میکروبیوم‌های پوست سن‌تان را لو خواهند داد

دروغگویی در مورد سن‌تان ممکن است دیگر امکان پذیر نباشد زیرا میکروبیوم شما همه چیز را لو خواهد داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات جدید که در مجله « mSystems» منتشر شده نشان می‌دهد که به‌طور خاص میکروب‌های پوستی به مرور زمان آنقدر تغییر می‌کنند که می‌توان نمونه ای از آنها را برای پیش بینی سن فرد استفاده کرد.

«شی هوانگ» یکی از مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو اعلام کرد که اگر میکروبیوم شخص با سن واقعی وی مطابقت داشته باشد، یافتن ارتباط‌های پزشکی مفید به نظر می‌رسد.

فرض ما این است که اگر سن عامل اصلی در برخی بیماری‌ها باشد، نشانگرهای میکروبیوم می‌تواند با بیماری مرتبط باشد.

سن میکروبی شما

میکروبیوم‌های ما همیشه تغییر می‌کنند. تغییر رژیم غذایی می‌تواند آنچه که در روده شما زندگی می‌کند را اصلاح کند و پیری آنچه که بر روی پوست شما ایجاد می‌شود را تغییر خواهد داد. این حتی بعد از مرگ ما نیز تغییر خواهد کرد. باکتری‌ها در بدن نوسان زیادی می‌کنند به همین علت بررسی میکروبیوم در پزشکی قانونی برای محاسبه زمان مرگ استفاده می‌شود.

این تخمین‌های دقیق پس از مرگ، هوانگ و همکارانش را به این فکر انداخت که آیا نمونه‌های میکروبی یک فرد زنده می‌تواند نشان دهنده سن شخص باشد یا خیر.

محققان این تئوری را با آزمایش تقریباً 9هزار نمونه مدفوع، بزاق و پوست از افرادی در ایالات متحده، تانزانیا و چین به عنوان بخشی از سایر پروژه‌های میکروبیوم آزمایش کردند. آنها برای ساختن یک مدل رایانه‌ای که سن هر فرد را با انواع و تعداد میکروب‌های موجود در آنها مقایسه کرد؛ از داده‌های تعداد باکتری در نمونه‌ها استفاده کردند.

با کار به عقب، این تیم داده‌ها را آزمایش کردند تا ببینند که میکروبیوم‌ها به تنهایی چگونه سن فرد را پیش‌بینی می‌کنند. میکروب‌های مدفوع در حدود 11.5 سال سن واقعی را پیش‌بینی کردند، در حالی که میکروب‌های پوستی با پیش بینی حدود چهار سال بهترین عملکرد را داشتند.

تشخیص با میکروب‌ها

اگرچه میزان این دقت را می‌توان بالاتر برد اما هوانگ و تیمش برای بالابردن تخمین‌ها علاقه‌ای از خود نشان ندادند در عوض این تیم به‌دنبال این بود که چرا برخی دارای میکروبیوم‌های افرادی هستند که از لحاظ سنی نزدیک به آن‌ها نیستند. سؤال اساسی اینجاست که اگر میکروبیوم خود را بدانید، تفاوت بین شما و طبیعتتان چیست؟

هوانگ و همکارانش با استفاده از این مقایسه‌ها، قصد دارند نحوه تغییر میکروبیوم‌ها در پاسخ به بیماری را بررسی کنند. پس از آن تجزیه و تحلیل میکروبیوم می‌تواند وضعیت سلامتی شخصی را نشان دهد.

هوانگ می‌گوید این احتمال در آینده‌ای دور میسر خواهد شد. موارد مختلفی بر این میکروبوم‌ها تاثیر دارد مانند اینکه شرکت کنندگان اخیراً مسافرت رفته باشند یا خیر.

علاوه بر این، تیم تحقیق شامل افراد با شرایط بهداشتی خاص در مجموعه داده‌های خود نیست. هوانگ می‌گوید برای دیدن اینکه آیا میکروبیوم‌ها با بیماری وابسته به سن تغییر می‌کنند؛ تیم باید ابتدا بفهمد سن یک میکروبیوم در مورد افراد دارای مشکلات سلامتی چیست.

یزاندامگان همزیست یا ریزسازوارگان همزیست (Microbiome یا Microbiota ) به معنای کلی و فراگیر زیست‌بوم ریزاندامگان، همه ژنها و توده یاخته‌ای ریزاندامگان با در نظر نگرفتن سرده و گونه‌ی آن‌ها، مستقر در یک بخش ویژه را گویند. ریزاندامگان همزیست، رابطه همزیستی با جانور میزبان دارند. این به این معنی است که این ریزاندامگان هم می‌توانند همسفره باشند و هم بیماری‌زا. مثلاً به تمامی باکتری‌ها، قارچها و دیگر انواع میکروب‌هایی که بطور بومی در پوست انسان زندگی می‌کنند، میکروبیوم پوست می‌گویند. بزرگترین میکروبیوم بدن انسان، میکروبیوم دستگاه گوارش تحتانی و بطور خاص روده بزرگ است. این اصطلاح گرچه بیشتر در پزشکی بکار رفته است، ولی در دیگر شاخه‌های علم میکروب شناسی نیز معتبر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064194

وب گردی

وب گردی