نگاهی به ویترین افتخارات ایران

در آستانه سال جدید تصمیم گرفتیم با نگاهی به ویترین افتخارات ایران، شما را با چهره های برجسته فوتبالی آشنا کنیم.

حسن صانعی پور- ایسکانیوز

اردبیلی ماندگار

علی دایی بازیکن آذری زبان ایران که می توان او را کشف مرحوم ناصر حجازی بدانیم، تبدیل به چهره ماندگار فوتبال ایران شده است. دایی در بانک تجارت چهره شد. آقای گل جهان، با پشتکار و غیرت مثال زدنی خود تبدیل به شناسنامه فوتبال ایران گردید. از خصوصیات بارز او روحیه مبارزه طلبی و میل به دانش افزایی است.

مردی برای تمام فصول

اردشیر( امیر) قلعه نویی فوتبال خود را از تیم راه آهن شروع کرد. او که از تیم شاهین به فوتبال ایران معرفی شد، تکنیسینی فوق العاده با هوشی سرشار است. هافبک دهه شصت استقلال، طراحی خوش فکر در دوران بازی و کوچی سیاست مدار در عرصه مربیگری است. قلعه نویی رکورد دار قهرمانی در ایران است. و از خصوصیات وی صراحت کلام و خرد جمعی است.

ستاره قلعه عقاب ها

مرحوم ناصر حجازی، فراتر از یک بازیکن فوتبال بود. دروازبانی که می توان او را مظلوم ترین بازیکن ایران نامید. در واقع حجازی که از اولین لژیونرهای فوتبال ایران محسوب می شود، بازیچه نامرادی های زمان شد. بازیکنی که می توانست در منچستر یونایتد بدرخشد و رکوردار بازی های ملی باشد، اسیر بدسلیقگی مدیران وقت فوتبال شد. کار با جوانان و جسارت در مربیگری از خصوصیات منحصر به فرد حجازی است.

ستون فقرات آبی های پایتخت

فوتبال ایران مرحوم منصور پورحیدری را پدر استقلال می دانند. مردی که نامش مترداف با غیرت و تعصب است. و خدمات بی نظیرش تکرار نشدنی است. بازیکن دهه های سی و چهل استقلال که نامش با این باشگاه عجین شده است، شناسنامه آبی پوشان بوده و قهرمانی های فراوانی را با این تیم در ایران وآسیا تجربه کرده است. پورحیدری در دو قهرمانی استقلال در آسیا نقش بسزایی داشته و عنوان بی ادعا ترین مرد فوتبال ایران به خود اختصاص داده است.

سلطان سرخپوش ایران

هواداران بی شمار پرسپولیس، علی پروین را سلطان باشگاه پنجاه ساله خود می دانند. پروین هجده سال به عنوان بازیکن در مستطیل سبز برای فوتبال ایران هنرنمایی کرد. و هفده سال روی صندلی داغ پرسپولیس نشست که حاصل آن قهرمانی های فراوانی در باشگاه های تهران و ایران بوده است. شیوه و مرام هیاتی پروین، از او مردی ساخته است که نزد همه اهالی فوتبال ایران دوستداشتنی بوده و تکنیک ناب او در زمین، در ذهن فوتبال دوستان مانده است.

پاک چون کوههای کردستان

وریا غفوری آخرین نسل، بازیکنان پاس تهران( همدان) است. بازیکنی که برای رسیدن به آروزها، عجله نکرده و آرام آرام به قله رسید. کاپیتان باغیرت استقلال، خارج از مستطیل سبز، در آرزوی بهبودی اوضاع مردمان دیار خود بوده و از بازگو کردن حقایق نمی هراسد. دفاع راست استقلال، علیرغم توانایی های که دارد، نتوانسته است به حق خود در تیم ملی برسد.

بازیکنی که فوتبال را هم دریبل زد

تکنیک ناب علی کریمی، به سرعت از وی بازیکنی تاثیر گذار ساخته و سال های خاطره انگیزی را در لباس پرسپولیس، الاهلی و بایرین مونیخ از خود بجای گذاشته است. کریمی که سال های پایانی بازی خود را در تراکتور گذرانده است. در عرصه مربیگری فروغ دوران بازیگری اش را ندارد. دریبل های ریز و هوش سرشار او در زمین، یاد آور بازی های بی نظیر رونالدینهوی برزیلی است.

کاپیتان نفوذناپذیر ایران

کسانی که بازی های محمد پنجعلی در پرسپولیس و تیم ملی را به یاد دارند، به خوبی می دانند که پنجعلی علاوه بر اینکه بازیکنی نفوذ ناپذیر در خط دفاع تیمش بود، رهبری تمام عیار و کاپیتانی به تمام معنی بود. پنجعلی از ارکان اصلی قهرمانی تیم ملی در بازی های آسیایی پکن در سال 1990 بود.

مرد زودرنج دهه شصت

شاهرخ بیانی بیشتر دوران بازیگری خود را در استقلال گذراند. اختلاف او با سران باشگاه استقلال، او را به باشگاه رقیب کشاند و حتی موفق شد در دربی در وازه تیم محبوب خود را باز نماید. بیانی که می توان او را در رده خوش تیپ های فوتبال ایران قرار داد، دارای روحیه لطیف بوده و بسیاز زود رنج است. قضایای رفتن به اردوگاه رقیب از روحیه شکننده او حکایت دارد.

مردی برای تمام خطوط

شاهین بیانی کاپیتان دهه شصت و هفتاد استقلال، پانزده سال در خط دفاع و هافبک استقلال هنرنمایی کرد. شاهین سابقه بازی در قطر را دارد. اما در ایران به جز استقلال در تیم دیگری بازی نکرده است. شاهین با حضور رضا حسن زاده و مهدی فنونی زاده، نقش بسزایی در خط دفاعی نفوذ ناپذیراستقلال و تیم ملی داشتند.

اولین فانتزی باز فوتبال ایران

مجید نامجو مطلق، فوتبال را از بانک ملی شروع کرد. مربی حال حاضر استقلال، باشگاه های زیادی را تجربه کرده و حتی در سال پایانی بازیگری خود، عضویت تیم پرسپولیس را هم در کارنامه دارد. حضورغیرمنتظره او و مرحوم احدی در اردوگاه رقیب، برای هواداران استقلال از بدترین اتفاقات سال های 76 و 77 است. با این حال نامجو مطلق با ارایه بازی های بی نظیرو تشکیل زوج رویای با جواد زرینچه، جناح راست استقلال و تیم ملی را بیمه کرده بود.

پاس گل قرن

جواد زرینچه، بیشتر از هر چیزی قربانی بزرگترین تصمیم دوران فوتبالی خود شد. بازیکنی که حضورش در جناح راست، از او بازیکنی بدون جانشین ساخته بود، به یکباره اصرار بر تغییر پست و بازی درقلب دفاع را کرد. همان دلیلی که او را از تیم ملی دوران مایلی کهن دور نمود. زوج زرینچه با نامجو مطلق در تیم ملی بی نظیر ترین زوج فوتبالی ایران بود.

در مسیر پیشرفت

مهدی طارمی، جوان رعنای بوشهری، توسط علی دایی کشف و به پرسپولیس پیوست. ایران جوان و شاهین بوشهر نیز تیم هایی هستند که مهدی در آن بازی کرده است. بازیکن حال حاضرریوآوه پرتغال، بسیار زودتر از موعود توانست در تیم جوان و رویایی پرسپولیس، نامی برای خود دست و پا کند و به تیم ملی دعوت شود. هرچند داستان وی و ریزه اسپور باعث محرومیت وی از فوتبال شد، اما با انتخاب ریو و دور شدن از حواشی توانسته است در مسیر پیشرفت قرار بگیرد.

موشک فوتبال ایران

مهدی مهدوی کیا با پوشیدن پیراهن فرشاد پیوس، پا درویترین افتخارات فوتبال ایران گذاشت. درخشش خیره کننده او در مقدماتی جام جهانی98 و پیوستن به هامبورگ، نقطه عطف زندگی فوتبالی موشک ایرانی می باشد. بهترین بازیکن فوتبال آسیا در سال 2003 اخلاق مداری و حرفه ای گری را درذات خود داشت. رمز ماندگاری وی در فوتبال ماشینی آلمان بی شک در همین خصیصه او بوده تا جایی که عنوان بهترین بازیکن هامبورگ در سه فصل متوالی را بدست آورد.

غزال تیزپای فوتبال ایران

خداداد عزیزی، مشهدی تبار فوتبال ایران که شباهت زیادی به جکی چان هنرپیشه هنگ کنگی دارد، به همان اندازه نیز محبوب است. عضویت در ابومسلم و سپس درخشش در تیم ملی امید، خداداد را به فوتبال ایران معرفی کرد. عزیزی که به عنوان مرد سال فوتبال آسیا نیز انتخاب شده است. به صراحت لهجه و عشق و علاقه وافر به خانواده مشهور است.

آقای گل باشگاهی ایران

غلامرضا عنایتی با به ثمر رساندن یکصد و چهل و پنج گل، عنوان آقای گل، کل ادوار لیگ را از آن خود کرده است. عنایتی که برخلاف دیگر بازیکنان حرفه ای فوتبال را در بزرگسالی شروع کرده است. استعداد برتر خود، درباز کردن دروازه حریفان در تیم های ابومسلم و استقلال را، به رخ ایران کشیده است. عنایتی علیرغم این درخشش هرگز نتوانست در تیم ملی تبدیل به مهاجمی ثابت و تاثیر گذار شود.

نسل سوم یاغی های سرخابی

علیرضا نیکبخت واحدی با رویاهای فراوان از ابومسلم راهی استقلال شد. علیرضا بازی در استقلال را همچون تیم های قبلی خود با گل شروع کرد. اوخیلی زود عنوان جادوگر کفش آبی را از آن خود نمود. نیکبخت در ادامه همان انتقالات جنجالی نسل سوم سرخابی ها پا در کفش مهدی هاشمی نسب گذاشته و فوتبال او پس از مدت کوتاهی با ایجاد حواشی فراوان به پایان رسید.

هلی کوپتر فوتبال ایران

وحید هاشمیان، با جنجال بیگانه است. آخرین ستاره بازمانده پاس تهران که تعصب خاصی نیز به این باشگاه دارد، در سال هفتاد و هشت شمسی راهی هامبورگ شد. وحید که همچون بسیاری از مهاجمان تیم ملی در سایه علی دایی قرار گرفته بود. سال های بدون حاشیه ای را در تیم های آلمانی پشت سر گذاشته و هرگز در تیم ملی به حق خود نرسید.

آسمان خراش بلاژویچ

رحمان رضائی در ذوب آهن چهره شد و پس از دعوت به تیم ملی به فوتبال ایتالیا پیوست. بلاژویچ در باره او معتقد بود که با وجود او و بازیکنی چون هاشمی نسب، هیچ تیم در هجده قدم ایران صاحب توپ نخواهد شد. دفاع مستحکم تیم ملی، پس از دوران بازیگری به مربیگری روی آورده است.

استعداد ناب دهه نود

فوتبال ایران الهیار صیاد منش را از جاده موفقیت دور کرد. جوان پر استعدادی که سایپا را برای پیشرفت به مقصد استقلال ترک نمود، دچار سوء مدیریت آبی های پایتخت شد. و به بهانه در آمد زایی جذب فوتبال خشن ترکیه گردید. صیاد منش به همین علت موقعیت خود را در تیم ملی امید و بزرگسالان ایران از دست داده و سرنوشتی مبهمی را در پیش رو دارد.

بمب های دوران گذر

کاوه رضایی در تیم های بازیکن سازی چون فولاد، سایپا و ذوب آهن، با فوتبال حرفه ای آشنا شد. با اتمام لیگ پانزدهم که فوتبال ایران با تغییر نسل روبروشده بود و سرخابی های با جذب ستاره های نوظهور، بمب های انتقالاتی خود را می ترکاندند، کاوه پس از کش و قوس هاس فراوان راهی استقلال منصوریان شد و خیلی زود توانست راهی فوتبال اروپا شود.

ستاره جهانی آبی ها

مهدی پاشازاده محصول باشگاه استقلال است. او با کناره گیری مایلی کهن از تیم ملی، به تیم ملی دعوت شد و تبدیل به مهره ثابت این تیم در جام جهانی گردید. دعوت به تیم منتخب دنیا هر چند به مذاق بازیکنان تیم ملی خوش نیامد اما باعث شد فتح الله زاده اورا به بایرلورکوزن منتقل کند. مهدی پاشازاده اگر دچار مصدومیت نمی شد در لیست رکورد داران بازی های ملی قرار می گرفت.

هنرنمایی در مقابل پیکه

وحید امیری با نفت منصوریان در لیگ پانزدهم یقه بزرگان لیگ را گرفت. بازیکن خوش فکر پرسپولیس که بسیار پر انرژی و دونده است، خود را به کیروش تحمیل کرده و مهره ثابت تیم ملی در جام جهانی شد. هنرنمایی او در مقابل ستاره های اسپانیا، راه ورود او به فوتبال اروپا را هموار کرد.

جایی میان عشق و تعهد

علیرضا منصوریان در بنیاد شهید، فجر سپاه و پارس خودرو سابقه بازی دارد. او به دلیل علاقه فراوانی که به استقلال داشت خیلی زود راهی این تیم شد. منصوریان از ستاره های ایران در جام جهانی 98 بوده و بازی در اروپا را نیز در کارنامه دارد. علیرضا که سرشار از عشق و تعهد است، ضمن پایبندی به استقلال، همواره در برابر این تیم مردانه جنگیده و مکتب ناب حجازی را زنده نگه داشته است.

مردی از آنسوی خوشبختی

علیرضا بیرانوند، فرزند لرستان است. او سادگی و بی ریایی را به ارث برده است. بهترین دروازبان حال حاضر آسیا، هر از گاهی دچار حواشی ناخواسته شده و لازم است که فوتبال ایران از او صیانت کند. اوج هنر علیرضا، مهار پنالتی بهترین بازیکن جهان بوده و موفقیت های سال های اخیر پرسپولیس نیز مدیون حضور او در دروازه سرخپوشان پایتخت است. بیرانوند علاوه بر چالاکی، ازپرتاب دست حیرت آوری برخودار بوده که می تواند در هر مسابقه پایه گذار ضد حملات فراوانی برای تیم خود باشد.

گلر احساسی ایران

سید حسین حسینی از برق به استقلال آمد و با حضور رحمتی باتجربه توانست، روزهای خوبی را در فوتبال ایران تجربه کند. شکستن رکورد کلین شیت ایران و دعوت به تیم ملی از موفقیت های وی در سال های اخیر بوده است. هر چند وی با جدایی رحمتی از استقلال، تبدیل به دروازبان شماره یک استقلال شد اما هرگز فروغ گذشته را نداشته است.

خیلی دور خیلی نزدیک

سید مهدی رحمتی، لیگ نوزدهم را با شهرخودرو آغاز کرد. حضور وی در استقلال، که با رفت وآمد هایی همراه بود، حرف و حدیث های فراوانی را برای وی در بر داشت. رقابت سید مهدی با طالبلو و رفتن به مس کرمان و سپاهان را باید به جوانی او ربط داد. اما اختلاف وی با قلعه نویی و حضور در پیکان ریشه در مسایل گذشته دارد. در این بین دور شدن از تیم ملی در دورانی که دروازبان بی رقیب ایران بود، رحمتی را تحت الشعاع قرار داده است.

عصر جدید مربیگری

یحیی گل محمدی، همچنان که آرام بازی می کرد، همانگونه هم وارد مربیگری شد. تجربه نخست وی در پرسپولیس، موفقیت چندانی برایش نداشته و او راه تازه ای را در پیش گرفت. مربیگری در صبای قم، نفت تهران و ذوب آهن، مجال پختگی را به یحیی داده و او در پدیده( شهر خودرو) تبدیل به مربی انکار ناپذیر عصر جدید ایران شد. یحیی با توانایی های که دارد، قادر است با بهترین مهره های حال حاضر فوتبال ایران قهرمان ایران شود.

شوالیه احساسی فوتبال ایران

فرهاد مجیدی، اسطوره دهه اخیر استقلال است. بعد از ناصر حجازی و پورحیدری و چند ستاره نسل گذشته، فرهاد توانسته است جایگاه خود را در بین آبی ها پیدا کرده و تبدیل به منجی آنان شود. گلزنی های فراوان وی در دربی پایتخت نقطه عطف فوتبال وی بوده و هرچند در مقاطعی دچار احساسات شده و از استقلال دور شده است، اما در حال حاضر هواداران استقلال به موفقیت تیمشان با وی که کار با جوانان را بلد است امیدوار هستند.

نجیب زاده فوتبال ایران

عبدالصمد مرفاوی، روشن ترین مربی ایران است. او بعد بازی در دارایی، به استقلال تهران پیوست. زوج او وسرخاب در استقلال و با پیوس در تیم ملی، خط حمله آتشینی را تشکیل داده بود. دبل او در برابر الجزایر در بازی بین قاره ای اوج هنرنمایی او بود. مرفاوی که مربیگری را در کنار قلعه نویی آغاز کرد از سالم ترین مربیان ایران می باشد.

کاپیتان سال های اختلاف

مرحوم رضا احدی، همیشه بدون حاشیه زندگی کرده است. بازیگردان دهه شصت و هفتاد استقلال، بازو بند کاپیتانی استقلال را از مرحوم پورحیدری گرفت. و رهبر میانه میدان آبی پوشان شد. گل چهل متری او به پاس تهران، در اذهان فوتبال دوستان مانده است.

کاپیتان طلایی پرسپولیس

هادی نوروزی، مهاجم زهردار پرسپولیس، ماندگار ترین کاپیتان قرمز پوشان پایتخت است. مرگ زود هنگام او در سال 94 جامعه فوتبال را شوکه کرد. هواداران در هر مسابقه یاد او را زنده نگه داشته و انرژی مثبت همین اتفاق تلخ، پرسپولیسی ها را برای فتح جام های متعدد مصمم تر کرده است.

تیزپایی از نصف جهان

عبدالعلی چنگیزکه از نسل معترض سال شصت پنج می باشد، و به همین خاطر از تیم ملی نیز دور شد. از ذوب آهن به استقلال پیوست. مهاجم تیز پای استقلال، از سرعتی مثال زدنی در فوتبال برخودار بود که مدافعان هر تیمی از رویاروی با وی هراس داشتند.

جانشین شایسته بزرگان

سعید مراغه چیان در شانزده سالگی به استقلال تهران پیوست. او که به سرعت در خط میانی تیم جا افتاد، جانشین مردانی جون جباری و قراب شد. یوهان کرایف فوتبال ایران، جوان اول تیم ملی فوتبال نیز بود و هواداران فوتبال، او را به تعصب و غیرت یاد می کنند.

پرواز برای جام

شجاع خلیل زاده آرزوی پوشیده پیراهن پرسپولیس را داشت. بازیکنی که توسط مرفاوی به لیگ برتر فوتبال ایران معرفی شد. با در خشش در مس کرمان و سپاهان، جذب باشگاه محبوب خود شد. از خصوصیات بارز او جنگندگی در میدان بوده واگر بتواند کنترل بیشتری در جریان بازی داشته باشد، از مردان ایران در جام جهانی آینده خواهد بود.

قدم در جای بزرگان

علی علیپور از قائمشهر به تهران آمد. و به دلی سرعت بالایی که دارد، جذب پرسپولیس شد. علیپور با کسب عنوان آقای گلی لیگ در سال 97 قصد دارد، قدم در راه بزرگانی چون پیوس گذاشته و ماندگار شود.

باشوی فوتبال ایران

مهدی قائدی در سرزمین فوتبال خیز بوشهر پرورش یافته است. مهدی که از غنای تکنیکی برخودار می باشد. تبدیل به مهاجم اول استقلال در فصل نوزدهم شد. استراماچونی، به وی یاد داد که چگونه می توان در مسابقه فوتبال، تاثیر گذار بود و تبدیل به مهره ثابت تیم شد.

جوانی از فرهنگ سپاسی

فرشید اسماعیلی مانند بسیاری از بازیکنانی خطه فارس، از فجر سپاسی به استقلال آمد. اعتماد قلعه نویی به وی و گل زیبای او به سپاهان، آغاز راهی شد تا اسماعیلی، ستاره آبی پوشان شود. گل های زیبا و پاس های بی نظیراو، نوید ازبازیکنی خلاق در فوتبال ایران دارد.

آچار فرانسه با ثبات

پژمان منتظری اهل خوزستان است. به همین دلیل فوتبال او سرشار از توانایی است. بازیکن فصل قبل استقلال که سابقه بازی در قطر را نیز دارد. مهره ثابت کیروش در تیم ملی بود. بازیکنی که در جناح راست و قلب دفاع، آچار فرانسه مربیان می باشد.

سرخابی محبوب ایران

احمد رضا عابدزاده ماندگارترین دروازبان ایران نام دارد. بازی در دو تیم پرطرفدار پایتخت ودرخشش در تیم ملی، او را تبدیل به اسطوره فوتبال کرده است. هنرنمایی وی در ملبورن و روحیه بالای وی در آن بازی سنگین، از دلایل صعود ایران به جام جهانی 98 بود.

دروازبان پنالتی گیر

وحید طالبلو در تیم ملی نتوانست به حق خود برسد. اما توانایی های او در مهار پنالتی، باعث شد رقیبی سخت برای رحمتی در استقلال و میرزاپور در تیم ملی باشد.مهار پنالتی علی دایی در جام حذفی و بسیاری از بازی استعدادی ناب دهه نودها، او را به پنالتی گیرترین دروازبان ایران تبدیل کرده است.

خوش فکر، خوش تکنیک در میانه میدان

علی کریمی( استقلال) خیلی زود به فوتبال ایران معرفی شد. او که سابقه بازی در دیناموزاگرب و سپاهان را دارد. جام جهانی گذشته را به خاطر مصدومیت از دست داد. هنرنمایی او در استقلال به موفقیت های این تیم کمک های فراوانی کرده است.

کاپیتان خوش تکنیک

مسعود شجاعی قشقایی زاده است. او در فوتبال، تیم های زیادی را در داخل و خارج تجربه کرده است. کاپیتان تیم ملی فوتبال در سایپا چهره شد و در حالی که سرخابی های پایتخت خواهان به خدمت گرفتن وی بودن، راهی اوساسونا گردید و در کنار جواد نکونام روزهای خوبی را سپری کرد.

دورگه باغیرت

اشکان دژاگه بازیکن دورگه تیم ملی، فوتبال را در آلمان آموخته است. او که در حال حاضر عضو باشگاه تراکتور می باشد. توسط کیروش کشف و خیلی زود بازوبند کاپیتانی تیم ملی را نیز بر بازو بست. بازی یک دست و بدون حاشیه ی او از خصویات بارز وی می باشد.

آنجا در آسمان ها

عباس سرخاب مهاجم مینابی استقلال، با استیلی ترکه ای، شم گلزنی فراوانی داشت. از بهترین گل هایش می شود به گل فان باستنی او در جام باشگاه های آسیا و نیز ضربه سر استادانه وی در فینال باشگا ههای ایران به پرسپولیس نام برد.

آخرین کاپیتان

جواد نکونام نیز از نسل بازیکنان پاس تهران است. بازیکنی که علاقه خود را به پاس و نیز استقلال کتمان نکرده و برحسب علاقه ای که به رنگ آبی داشت، چند فصلی در این تیم توپ زد. کاپیتان ماندگار فوتبال ایران بازی های درخشانی در اوساسونا مقابل بزرگان اسپانیا از خود با یادگار گذاشته است.

آرپیجی زن فوتبال قاره

کریم باقری، آذری زبان توانای ایران، توسط علی پروین به تیم ملی دعوت شد. درخشش او در مقدماتی جام جهانی 94 باعث شد تا او جذب پرسپولیس شود. لژیونرقدیم فوتبال ایران که از قدرت شوتزنی بالایی برخودار است. بارها دروازه حریفان را به رگبار گرفته است.

تکنیکی بدشانش

مجتبی جباری از چهره هایی است که هرگز نتوانست به حق خود برسد. هوش وی دربازیگردانی و ارسال پاس های دقیق، باعث قهرمانی استقلال و دعوت به تیم ملی شد. او که سابقه بازی در ابومسلم و تیم های عربی را نیز دارد. به خاطر مصدومیت های فراوان، زودتر از موعد، از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

نسل قدیم شوت زن ها

مهدی فنونی زاده در خانواده ای فوتبالی بدنیا آمد. او که به مانند هم نسل های خود در باشگاه های تهران چهره شد. با پیوستن به استقلال راه خود را به تیم ملی بازکرد. شوت چهل و پنج متری وغیر قابل مهار وی به عربستان، الدعایه و فوتبال آسیا را مات و مبهوت خود کرد.

سیم خاردار آبی تیم ملی

رضا حسن زاده با ثبات فراوانی در تیم ملی به بازی پرداخت. حضور او در کنار بازیکنانی چون پنجعلی و بیانی، دفاع ایران را نفوذ ناپذیرترکرده بود. گل او به ژاپن در مقدماتی جام جهانی 94 در اذهان مانده است.

دوقولی بی نظیر جناح چپ

مجتبی محرمی از نیروی زمینی به پرسپولیس رویایی دهه شصت آمد. سال های حضور وی در تیم ملی و زوج او با سیدمهدی ابطحی در جناح چپ، خاطرات بی نظیری را در ذهن هواداران ساخته است. مجتبی که با پرسپولیس قهرمان جام در جام آسیا شده، از بهترین بازیکنان ایران در دهه های اخیر می باشد.

سید با مرام ورزش ایران

سید مهدی ابطحی با وحدت به فوتبال ایران معرفی شد. او به عنوان یار کمکی سرخابی ها در باشگاه های آسیا نیز بازی کرد. هافبک توانای تیم ملی در دهه نود میلادی، دوران مربیگری خود را در فوتسال گذرانده است.

سرسلسله یاغی ها

مهدی هاشمی نسب از خاک فوتبال خیز آبادان به ایران معرفی شد. مارکوپلوی فوتبال ایران که به علت انتقالش از پرسپولیس به استقلال به یاغی مشهور شد. سابقه بازی در تیم هایی چون پاس، کپه داغ، ابومسلم، عقاب و سایپا را نیز دارد.

کد خبر: 1064123

وب گردی

وب گردی