انفعال دستگاه دیپلماسی آینده انقلاب را به چالش می‌کشد

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر گفت: روند انفعالی وزرات امور خارجه می‌تواند حتی آینده انقلاب اسلامی و اهداف آن را نیز دچار چالش کند.

محسن اسفندیاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اینکه کشورهای اسلامی چگونه می‌توانند نسبت به آزار و اذیت مسلمانان کشورهای دیگر واکنش نشان دهند، گفت: این کشورها در گام نخست باید از ظرفیت‌های موجود نظیر سازمان همکاری‌های اسلامی، کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی که اکثریت اعضای آنها را کشورهای مسلمان تشکیل می‌دهند، استفاده کنند.

وی ادامه داد: اگر سران کشورهای اسلامی مشاهده کنند حاکمیت یک کشور اسلامی بر مسلمانان خود ظلم می‌کند، باید با حفظ روابط دوستانه و کاملا از راه‌های دیپلماسی مشکل را برطرف سازند تا بین دو کشور اسلامی مشکل و دشمنی رخ ندهد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: اگر مسلمانان یک کشور غیر اسلامی از سوی دستگاه حاکمیت آن کشور مورد آزار و اذیت قرار گیرند، فعال شدن سازمان‌های اسلامی ظرفیت بسیار خوبی است که متأسفانه این ظرفیت و اتحاد مورد غفلت سران کشورهای اسلامی به خصوص حوزه خلیج فارس قرار گرفته است.

عملکرد وزارت خارجه در جهان اسلام ضعیف است

وی اضافه کرد: کشورهایی که روابط دوستانه یا دیپلماتیک با یکدیگر دارند باید در حمایت از مسلمانان نقش آفرینی موثرتری انجام دهند، به عنوان مثال ایران به دلیل روابط حسنه‌ای که با دو کشور پاکستان و هندوستان دارد، می‌توانست در خصوص قضایای ستم به مسلمانان تاثرگذار‌تر عمل کند.

اسفندیاری با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی کشور در قضایای چند سال اخیر در فضای بین‌الملل و جهان اسلام در خوابی عمیق بوده است، گفت: وزارت امور خارجه تقریباً در هیچ یک ازمسائلی که در فضای جهان اسلام رخ داده و مسلمانان و مظلومان را درگیر کرده واکنش مناسبی نداشته است.

این دانشجوی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: متأسفانه غفلت ایران برای حل مشکلات مسلمانان جهان در سال‌های گذشته تنها معطوف به عملکرد وزارت خارجه نیست، بلکه در این خصوص نهادهایی نظیر معاونت بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر و سازمان‌هایی نظیر مجمع تقریب مذاهب و بخش مربوط در سپاه قدس نیز جزئی از دستگاه دیپلماسی کشور محسوب می‌شوند که این موارد نامبرده نیز در کنار وزارت خارجه تقریباً عملکرد مثبتی نداشته‌اند.

دستگاه دیپلماسی در انفعال کامل است

وی با اشاره به کشتار و آزار مسلمانان در هند توسط هندوهای افراطی و دولت مودی بیان کرد: وزارت امور خارجه در واکنش حداقلی می‌توانست سفیر هند در ایران را احضار کرده یا این کشور را تهدید به قطع روابط از سوی جمهوری اسلامی ایران کند؛ اما به دلیل منافع اقتصادی دستگاه دیپلماسی از خون مسلمانان این کشور گذر کرد. ارزش تجارت برای سیاستمداران کشور از مظلومیت مسلمانان گران قدرتر است.

اسفندیاری با تاکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی در انفعال به سر می‌برد، گفت: وزارت امور خارجه در خط مشی چند ساله گذشته نشانگر انفعال این دستگاه است. چرا که در قضیه‌ای مانند حادثه منا که نزدیک به 500 حاجی ایرانی به شهادت رسیدند نیز با اینکه کشور مراوده خاصی با عربستان نداشت و منافع اقتصادی مانند هند یا چین مانع هیچ اقدامی نمی‌شد بازهم وزارت خارجه و سایر نهادهای نام برده شده در انفعالی محض نتوانستند اقدام مؤثری را انجام دهند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در پایان خاطر نشان کرد: دستگاه دیپلماسی کشور بر اساس وظایف انسانی، اسلامی و قانون اساسی موظف به حمایت از حرکت‌های آزادی خواهانه در سراسر دنیا است. روند انفعالی وزرات امور خارجه می‌تواند حتی آینده انقلاب اسلامی و اهداف آن را نیز دچار چالش کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064179

وب گردی

وب گردی