مراکز تحقیقاتی دانشگاه به ۱۵۵ مرکز افزایش یافت/ ضرب الاجل ۶ماهه به واحدهای دانشگاهی برای استفاده از تجهیزات بلااستفاده

مدیر کل پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی از افزایش مراکز تحقیقاتی به ۱۵۵ مرکز خبر داد.

عبداله محمدی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در سال ۹۸ نحوه ایجاد واحدها و گروه های پژوهشی و مراکز تحقیقاتی را تسهیل کردیم.

او با بیان این که سعی کردیم ادبیات خود را با ادبیات وزارت علوم یکنواخت کنیم اضافه کرد: مهمترین مسئله ای که امسال روی آن تاکید داشتیم این بود که از یک سو فرآیند ایجاد مراکز تحقیقاتی را تسهیل و از سوی دیگر نظارت خود را تقویت کنیم. نتیجه این تلاش، آیین نامه ارزیابی مراکز خدمات، آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بود.

مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در یک ماه اخیر استارت ارزیابی زده شد و از ۱۵۵ مراکز تحقیقاتی غیر پزشکی حدود ۱۰۰ مرکز تحقیقاتی ارزیابی شد. به عبارتی امسال بحث تسهیل گری و تشویق اعضای هیئت علمی و کارمندان پژوهشی را در نظر گرفتیم و همچنین تلاش کردیم فرآیندها را آسان کردیم.

او با بیان این که نتیجه این اقدامات افزایش مراکز تحقیقاتی به ۱۵۵ مرکز بود تصریح کرد: حدود ۱۶ گروه پژوهشی مستقل در استان های نیز ایجاد شد که مجوز آن ها در نشست های راهبری در مناطقه ۱۰ گانه کشور صادر شد.

محمدی در خصوص آزمایشگاه ها نیز توضیح داد: در بحث آزمایشگاه ها بیشتر روی بحث بهره برداری از تجهیزات موجود تاکید کردیم. چون یک زمانی دانشگاه تجهیزات زیادی را خریداری و آزمایشگاه های خود را مجهز کرده بود. بنابراین تصمیم گرفتیم از تمام این تجهیزات استفاده کنیم.

او با بیان این که در بحث تعاونی تجهیزات نیز تاکید زیادی داشتیم گفت: در این راستا اختیارات لازم را به واحدها دادیم تا از تجهیزات و دستگاه های خود در قالب تعاون تجهیزات استفاده کرده و یا این تجهیزات را با یک واحد دانشگاهی دیگر جا به جا کرده و یا بفروشند.

محمدی در ادامه گفت: شعارمان این است که هیچ دستگاه و هیچ نوع تجهیزات پیشرفته ای نباید در دانشگاه بلااستفاده بماند. ممکن یک دستگاهی یک زمانی استفاده می‌شده اما الان به دلایلی بدون استفاده مانده باشد؛ معتقدیم استفاده از این تجهیزات که سرمایه نهفته دانشگاه بوده نباید بدون استفاده در یک واحد دانشگاهی باشد.

مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به برخی از واحدها ضرب الاجل ۶ ماه دادیم که از تجهیزات و دستگاه های خود استفاده کرده و در غیر این صورت بر اساس بخشنامه دانشگاه این دستگاه ها جا به جا خواهد شد.

او درباره حق تخصص کارکنان آزمایشگاه ها نیز تصریح کرد: بخشنامه حق تخصص کارکنان نیز حدود یک ماه پیش به استان ها ابلاغ شد. واحدهایی داشتیم که برای کارشناس آزمایشگاه های خود هم اضافه کاری ثابت و هم حق فنی و هم حق تخصص پرداخت می کردند. این در حالی بود که در برخی از واحدهای دیگر فقط حق تخصص تا سقف ۵۰ درصد پرداخت میشد و مزایای دیگری نداشتند.

او ادامه داد: بنابراین به این نتیجه رسیدیم که باید یک عدالت اداری بین کارشناسان آزمایشگاهی در واحدهای دانشگاهی ایجاد کنیم. بر اساس مصوبه هیئت رئیسه که گفته شده بود یا باید تخصص یا حق فنی پرداخت شود، ما فرمول جدیدی برای حق تخصص کارشناسان آزمایشگاهی ایجاد کردیم.

محمدی با بیان این که این حق تخصص در فرمول جدید بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد خواهد بود اظهار کرد: ۵۰ درصد به تمام کارکنان و کارشناسان آزمایشگاه ها پرداخت می شود و مابقی بر اساس جدول کارکرد به آن ها حق تخصص تعلق خواهد گرفت که در این شرایط اقتصادی میتواند کمک زیادی به آن ها کند.

مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فرمول ارزیابی آزمایشگاه ها نیز نوشته شد چرا که نمی توانستیم حدود ۱۱ هزار آزمایشگاه را رتبه بندی کنیم، بنابراین از مراکز خدماتی آزمایشگاه های استان ها در این زمینه استفاده کردیم. مراکز خدمات آزمایشگاهی نیز ادبیات و ساختار جدیدی است که امسال به استان ها اضافه شد و ما در هر استان یک مرکز خدمات تحقیقاتی و آزمایشگاهی با هدف درآمدزایی از شبکه آزمایشگاهی و تحقیقاتی راه اندازی کردیم.

او در پایان گفت: این مرکز یک رئیس دارد و در ساختار خود کارشناس حقوقی و مالی دارد که بتواند در استان در سطح استانی فکر کند و در راستای افزایش درآمدهای آزمایشگاهی عمل کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064011

وب گردی

وب گردی