کلیه مرزهای ایران با پاکستان مسدود است

سخنگوی گمرک آخرین وضعیت مرزهای کشور را در روز ۲۸ اسفند تشریح کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، گمرکات بزرگ در مرز‌های آبی جنوبی کشور، روند طبیعی و عادی خود را دارند و در گمرکات بنادر شهید رجایی، شهید باهنر و جاسک در استان هرمزگان، بندر حضرت امام خمینی (ره) در استان خوزستان، گمرکات بنادر بوشهر، همچنین گمرکات بندر چابهار، فعال هستند و روال عادی تجارت خارجی در حال انجام است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص گمرکات مرزی با کشور عراق اظهار داشت: مرز‌های کشور با عراق در حال حاضر به جز مرز‌های مشترک با اقلیم کردستان مسدود است.

شرایط در مرز‌های ایران با اقلیم کردستان متفاوت است بطوریکه مرز باشماق و پرویز خان در حال حاضر با حفظ کلیه شرایط ونکات بهداشتی و رعایت پروتکل‌های لازم برای مقابله با ویروس کرونا، باز است وطی روز گذشته قریب به دو هزار دستگاه از این دو مرز به اقلیم کردستان صادرات صورت گرفته است.

خروج کامیون‌های ترکیه از سایر مرز‌ها برای رسیدن به بازرگان همچنان ادامه دارد وکشور ترکیه کامیون‌های هیچ کشوری را به غیر اتباع ترک را پذیرش نمی‌کند. در حال حاضرکامیون‌های ایرانی که قصد بازگشت به کشورمانرا دارند در کشور ترکیه در مرز‌های ایران با این کشور پذیرش می‌شوند. با این حال تعداد ۱۶۰ کامیون ترکیه‌ای که حامل کالا برای ایران هستند از سوی طرف ترک اجازه ورود به مرز‌های کشور داده نشده و بلاتکلیف هستند که در این خصوص رایزنی‌های لازم در حال انجام است. ضمن آنکه در مرز بازرگان در حوزه مسافری، صرفا اتباع ترک مجوز خروج و هموطنان ما امکان ورود به کشور را دارا هستند. شایان توجه است که با توجه به مذاکرات سفیر ایران با مقامات وزارت بهداشت ترکیه، پیشنهاداتی در خصوص مبادلات تجاری ارائه شده که با اعلام نظر طرف ترک، امکان گشایش مرز‌ها وجود دارد.

طی ملاقات‌های مرزی صورت گرفته بین مقامات مرزی ایران و ارمنستان وطی درخواست مقامات ارمنی، پیرو محدودیت‌های تردد برای مسافران به ارمنستان که از ششم اسفند عملیاتی شده بود تغییراتی ایجاد شده و از امروز ۲۸ اسفند کلیه مسافرین ورودی به کشور ارمنستان که قبلا مستثنی بودند (اتباع ارمنی، دوتابعیتی‌ها و دارای کارت اقامت) در صورت ورود به مدت دو هفته قرنطینه خواهند شد و این اقدام تا تاریخ ۲۶ فروردین سال ۹۹ ادامه خواهد داشت.

مرز تجاری با جمهوری نخجوان باز است وطبق روال در حال انجام است. تجارت با کشور آذربایجان هم در مرز‌های زمینی، دریایی وریلی با حفظ کلیه پورتکل‌های بهداشتی در حال انجام است، ترانزیت زمینی کالا با روسیه نیزاز طریق خاک آذربایجان صورت می‌گیرد وشرایط عادی است.

بنادر شمالی کشور در حاشیه دریای خزر فعال هستند و سیر طبیعی تجارت خارجی در آن‌ها برقرار است.

مرز‌های کشور با ترکمنستان همچنان با تصمیم مقامات ترکمن بسته است و صرفا کامیون‌های ترکمن می‌توانند به کشورشان بازگردند، از طرفی در مرز سرخس با این کشور به صورت محدود کالا‌های صادراتی فاسد نشدنی از طریق ریل به ترکمنستان صادر می‌شوند، ولی اینچه برون در گلستان با وجود دارا بودن ریل در مرز با ترکمنستان همچنان متوقف مانده است.

مرز‌های کشورمان با افغانستان از جمله ماهیرود، میلک و دوغارون باز هستند و فعالیت تجاری و مسافری با رعایت کلیه کنترل‌های بهداشتی ازسوی گمرکات ایران و افغانستان به شکل مطلوبی در حال انجام است.

* تا اطلاع ثانوی کلیه مرز‌های کشور با پاکستان مسدود است

در مرز هوایی فرودگاه امام از روز گذشته اولین بخش از محموله تجاری دو هزار کیلویی اقلام بهداشتی مقابله با ویروس کرونا که شامل تعداد دو میلیون ماسک سه لایه، سه میلیون ماسک فیلتردار، و دو میلیون لباس محافظت پزشکی (گان) و ۱۰ هزار تب سنج الکترونیکی است ترخیص شده و پیش‌بینی می‌شود تا فردا ۱۵ میلیون ماسک از این گمرک وارد کشور شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064081

وب گردی

وب گردی