دستگاه ضدعفونی کننده دست در واحد اهواز ساخته شد

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز گفت: واحد اهواز موفق به طراحی و ساخت دستگاه ضد عفونی کننده دست بدون تماس برای اولین بار در ایران شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ابراهیم آقاجری در خصوص طراحی و ساخت دستگاه ضد عفونی دست برای اولین بار در کشور گفت: مطالعات لازم جهت طراحی و ساخت این دستگاه مدتی است که شروع شده و با بوجود آمدن بحران اخیر ناشی از ویروس کویید ۱۹ و همچنین گام بلند دانشگاه آزاد اسلامی برای مقابله با این ویروس درصدد آمدیم تا در این برهه با ساخت دستگاه ضدعفونی کننده دست بدون تماس، خدمتی را به جامعه ارائه دهیم.‌
وی در ادامه با اشاره به اینکه این دستگاه یکی از فعالیت های قرارگاه جهادی دانشگاه آزاداسلامی به شمار می آید افزود: همانطور که متخصصان امر سلامت اظهار داشتند یکی از راه های بسیار مهم شیوع بیماری انتقال از سطوح است و این امر پس از برقرای تماس دست با سطوح یا افراد آلوده منتقل می شود بر آن شدیم تا با طراحی دستگاهی که بصورت کاملا اتوماتیک عملیات شستشو و ضدعفونی دست ها را با قابلیت بسیار بالا انجام می دهد ، نسبت به رفع این مشکل اقدام کنیم.
آقاجری در خصوص معرفی دستگاه ضد عفونی دست ساخت واحد اهواز گفت : این دستگاه شامل دو مخزن است که در یکی از آن ها مایع شستشو دهنده که می تواند شامل هر چیزی باشد و در دیگری آب قرار می گیرد و تکنیک استفاده شده در آن ترکیب این دو مخزن است که نهایتاً در یک فرآیند ۵۰ ثانیه ای منجر به ضد عفونی شدن دست ها می‌شود.
عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه در خصوص نحوه عملیات دستگاه اضافه کرد: ابتدا مایع شستشو دهنده روی سطح دست ریخته شده و همزمان با آن برای مدت کوتاهی آب روی دست ها پاشیده می شود و در گام بعدی آب یا در واقع پودر آب با کمک هوا بر روی دست ها ریخته شده و این فرآیند برای چند بار تکرار می‌شود.
آقاجری ادامه داد : در نهایت آب و رطوبت دست ها با استفاده از هوا گرفته شده و پس از آن نیز به وسیله یک دستگاه گرم کننده دمای فضای درون دستگاه به ۳۸ درجه سانتیگراد می رسد و با این کار دست ها کاملا خشک می شوند و نکته حائز اهمیت دیگر استفاده از اشعه ماورای بنفش در عملیات شستشو است که با استفاده از یک دستگاه uv به تکمیل فرایند ضدعفونی کمک شایسته ای می‌کند.
عضو هیئت علمی واحد اهواز افزود: از قابلیت های دستگاه می توان گفت که این دستگاه در سه سطح ولتاژی کار می کند و دارای توان مصرفی بسیار پایینی بوده و همچنین مصرف آب آن بسیار کم است چرا که آب با هوا ترکیب شده و نسبت به حالت های سنتی شست‌وشوی دست صرفه جویی بسیاری در آب مصرفی رخ می‌دهد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه برای قسمت کنترل فرایند دستگاه از برد الکتریکی استفاده می شود بیان داشت: این مدل اولیه دستگاه بوده که به یاری خداوند با موفقیت طراحی و ساخته شده و برای اینکه به تولید انبوه برسد نیاز به حمایت دارد.
هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز ادامه داد: نمونه مشابه این دستگاه وجود دارد ولی نکته قابل توجه این است که نمونه های موجود بدون تماس نبوده و در واقع در آن ها، دست عملیات را هدایت می کند یعنی نیاز به جابجایی دست‌ها است.
وی ادامه داد: ولی در نمونه تولیدی ما دستگاه تمامی مراحل از جمله پاشیدن مایع‌، شستشو و خشک کردن را به صورت خودکار انجام داده و نیازی به جابجایی دست‌ها نیست و فقط کافیست دست‌ها یک بار در دستگاه قرار بگیرد و بقیه عملیات توسط برد تعبیه شده توسط دستگاه مدیریت م‌ی‌شود.
آقاجری در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه ضدعفونی کننده دست بدون تماس (THSM) در فضاهای پر تردد از جمله بیمارستان‌ها، رستوران‌ها، ادارات، مدارس و دانشگاه ها قابل استفاده بوده و در ادامه مسیر امکانات دیگری نیز با توجه به نیاز به آن اضافه خواهد شد.
انتهای پیام/
کد خبر: 1064150

وب گردی

وب گردی