هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در کشور اسپانیا چگونه است؟

تمامی متخصصان هدایت تحصیلی در اسپانیا، علایق دانش‌آموزان را از دوران کودکی زیر نظر گرفته و با تست‌های روانپزشکی و بررسی روند تحصیلی آن‍ها از دوران ابتدایی تلاش می‌کنند به دانش‌آموزان بهترین انتخاب‌ها را پیشنهاد دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هدایت تحصیلی برای ما واژه ناآشنایی نیست، در بیشتر موارد مشاور دقیقاً در سال انتخاب رشته تنها از دانش‌آموز می‌پرسد که به چه رشته‌ای علاقه دارد، سپس اگر فرصت کند نمرات همان سال دانش‌آموز را در نظر می‌گیرد و نظر والدین را نیز جویا می‌شود. در نهایت پس از ارزیابی وضعیت بازار کنونی، یک رشته را انتخاب کرده و به خانواده و دانش‌آموز پیشنهاد داده و مدعی می‌شود بهترین انتخاب برای فرزندشان است. حتی ممکن است روند بررسی وضعیت دانش‌آموز و هدایت تحصیلی آن توسط مشاور کمتر از 2 ساعت طول بکشد، آیا 2 ساعت برای انتخاب مسیر تحصیلی و شغلی دانش‌آموز کافی به نظر می‌رسد؟

اقداماتی که پیش‌تر به آن اشاره شد، بیشتر شکل کاری از هدایت تحصیلی است که در مدارس شاهد آن هستیم، اگر چه مواردی نیز وجود دارد که با تست‌های مختلف علایق دانش‌آموز طی چند سال ارزیابی شده و بررسی نمرات دروس تنها به یک سال محدود نمی‌شود، اما معمولا این‌گونه هدایت تحصیلی تنها با پرداخت پول محقق خواهد شد، آن هم در مدارس غیر انتفاعی یا موسسات آموزشی خصوصی.

شاید هدایت تحصیلی نیمه‌کاره‌ای که این روزها در مدارس شاهد آن هستیم، منجر شده است دانش‌آموزان مسیر تحصیلی خود را به اشتباه انتخاب کرده و پس از اخذ مدرک در دانشگاه نتوانند در جامعه متناسب با رشته تحصیلی خود کار پیدا کنند. ممکن است برخی بر اساس معیار بازار کار رشته پر درآمدی را برای تحصیل انتخاب کنند، اما علاقه نداشتن منجر شود در مسیر درجا بزنند یا از ادامه تحصیل منصرف شوند. با این تفاسیر باید در روند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان تغییری ایجاد شود تا حداقل شاهد افزایش روزافزون فارغ‌التحصیلان بیکار در جامعه نباشیم. به همین منظور ایسکانیوز در نظر دارد در گزارش‌های متعدد روند هدایت تحصیلی در کشورهای مختلف را بررسی کند.

وظایف متخصصان هدایت تحصیلی در اسپانیا

در کشور اسپانیا تمامی مشاورانی که در زمینه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان فعالیت می‌کنند، موظف هستند که در کمیسیون هماهنگی آموزشی که توسط آموزش و پرورش این کشور برگزار می‌شود، شرکت کرده و در زمینه اقدامات سازمانی و برنامه درسی و نیازهای دانش‌آموزان در دوران تحصیل پیشنهادات لازم را ارائه دهند.

مؤسسات آموزشی و معلمان این کشور باید در روند هدایت تحصیلی توجه داشته باشند که با برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد آموزشی هر دانش‌آموز نسبت به دیگری متفاوت است و نمی‌توانند برای هدایت تحصیلی همه دانش‌آموز نسخه‌ یکسانی بپیچند.

مشاوران باید با استفاده از ارزیابی‌های روانپزشکی، علایق و نیازهای ویژه آموزشی دانش‌آموز را در سنین پایین تشخیص داده و طی مراحل رشد فرزندان، والدین را نیز در جریان نتایج این نظرسنجی‌ها قرار دهند.

معلمان مدارس اسپانیا نیز باید با مشاوران در برنامه‌ریزی و ارزیابی اقدامات دانش‌آموز شامل روش یادگیری دانش‌آموز و پیشرفت علمی او، سازگاری با مفاهیم درسی، کارگروهی و غیره همکاری لازم را داشته باشند.

مشاوران مدارس اسپانیایی موظف هستند با والدین دانش‌آموزان جلسات متعددی را برگزار کرده و آن‌ها را در جریان روند تحصیلی دانش‌آموزان و نتایج بررسی‌های خود قرار دهند.

پشتبانی از روند تحصیل در مدرسه و دانشگاه

متخصصانی که در اسپانیا هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را عهده دار هستند، باید از روند تدریس پشتیانی کرده و هدایت تحصیلی حرفه‌ای در دانشگاه را به طور پیوسته و در کنار یکدیگر انجام دهند.

پشتیانی از روند تحصیل: مشاوران باید در تمامی تصمیمات آموزشی مدارس شرکت کنند و به‌کادر آموزشی و دستگاه‌های مختلف در آموزش و پرورش دانش‌آموزان، پیشنهادهای لازم برای بهبود روند آموزشی را ارائه دهند. همچنین در پروسه تصمیم‌گیری پروژه‌ها و برنامه‌های درسی مدرسه شرکت کنند تا تصمیمات اتخاذ شده با توجه به تنوع توانایی‌ها، علایق، انتظارات و نیاز‌های جسمی و روحی دانش‌آموزان پیش رود.

مشاورانی که وظیفه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در کشور اسپانیا را برعهده دارند، یا باید از دوران کودکی با دانش‌آموز در ارتباط بوده یا با مشاورانی که در این دوران با دانش‌آموز ارتباط داشته، همکاری لازم را داشته باشد.

هدایت تحصیلی در دانشگاه به صورت حرفه‌ای: معلمان اسپانیایی در سطح کلاس مسئول اجرای برنامه آموزشی مدارس از جمله ارائه راهنمایی‌های لازم درباره دانش‌آموزان هستند. مشاوران نیز موظفند به دانش‌آموزان کمک کنند تا عملکرد علمی خود را بهبود ببخشند، همچنین باید تلاش کنند مشکلات آنها را در مدرسه حل کرده و مهارت های لازم را برای زندگی در جامعه، یادگیری تفکر و تصمیم گیری را به آن‌ها آموزش دهند..

مشاورن موظف هستند برای آن دسته از دانش‌آموزانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار داشته با به آموزش ویژه نیازمند هستند، اقدامات لازم را انجام دهند و از ترک تحصیل دانش‌آموزان جلوگیری کنند. مشاوران مدارس اسپانیا وظیفه دارند اطلاعات مروبط به دانش‌آموزان را از مدارس سابق آنان اخذ کنند تا با نیازهای ویژه آن‌ها آشنا شوند.

مشاوران برای هدایت تحصیلی موفق بر اساس دستورالعمل اقدام آموزشی این کشور باید تلاش کنند با افزایش خودآگاهی و بهبود عزت نفس خود، دانش‌آموزان را نسبت به مشاغل و نیازهای بازار کار آشنا کرده و مهارت های لازم که باید را برای زندگی کسب کنند را به آن‌ها یادآوردی کنند. مشاوران باید به دانش‌آموزان نحوه صحیح فکر کردن و تصمیم‌گیری را نیز یاد دهند.

روند انتخاب شغل و رشته تحصیلی در اسپانیا

هدایت تحصیلی یا راهنمایی شغلی مجموعه اقداماتی است که مشاور باید با توجه به مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد، آن را انجام دهد. به خصوص پس گذراندن دوره متوسطه این اقدام باید با هدف تسهیل فرایند تصمیم‌گیری در زمینه ادامه تحصیل در دانشگاه و گزینه‌های حرفه‌ای شغلی بر اساس سلایق داتش‌آموزان صورت گیرد.

دانش‌آموزان اسپانیایی در روند هدایت تحصیلی مهارت‌های مربوط به فرایند تصمیم‌گیری در زمینه زندگی و آینده خود را تمرین می‌کنند. مشاوران باید اطلاعات مربوط به گزینه‌های مختلف تحصیلی و شغلی دانش‌آموز که از گذشته جمع‌آوری کرده‌اند را در اختیار دانش‌آموز قرار داده تا او بتواند بهترین انتخاب را با توجه به ارزیابی‌های علمی و علاقه خود انتخاب کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064190

وب گردی

وب گردی