چرخه‌های معیوب زیست‌بوم فناوری با ایجاد «سراهای نوآوری» جانی تازه گرفت

سرای نوآوری به معنای واقعی کلمه یک ساختار است، ساختاری وام گرفته از تمدن اسلامی ایرانی که که خود ذیل بازار فناوری قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اقتصادهای نوظهور دنیا ثابت کردند که شرکت‌های کلاسیک و بنگاه‌های اقتصادی سنتی دیگر نمی‌توانند اثر دوسویه خود را در زمین اقتصاد کلان کشورها اعمال کنند. این دست از شرکت‌ها دیگر نه می‌توانستند اعتلای خود را تضمین کنند و نه تأثیر قابل توجهی بر روی توسعه اقتصادی کشور میزبان کسب‌وکار داشتند. البته باید این موضوع را هم تأکید کرد که چهارمین انقلاب اقتصادی دنیا را تجربه می‌کنیم و باید قبول کرد که شکوفایی اقتصاد مستقیماً در گرو فناوری است.

پرواضح است در عصری که انقلاب اقتصادی آن بر روی محور «فناوری و شبکه گسترده جهانی» قرار گرفته، باید پیشران‌های فناوری و اطلاعات نیز ذیل آیتم‌های توسعه اقتصادی دیده شود. اولین پیشران فناوری و اطلاعات جوامع مختلف و کشور ایران، دانشگاه است. به تعبیری روان‌تر نهاد دانشگاه نیز باید وارد کارزار اقتصادی بشود تا امید تحولات اقتصادی داشت. تجربیات موفق دنیا نشان می‌دهد که دانشگاه نقطه آغازین فناوری است و بزرگترین تلاقی فناوری و خلاقیت برای شروع یک کسب‌وکار دانشگاه است.

خیلی زمان از فراگیری کلید واژه دانش‌بنیان در بوم‌های اقتصادی و دانشگاهی نمی‌گذرد ولی نیازهای جامعه امروزی و چالش‌های مطرح در آن جز با ورود گروه‌های حل مسئله دانشگاهی حل و فصل نخواهد شد. توجه ویژه مقام معظم رهبری و نهادهای سیاست‌گذار به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در این سال‌ها و اعتماد به خلاقیت جوانان تأثیر بسزایی در ایجاد زیست‌بوم‌های فناوری و کسب‌وکار داشته است.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌عنوان یک کنش‌گر فعال، در گام دوم خود با نگاهی ویژه به اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی علم و فناوری(ابلاغی مقام معظم رهبری) اقدام به تشکیل معاونت تحقیقات، فناوری کرده و با مجزاسازی عملگرهای پژوهش از فناوری نشان داد که اهتمام ویژه‌ای در تثبیت اکوسیستم فناوری‌های دانش‌بنیان دارد. تعریف ساختاری با عنوان «سرای نوآوری» و انسجام‌بخشی به فعالیت‌های دانش‌بنیان، گام بلندی در راستای تسهیل مسیر فناوران به‌شمار می‌رود.

ساختار سرای نوآوری با تدوین و ابلاغ آیین‌نامه «بازار فناوری و سرای نوآوری» رسماً کار خود را شروع کرده است. با درنظر گرفتن گستردگی دانشگاه آزاد در سراسر کشور و دربرگیری 38 درصد از جمعیت دانشجویی در این دانشگاه، تحقق ایده سرای نوآوری می‌تواند تحول عظیمی در فعالیت‌های دانش‌بنیان کشور ایجاد کند.

نظریه بنیادی ایده سرای نوآوری از الگوهای اصیل کشور گرفته شده، به این صورت که ساختار بازار دائماً به سراها که به عنوان مولد پیش‌بینی شده، وصل می‌شود. توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای و قابلیت‌های واحدهای دانشگاهی نیز از مهم‌ترین نکات و ویژگی‌های راه‌اندازی سرا است.

بااندکی دقت در مجوزهای اعطا شده واحدهای دانشگاهی و اظهارات مدیران فناوری و نوآوری دانشگاه ومفاد آیین‌نامه «بازار فناوری و سراهای نوآوری»، سراهای نوآوری نه به‌صورت موضوعی بلکه به‌شکل تخصصی راه‌اندازی می‌شوند. از آنجایی که ظرفیت‌های منطقه‌ای و داشته‌های زیرساختی و نیروی انسانی واحدهای دانشگاهی مدنظر قرار گرفته می‌شود، فعالیت سراها نیز به‌صورت تخصصی پیش‌بینی شده است.

سرای نوآوری به معنای واقعی کلمه یک ساختار است، ساختاری وام گرفته از تمدن اسلامی ایرانی که که خود ذیل بازار فناوری قرار می‌گیرد. مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها اٍلمان‌های هستند که ذیل سراهای نوآوری دیده می‌شوند و مسئولیت رشد و راه‌اندازی هسته‌ها واحدهای فناوری را به‌عهده می‌گیرند. حلقه تکمیل‌کننده ساختار بازار و سرا، پردیس‌های پارک علم و فناوری است که دانشگاه را در دوران بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان نیز حامی فناوران دیده است. در الگوی جدید فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی، چرخه‌های معیوب حذف یا اصلاح شده است، اکنون باید دید بزرگ‌ترین شبکه حقیقی دانشگاهی کشور چه تأثیری در اقتصاد دانش‌بنیان ایران می‌گذارد که قطعاً این تأثیر قابل‌توجه و غیرقابل اغماض خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064166

وب گردی

وب گردی