فرمول آمریکا برای وابستگی ایران؛ پیشرفت علمی ممنوع

ایران دلخواه آمریکا ایران وابسته٬ ایران منزوی و ایران عقب مانده است و این کشور برای رسیدن‌به خواسته‌ واهی‌اش از ترور و تحریمی هیچ ژنرال و دانشمندی دست برنخواهد داشت.

گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مسعود کیخا: «ایران منزوی٬ ایران عقب‌مانده٬ ایران بی‌ثبات٬ ایران وابسته٬ ایران دلخواه آمریکا کشوری است که بدون دانش٬ دانشگاه و دانشمند باشد».

آمریکا ابرقدرت جهان است٬ آلمان بعد از ۲ جنگ سخت بهترین کشور صنعتی جهان است٬ ژاپن سخت‌کوش بدون منابع طبیعی کشوری پیشرفته و مدرن است. تعریف و تمجیدهایی که بر سر زبانهاست و از تاکسی گرفته تا پست‌های جورواجور تلگرامی و اینستاگرامی همه از آنها می‌گویند.

اصلا بهشت است دنیایی که نمی‌دانیم چگونه است. اما کسی نمی‌گوید پیشرفت این کشورها نه یک شبه حاصل شده نه علمشان از زیر خاک روییده است. میل به دستیابی تکنولوژی‌های جدید و پرورش دانشمندان و بها دادن به آنها٬ فرمول پیشرفت هر کشوری است. فرمولی که ایران هم‌ به آن دست یافته است اما کمی پیچیده‌تر از دیگر کشورها.

استقلال سیاسی ممنوع٬ ثبات اقتصادی ممنوع و حالا که آمارهای ایران در پیشرفتهای علمی چشم دنیا را خیره کرده تابلوی ورود ممنوع دیگری بر مسیر دانشمندانمان قرار گرفته است.

شاید نقدهایی وجود داشته باشد اما نمی‌توان انکار کرد که دانشمندان ایران در بالاترین سطوح بین‌المللی همگام‌ با دانش روز قدم در مسیر پیشرفت کشور گذاشته‌اند؛ اما برخلاف کشورهای دیگر این مسیر برای ایران آنچنان که تصور می‌شود هموار نیست.

استقلال سیاسی ایران برای خیلی‌ها درد داشت و هر اقدامی کردند و می‌کنند تا مستقل بودن را تبدیل به رویایی دست‌نیافتنی برای مردم ایران کنند. از تحریم‌های اقتصادی گرفته تا ترور ژنرال‌های نظامی و فشارهای سیاسی و رسانه‌ای.

استقلال سیاسی ممنوع٬ ثبات اقتصادی ممنوع و حالا که آمارهای ایران در پیشرفتهای علمی چشم دنیا را خیره کرده تابلوی ورود ممنوع دیگری بر مسیر دانشمندانمان قرار گرفته است.

سال‌ها پیش بود که خبرهای ترور دانشمندان هسته‌ای کشور یکی پس از دیگری سرخط اخبار دنیا شد و از همان زمان روشن شد که اینبار هدف جامعه علمی است٬ با همان روش‌های قدیمی؛ «تهدید و ترور»؛ اما این راه‌ها کارساز نبود و روز به روز پیشرفت‌ها بیشتر شد و تعداد دانشمندان در عرصه‌های مختلف رو به فزونی گذاشت؛ دانشمندانی که می‌توانستند مشکلات کشور را با دانش خود حل کنند.

قطعا این اتفاق لطمه بزرگی به ابرقدرتهای دنیا و کدخدای بزرگشان آمریکا بود و به همین دلیل هم دست به کار شدند و تا توانستند فشار را بیشتر کردند؛ فعالیت دانشگاه‌ها را مشکوک خواندند و در اقدامی عجیب بازرسان آژانس انرژی اتمی در چند نوبت از برخی دانشگاه‌های ایران‌ بازدید کردند.

طبق اعلام منصور غلامی وزیر علوم در سال ۹۷ دو دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه بهشتی را در لیست تحریم قرار دادند. استاد دانشگاه تربیت مدرس را که برای فرصت مطالعاتی به آمریکا سفر کرده بود٬ بدون هیچ دلیل مشخصی بازداشت و چندین ماه زندانی کردند.

پروژه استنفورد ۲۰۴۰را نمی‌توان فراموش کرد؛ پروژه‌ای که می‌خواست به دنیا نشان دهد ایران از لحاظ علمی پیشرفتی نداشته و آمارهایی که ارائه می‌شود تنها کمّی است اما این پروژه نگفت اگر ایران پیشرفت دندان‌گیر علمی نداشته چرا این همه تهدید و فشار و ترور بر جامعه دانشگاهی به وجود آمده؟ این دستگاه‌ها و بودجه‌های عظیم چرا برای کم‌رنگ جلوه دادن کار نکرده به وجود آمده است؟

البته بهانه تحریم‌های تازه دانشمندان ایرانی را هم‌ می‌توان از اعضای پروژه استنفورد و رسانه‌های‌خارجی پرسید.

بله تحریم‌های تازه؛ آنهم در زمانی که دنیا و حتی خود آمریکا به شدت درگیر مبارزه با ویروس‌کروناست دغدغه دولتمردان این کشور تحریم دانشمندان ایرانی است.

بهانه قدیمی فعالیت در حوزه هسته‌ای باعث شد تا آمریکا چهارشنبه ۲۸ اسفند در واپسین روزهای سال شمسی پنج ایرانی را در لیست تحریم قرار دهد که یکی از این پنج نفر و سرشناس‌ترین‌آنها محمدمهدی طهرانچی است. فردی که حدود ۱۴ ماه است ریاست بزرگترین دانشگاه حضوری جهان و بزرگترین دانشگاه خصوصی ایران یعنی دانشگاه آزاد اسلامی رابرعهده گرفته است. وی در حالی سکان این دانشگاه را در دست گرفت که از ابتدا شعار «حل مسائل جامعه به وسیله دانشگاه» را مطرح کرد و برای تحقق این شعار فعالیتها و اقدامات‌مهمی نیز انجام داد.

دکتر طهرانچی در زمره دانشمندان هسته‌ای با مدرک دکتری فیزیک نظری از کشور روسیه است فردی کاملا آکادمیک با سابفه‌ای مشخص در حوزه دانشگاهی.

تحریم وی نشان می‌د‌هد که آمریکا دل خوشی از دانشمندان ایران ندارد و به بهانه‌های مختلف بر فعالیت‌ آنها سنگ‌اندازی می‌کند تا جامعه دانشگاهی نتواند راه‌حل مسائل کشور را احصا کرده و مشکلات جامعه را برطرف کند.

ایران دلخواه آمریکا٬ ایران وابسته٬ ایران منزوی و ایران عقب‌مانده است و این کشور برای رسیدن‌به خواسته‌ واهی‌اش از ترور و تحریمی هیچ ژنرال و دانشمندی دست برنخواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064171

وب گردی

وب گردی