دانشگاه، مبدأ شکوفایی صنایع خلاق فرهنگی است/ واحد ویژه استاد فرشچیان ابتکاری در راستای احیای هنرهای اصیل ایرانی

صنایع خلاق فرهنگی نیز با اتکای به فرهنگ و پیشینه عمیق کشور، جز نظام دانشگاه نمی‌تواند مبدأ دیگری داشته باشد. چراکه زیست‌بوم‌های شکل گرفته در دانشگاه‌های فناور می‌تواند زیرساخت مناسبی برای توسعه و گسترش این صنعت باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، به‌صورت کلی اغلب وقتی سخن از صنعت به‌میان می‌آید اذهان عمومی به‌سمت صنایع سنگین و عمدتاً کارخانه‌های تولید کالا می‌رود. در سال‌های گذشته و با ظهور قدرت‌های نرم در دنیا این مهم، به اثبات رسیده که اکنون صنعتی تحت عنوان «صنعت فرهنگی» می‌تواند در توسعه کشورها نقش پررنگی ایفا کند. کارکرد اصلی این صنایع خلق، تولید و البته تجاری‌سازی ارزش‌های فرهنگی در انواع کالا، خدمات و تولید محتوا تعریف می‌شود. صنایع دستی، هنرهای تجسمی، بازهای کامپیوتری، تولیدات چندرسانه‌ای و حتی اسباب‌بازی‌ها در ذیل «صنایع فرهنگی» قرار می‌گیرند.

با اندکی تحقیق درمی‌یابیم در سال‌های اخیر صنایع فرهنگی به معنای سنتی آن در تولید مصنوعات دستی و بومی متوقف شده و مفهومی جدید با عنوان «صنایع خلاق» در اغلب کشورهای مترقی فناوری باب شد که علاوه بر اصل صنایع فرهنگی دربرگیرنده رسانه، فناوری و اطلاعات است.

سهم اشتغال در صنایع خلاق فرهنگی رقم ناچیزی است که گسترش آن می‌توان ظرفیت اشتغال‌زایی این حوزه را تا چندین برابر افزایش داد. سرمایه لازم برای ایجاد یک شغل در صنایع سنگین(صنعت فولاد) حداقل چهار برابر ایجاد همان ردیف شغلی در صنایع خلاق فرهنگی است. باتوجه به هزینه‌های پایین تولید محتوا و کالاهای فرهنگی نسبت به کلاهای سنگین، نمی‌توان صرفه اقتصادی این صنعت و تأثیرات بی‌نظیر آن در رشد اقتصادی کشورها را نادیده گرفت. باوجود اینکه مقوله فرهنگ از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه جامعه است ولی توجه چندانی به توسعه این رکن مهم در ابعاد صنایع خلاق نشده است.

نقش نهاد دانشگاه به‌عنوان یکی از ساختارهای مأمور در حوزه فرهنگ و همچنین ورود این پدیده به دنیای صنایع خلاق بسیار پررنگ است. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان اصلی‌ترین زیرساخت دانشگاهی کشور تاکنون خدمات ارزنده‌ای در حوزه فرهنگ به جامعه ارائه کرده است. ولی آن‌طور که پیداست امروز ایجاد زیست‌بوم‌های فناوری برای عبور فرهنگ از پیچ تاریخی خود باید بیش از پیش مورد توجه دانشگاه قرار بگیرد تا در آینده شاهد ایجاد کسب‌وکارهایی در حوزه صنایع خلاق فرهنگی باشیم.

صنایع خلاق فرهنگی نیز با اتکای به فرهنگ و پیشینه عمیق کشور، جز نظام دانشگاه نمی‌تواند مبدأ دیگری داشته باشد. چراکه زیست‌بوم‌های شکل گرفته در دانشگاه‌های فناور می‌تواند زیرساخت مناسبی برای توسعه و گسترش این صنعت باشد. حال سوال اینجاست که دانشگاه‌ها تا چه حد توانسته‌اند گام‌های عملیاتی در راستای ایجاد گفتمان «صنایع فرهنگی» در بین نخبگان و عامه مردم بردارند؟ یکی از مهم‌ترین اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته تأسیس و راه‌اندازی واحد ویژه استاد فرشچیان است که فقط در حوزه هنرهای اسلامی ایرانی فعالیت می‌کند.

استقرار نظام آموزشی «استاد و شاگردی» و احیای هنرهای اصیل و ریشه‌دار کشور دو هدف اصلی دانشگاه استاد فرشچیان تعریف شده است. کشور برای تحول در عرصه هنر، نیازمند ساختاری درست در حوزه آموزش عالی و تولید است. مقام معظم رهبری در زمینه هنر می‌فرمایند: «اگر بخواهیم پیامی ماندگار باشد، باید در قالب هنر قرار بگیرد؛ این هنر است که یک پیام را در دل تاریخ نگه می‌دارد. هنر در واقع منجر به انتقال زیبای یک پیام می‌شود. اگر دقت کنید در مباحث فرهنگی، هر جا فرهنگ توانسته اثرگذار باشد، با یک هنر زیبا عجین شده است.»

شکی نیست با بهینه‌سازی فرآیندهای آموزشی بسیاری از مشکلات اساسی صنایع فرهنگی کشور می‌تواند هموار شود ولی این ابتدای راه است. دانشگاه زمانی می‌تواند آموزش‌های کاربردی و بنیادی را به ثروت تبدیل کند که نظامات پلت‌فرمی را راه بیاندازد و زیست‌بوم فناوری را این بار برای حوزه‌های فرهنگی طراحی کند. امروزه این تلفیق فناورهای نوین با رهیافت‌های هنری است که می‌تواند اثرگذاری بالایی بین نسل جدید داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064167

وب گردی

وب گردی