دریافت وام از صندق بین‌المللی پول موجب نقض استقلال  کشور می‌شود

10 دفتر جامعه اسلامی دانشجویان در بیانیه‌ای اعلام کردند: دریافت وام از صندق بین‌المللی پول موجب نقض استقلال سیاسی_اقتصادی کشور می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، 10 دفتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور درباره‌ای درخواست وام وزیر امور خارجه از صندوق بین المللی پول بیانیه‌ای منتشر کردند.

در بخش ابتدایی این بیانیه آمده است: در پی شیوع ویروس کرونا شاهد زحمات وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا بودیم که با تمام توان تلاش کردند؛ از کادر درمانی و پزشکی کشور و نیروهای مسلح که دوشادوش ستاد مقابله با کرونا مبارزه کردند، نهایت تشکر و قدردانی را داریم و از خداوند متعال سلامت و توفیق بیشتر برایشان مسألت می‌کنیم.

در بخش دیگری از این بیانیه عنوان شده است: باید دانست کنترل و مهار این ویروس نیازمند منابع مالی است که تامین کردن این منابع مالی خود نیاز به دقت دارد و دولت با درخواست وام از صندوق بین‌المللی پول در تلاش است این منبع را تا حدودی تامین کند اما باید توجه داشت که این خود باعث یک بحران جدید برای کشور خواهد شد که تبعات آن به مراتب بدتر از تبعات این ویروس برای کشور است. ضمن اینکه طبق اصل ۸۰ قانون اساسی، گرفتن و دادن وام یا کمک‌های بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید با تصویب مجلس باشد و واضح است که این در خواست برای دریافت وام فرآیند قانونی خود را طی نکرده و نیازمند طی مجرای قانونی خود است.

دانشجویان در این بیانیه خاطر نشان کردند: حق رای هر کشور در صندوق بین‌المللی پول، مبتنی بر اصل سرمایه اش در آن است؛ که آمریکا بیشترین سرمایه را در صندوق بین المللی دارد و این به معنای این است که آمریکا از حق وتو برخوردار است و از این رو ایران نباید امیدی به دریافت این وام داشته باشد و کشور را معطل این وام نگهدار دارد. کشورهایی که سرمایه داران اصلی این صندوق هستند خباثت های خود را نسبت به ایران به اثبات رسانده اند و خلف وعده های خود را در قبال جمهوری اسلامی به کرات به نمایش گذاشته اند بنابراین نباید هیچ گونه امیدی به آن ها داشت. در صورت دریافت وام از صندق بین المللی پول دولت نباید این تعهد را به صندوق بین المللی بدهد که به ازای دریافت وام، دستور العمل و سیاست‌های آن را انجام دهد؛ زیرا این هم نقض استقلال سیاسی_اقتصادی کشور است و هم طبق تجربه تاریخی، هر کشوری که به سیاست های آن عمل کرد، اقتصاد خود را نابود کرد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: دولت نباید این تعهد را بپذیرد که وام را از طریق اینستکس دریافت کند زیرا این منوط به تصویب fatf است که این نقض قطعی استقلال کشور است. در صورت دریافت این وام تسویه آن باید از طریق دلارهای نفتی باشد که در غیر اینصورت کشور را درگیر یک بدهکاری خارجی کرده که این خود یک بحران جدید و جدی تر برای کشور می‌آفریند. طبق تجربه تاریخی این صندوق مواقع ضروری به سراغ کشورهای بحران زده رفته و سیاست‌های خود را همراه با وام دادن به آن کشورها عملی می‌کند؛ یعنی آن مردم آن کشورها را فقیر و وابسته به خود می سازد. مبلغ وام درخواستی بسیار سنگین است. مبلغ آن ۵ میلیارد دلار است که اگر یک میانگین مبلغ دلاری در نظر بگیریم به پول ما حدود ۷۰ تیلیارد تومان می شود.

در بخش پایانی این بیانیه عنوان شده است: دولتی که فقط یک سال از طول عمرش باقی مانده چرا باید آینده کشور را دچار بحران اقتصادی و بدهی به دشمنان ما کند؟ دولت در این یک سال هم با مدیریت بحران ها پیش برود و دست از تکیه بر دشمنان بردارد؛ چرا که مشهود است، اقساط این وام بسیار سنگین و کمرشکن خواهد بود. راهکار قطعی اقتصادی کشور، اقتصاد مقاومتی است، که توقع می رود دولت با تمام توان خود بر این حیطه و نه سیاست خارجیِ محکوم به شکست خود مبنی بر چشم امید به خارج تمرکز بکند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064074

وب گردی

وب گردی