مدارس عالی مهارتی، عقب‌ماندگی‌های نظام آموزش محور را جبران می‌کند

دانشگاه‌های کشور فقط دانش تخصصی ارائه می کنند اما در مدارس عالی مهارتی، برنامه نظام‌مندی برای انتقال دانش مهارتی به دانشجویان و ایجاد فرصت‌های کارآفرینی و اشتغال پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بدنه اثرگذار نظام آموزش عالی کشور با دربر گرفتن 38 درصد جمعیت دانشجویی، امروز با اتخاذ سیاست‌های راهبردی انقلاب و اسناد بالادستی در راستای ریل‌گذاری جدید خود در حال حرکت است. پرواضح است که نهاد دانشگاه بعد از سال‌ها فعالیت آموزشی صرف، در بهره‌وری پایین نظامات تخصصی کشور سهم کمی ندارد و خلأهای موجود و حلقه‌های مفقود در دانشگاه‌ها و به‌طور کلی نظام آموزش عالی، امروز بحران قابل‌توجهی در حلقه‌های توازن نیروی کار، میزان اشتغال دانش‌آموختگان و چرخه‌های اقتصادی به‌وجود آورده است.

تجربیات چهار دهه گذشته ثابت کرد که دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها نه دردی از صنعت، بازار و جامعه را درمان کرد و نه در تربیت دانش‌آموختگانی توانمند موفق شد. امروز می‌توان به‌راحتی اذعان کرد که رابطه نادرست و عقیم دانشگاه و جامعه، ساختار نظری‌محور نظام آموزش عالی و عقب‌ماندگی دانشگاه از جامعه و صنعت باعث شده تا هرکدام از این نهادها راه خودشان را بروند و اکنون نتیجه‌ای جز ناتوانی مهارتی تعداد قابل‌توجهی از دانش‌آموختگان در دست نیست. از طرفی بحران بیکاری در جامعه و بحران کمبود نیروی توانمند و کارآمد در صنعت دو تعبیر متناقضی است که باید از طریق مهارت‌آموزی و توانمندسازی دانش‌آموختگان به آن پاسخ گفت.

باتوجه به فرمایشات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری پیرامون مهارت‌آموزی و اشتغال جوانان دانش‌آموخته، دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از مأموریت‌های مهم ایجاد ظرفیت‌های اشتغال بر پایه توانمندسازی و دانش است. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نهاد مولود انقلاب می‌تواند در حد وسع و ظرفیت و در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و سند دانشگاه اسلامی، کارکرد دانشگاه را از آموزش‌محور به مهارت‌محور در کشور بازتعریف کرده و گام‌های بلندی در راستای رفع این نواقص بردارد.

تاسیس مدارس عالی مهارتی را می‌توان در راستای اجرای راهبرد هفت «نظام پژوهش و فناوری سند دانشگاه اسلامی» و هم در راستای راهبرد هفت «نظام آموزشی» این سند مبنی‌بر «ایجاد و اصلاح رشته‌های تحصیلی کاربردی و متناسب با نیازهای جامعه اسلامی و بومی‌سازی آنها و تقویت بُعد کارآفرینی و افزایش اشتغال مولد و پایدار» در نظر گرفت.

اکنون دانشگاه‌ها چند دوره‌ گذار را پشت‌سر گذاشته‌اند و سه موضوع دانش تخصصی، دانش اجتماعی و دانش مهارتی در آنها نمود بالفعل داشته است. لازمه این گذارها تغییر در جهت‌گیری‌های دانشگاه‌ها است. با وجود این در دانشگاه‌های کشور فقط به ارائه دانش تخصصی پرداخته شده، دانش اجتماعی به محیط دانشگاه واگذار شده و برنامه نظام‌مندی نیز برای انتقال دانش مهارتی به دانشجویان وجود نداشته است، لذا در جهت رفع این نقیصه نظام آموزش عالی کشور، دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی کرده است.

منظور از مدارس عالی این است که ورودی این مدارس، افرادی هستند که سطح تعریف‌شده‌ای از دانش تخصصی را دارند. در مدرسه عالی مهارتی رسانه، مهارت‌آموزان باید از سطح تعریف‌شده‌ای از دانش تخصصی برخوردار باشند. به‌طور مثال مدرسه عالی حقوق که ذیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب راه‌اندازی شده است قطعاً کسی باید ورود کند که سطح معینی از دانش تخصصی حقوق را داشته باشد تا زمانی که وارد این چرخه می‌شود بتواند با موضوع ارتباط برقرار کند. در این دوره‌ها مهارت استفاده از این دانش تخصصی به افراد آموزش داده خواهد شد.

الگوی «دانشگاه در جوار صنعت» که در راستای توانمندسازی و تربیت دانش‌آموختگان مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شده است، اکنون می‌تواند در صنایع، جامعه و محیط‌های حرفه‌ای نیز به منصه ظهور برسد. مدارس عالی مهارتی دانشگاه آزاد ضمن تحقق الگوی دانشگاه در جوار صنعت در اشتغال و مهارت‌افزایی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی نقشی اساسی ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064168

وب گردی

وب گردی