرجی» از دانشگاه مک‌مستر اعلام کرد که تحقیق فوق به دانشمندانی که روی ویروس مطالعه می‌کنند، اطلاعات می دهد و کشت این ویروس می تواند با دیگران به اشتراک گذاشته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063777

وب گردی

وب گردی