اقتصاد برجامی دولت عامل تورم و رکود در سال 98 بود

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه امام خمینی قزوین(ره) گفت: دولت تصور می‌کرد در پسابرجام با افزایش ارزش پول ملی و انباشت درآمدها مواجه می‌شود؛ اما در واقعیت با مشکل کسری بودجه و تورم  رو به رو شد.

امیر محمد زارعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مشکلات حوزه اقتصادی کشور در سال 98 اظهار کرد: رکود، تورم، بیکاری و تهیه مسکن از جمله مشکلات عمده‌ای بود که مردم و فعالان اقتصادی در سال 98 از آن رنج بردند.

وی افزود: نقدینگی در دولت روحانی در سال 98 بیش از 3 برابر شده بود در نتیجه اقتصاد به سمت سوداگری‌های تورم زا رفته است.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه امام خمینی قزوین(ره) ادامه داد: رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۹۸ را سال «رونق تولید» نام‌گذاری کردند و فرمودند: «امسال مسئله‌ «تولید» مطرح است. می‌خواهم مسئله‌ تولید را به عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم. تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم میتواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم می‌تواند استغنا کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم می‌تواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف شود.»

دولت در پسا برجام با کسری بودجه موجه شد

وی با تاکید بر اینکه اصرار دولت بر مهار تورم به قیمت رکود، تورم و رکود را با هم تشدید کرد، گفت: دولت هر چند تصور می‌کرد در پسابرجام با افزایش ارزش پول ملی و انباشت درآمدها مواجه خواهد شد؛ اما در واقعیت با مشکل کسری بودجه و تورم رو به رو شد و به همین دل‌مشغولی، سراغ گران کردن بنزین، حامل‌های انرژی، حذف یارانه ها رفت و به رکود تورمی در کنار تورم انتظاری دامن زده است.

به گفته زارعی؛ تقویت بنیه اقتصاد ملی، شرط مهم رونق اقتصادی و افزایش ارزش پول ملی (قدرت خرید مردم) است. قاچاق و واردات بی‌رویه که رقم آن مجموعا بالغ بر 30 تا 40 میلیارد دلار برآورد می‌شود، موجب نابودی صدها٬ هزار و میلیون ها فرصت شغلی موجود یا محتمل راست، چرخ کارخانه ها را از حرکت انداخت و تورم به بار آورد.

این دانشجوی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین(ره) اضافه کرد: متاسفانه دولت منافع برخی مافیاهای واردات و قاچاق را به منافع توده مردم ترجیح داد. از چنین چشم اندازی، حتی درآمدهای گمرکی ناچیز هم ضد اقتصاد ملی است. از کره جنوبی و ژاپن و چین گرفته تا آلمان و فرانسه، با مهار سخت گیرانه واردات و ایستادن پای تولید داخلی بود که توانستند رشد و رونق اقتصادی ایجاد کنند.

وی با انتقاد از سیاست اقتصادی دولت که مبتنی بر برجام بود، گفت: متاسفانه نتیجه برجامی که دولت تمام امید خود را به آن بسته بود به جای رونق تولید باعث آن شد که هزاران کارخانه و کارگاه پررونق تولید تعطیل و نابود شود.

دولت به ظرفیت‌های داخلی تکیه کند

زارعی با اشاره به شکست برجام و تاثیراتش بر اقتصاد کشور عنوان کرد: نتیجه تکیه اقتصادی دولت بر برجام آن شد که به امید ایجاد گشایش از سوی غرب و وزیدن نسیم رونق از آمریکا، میلیون‌ها کارگر با مشکلات معیشتی مواجه شدند و در تلاطم ورشکستگی کارگاه‌های تولیدی، سیل بی‌سابقه و ویرانگر قاچاق و واردات غیرقانونی کشور را فراگرفت. به عنوان مثال تنها در یک قلم، به کشوری که سابقه چندین هزار ساله در تولید منسوجات دارد، سالانه بیش از سه میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد شد.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه امام خمینی قزوین(ره) در پایان خاطر نشان کرد: مسئولان کشوری و دولت اگر بازوی ستبر جوان کارگر ایرانی را نادیده گرفتند، توان مدیریتی و مهندسی مدیران داخلی را با الفاظ مشمئز‌کننده و تحقیر‌آمیزی، با «پخت قرمه‌سبزی و آبگوشت بزباش» مقایسه کردند، با شهامت و صداقت عذر‌خواهی باید کنند تا نسیم رونق و گشایش‌، را از دل کارگاه‌ها و کارخانه‌های ایرانی وزیدن بگیرد.آن وقت خیلی زود میبینیم که سخنرانی ترامپ که هیچ، حتی اگر او خودش را منفجر هم بکند‌، هیچ تاثیری روی بازار دلار و طلای ما نخواهد گذاشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064107

وب گردی

وب گردی