بخشی از اعتبارات آموزش و پرورش به تقویت سرود دانش‌آموزی اختصاص داده شود/ تغییر ذائقه نسل جدید را قبول کنیم

یک کارشناس آموزشی گفت: باید بخشی از اعتبارات آموزش و پرورش به سمت تقویت سرود دانش‌آموزی اختصاص داده شود تا دانش‌آموزان نیز به آن علاقه‌مند شوند. باید سلیقه نسل جدید دانش‌آموزان را بشناسیم و تغییر ذائقه آن‌ها را قبول کنیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

عبدالمحمد شعرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه باید بپذیریم نسل جدید که در مدارس مشغول به تحصیل‌اند، نسبت به نسل‌های دیگر بسیار متفاوت هستند، اظهار کرد: ذائقه و سلیقه این نسل در ابعاد مختلف نیز با ما متفاوت است. نسل گذشته معمولا آهنگ‌های با محتوا گوش می‌دادند. اگر به تاریخچه موسیقی در کشور بنگریم، درمی‌یابیم موسیقی ایران دارای مفهوم با اشعار زیبا و آموزنده بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر کودکان و نوجوانان موسیقی‌هایی گوش می‌دهند که هیچ‌گونه معنایی در آن وجود ندارد، به جای اینکه روح دانش‌آموزان را هدف قرار دهند، تنها در آن‌ها شادی کاذب ایجاد می‌کند.

این کارشناس آموزشی با اشاره به آهنگ نامناسب خواننده غربی گفت: تمامی نهادهای دولتی و غیردولتی و مردم باید زودتر از اینکه کودکان به سمت گوش دادن به آهنگ‌های مبتذل کشیده شوند، به فکر می‌افتادند. متاسفانه دشمن با استفاده از چنین آهنگ‌هایی می‌خواهد مغز نسل جدید را شست‌و‌شو دهد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در بحث سرود و تئاتر دانش‌آموزی در گذشته موفق‌تر بود، خاطرنشان کرد: گذر زمان منجر شده است در این حوزه کاستی‌هایی ایجاد شود؛ البته بخشی از این امر به کمبود بودجه برای فعالیت‌های فرهنگی باز می‌گردد.

شعرانی اظهار کرد: زمانی که می‌گوییم باید از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کنیم، تنها نباید یک مشاور را در نظر بگیریم که با دانش‌آموزان به گفت‌و‌گو بنشیند و مشکلات آن‌ها را حل کند یا در جلسه اولیا و مربیان به خانواده‌ها مسائل آموزشی را گوشزد کند.

وی افزود: باید بخشی از اعتبارات آموزش و پرورش به سمت تقویت سرود دانش‌آموزی اختصاص داده شود تا دانش‌آموزان نیز به آن علاقه‌مند شوند. باید سلیقه نسل جدید دانش‌آموزان را بشناسیم و تغییر ذائقه آن‌ها را قبول کنیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. قرار نیست دانش‌آموزان به موسیقی‌هایی گوش دهند که 20 سال پیش ما به آن گوش می‌دادیم.

این کارشناس آموزشی با اشاره به موازی‌کاری دستگاه‌های اجرائی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در جامعه با آن مواجه هستیم، موازی کاری است، ده‌ها نهاد فرهنگی در کشور مشغول به فعالیت هستند و خودشان هم نمی‌دانند که با چه هدفی فعالیت می‌کنند. در حال حاضر شورای عالی آموزش و پرورش، شورای فرهنگ عمومی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و غیره در کشور مشغول به فعالیت در زمینه فرهنگی هستند.

وی تصریح کرد: باید دانش‌آموزان را به سمتی هدایت کنیم که به سمت موسیقی اصیل کشور جذب شوند. باید در زمینه سرود دانش‌آموزی و مسائل فرهنگی مدارس هزینه شود، بدون هزینه نمی‌توان انتظار نتیجه‌ای مطلوب در این حوزه‌ها داشت.

شعرانی در پایان گفت: سخت‌گیری بیش‌ از اندازه در گوش دادن آهنگ‌های مجاز در مدارس ممکن است باعث شود به سمت گوش دادن آهنگ‌های غیر مجاز کشیده شوند. باید آهنگ‌های مجاز در مدارس پخش شود که اشعار آن توسط شاعران قدیمی سروده شده و دارای معنا و مفهوم است. نباید جلوی پخش چنین آهنگ‌هایی را در مدرسه گرفت؛ در غیر این صورت ممکن است دانش‌آموزان از آن سمت بوم بیفتند و به سمت موسیقی‌های مبتذل کشیده شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063982

وب گردی

وب گردی