ایجاد فن بازارهای تخصصی در نقشه جامع علمی کشور/ فعالیت 40 بروکرفناوری در سراسر کشور

رئیس شبکه ملی فن بازار ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک 40 بروکرفناوری در سراسر کشور داریم که بخش خصوصی تمام فعالیت‌ها و مدیریت بازار فناوری آنها را انجام می‌دهند، گفت: در تلاش هستیم تا چندسال آینده در کل منطقه الف نقشه جامع علمی کشور فن بازارهای تخصصی ایجاد کنیم.

میلاد صدرخانلو رئیس شبکه ملی فن بازار ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره فعالیت شبکه فن بازار، اظهار کرد: فن‌بازار به معنای بازار فناوری، محلی برای مبادلات فناوری است. در واقع فن‌بازار یک بنگاه معاملات فناوری است که با ایفای نقش واسطه اطلاعاتی و حقوقی، وظیفه نزدیک کردن طرف‌های عرضه و تقاضا در حوزه فناوری و محصولات پیشرفته را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این مرکز با در اختیار داشتن بزرگترین بانک اطلاعات فناوری کشور، اجرای برنامه‌های متعدد ملی و بین‌المللی، برخورداری از شبکه گسترده فن‌بازارهای منطقه‌ای و تخصصی، شبکه کارگزاران حرفه‌ای تبادل فناوری و سایر ابزارهای قانونی، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، موضوع توسعه و مدیریت بازار فناوری کشور را مأموریت اصلی خود قرار داده است. همچنین شناسایی و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری، جلب سرمایه‌گذاران، تسهیل روند تجاری‌سازی دانش‌فنی و سایر فعالیت‌های حرفه‌ای که منجر به توسعه بازار فناوری می‌شود از جمله نقش‌های اساسی فن‌بازارها است.

رئیس شبکه ملی فن بازار ایران با اشاره به اینکه مدیریت بازار فناور یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و برنامه‌های شبکه فن بازار ملی ایران است، گفت: ما در مدیریت بازار فناور کشور در حال حاضر با چند مشکل مواجه هستیم نخست اینکه عرضه‌کننده و تقاضاکننده همدیگر را نمی‌شناسند و از وجود همدیگر مطلع نیستند. پس بهم‌رسانی این عرضه‌کننده و تقاضاکننده بسیار با اهمیت است. مورد دوم دو سر طیف دارای زبان مشترک نیستند و نیاز به همزبانی دارند. این دو گروه یک زبان و ادبیات مشترک ندارند و به واسطه فقدان این ادبیات مشترک مذاکره بین این دو سر طیف ناموفق و منتج به نتیجه و خروجی موثر و مفید نمی‌شود؛ به همین دلیل ایجاد زبان مشترک و هم زبانی بین این دوسرطیف ضروری است. موضوع سوم بحث تامین نیازهای جانبی و سایر اضلاع تعامل فناورانه مثل جذب سرمایه، تامین مالی، اخذ استانداردها و گواهی‌نامه و اخذ مجوزهای مربوطه برای تعامل یک فناوری لازم است که منتج به تجاری سازی و خدمت به یک محصول کالای قابل عرضه تبدیل شود، اینها الزاماتی هستند باید در نظر گرفته شود.

وی تأکید کرد: ویژگی اصلی شبکه فن بازار این است که در کل شبکه کشور دفاتر استانی ایجاد کنیم تا جاییکه هم‌اکنون با احتساب تهران در دو استان کشور دفاتر استانی راه‌اندازی شده است و مهم‌تر از همه ما دارای بروکرهای فناوری و کارگزاران تجارت و فناوری هستیم که همه آنها توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شود. تمام مزیت رقابتی فن بازار به این است که زعامت بروکری فناوری کشور را به عهده دارد و مرجع ساماندهی به فعالیت‌های بروکرهای فناور است.

صدرخانلو افزود: در حال حاضر نزدیک 40 بروکرفناوری در سراسر کشور داریم که بخش خصوصی تمام فعالیت‌ها و مدیریت بازار فناوری آنها را انجام می‌دهند.

صدر خانلو گفت: در درجه دوم تلاش داریم که بتوانیم تا چندسال آینده در کل منطقه الف نقشه جامع علمی کشور که 8 حوزه مانند حوزه فضایی، نفت،گاز و پتروشیمی، فرهنگی و غیره است فن بازارهای تخصصی ایجاد کنیم تا این ترنوور فناوری ماه به ماه و سال به سال بیشتر و اثر بخش‌تر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064208

وب گردی

وب گردی