اینترنت اشیاء در کشور متولی ندارد/ صرفه جویی 20 تا 30 درصدی انرژی با استفاده از اینترنت اشیاء

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: با وجود اینکه از طریق اینترنت اشیاء می‌توان فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داد اما متاسفانه در کشور ما برخی زیرساخت‌ها و قوانین مورد نیاز وجود ندارد یا به عبارتی متولی مشخصی در این حوزه نداریم.

علیرضا شیخ جعفری مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره اینکه این شرکت در زمینه الکترونیک، مخابرات، کنترل، رباتیک، فن آوری اطلاعات و ارتباطات IT ، برق قدرت، سیستم‌های هوشمند، دوربین‌ها و تجهیزات مدار بسته، سیستم‌های کنترل هوشمند فعالیت می‌کند، اظهار کرد: هم‌اکنون در دنیا یکی از ترندها و تکنولوژی‌هایی که رو به رشد است و طی 10 سال آینده یکی از تکنولوژی‌های پول ساز خواهد بود؛ بحث اینترنت اشیا است که برای خود ابعاد مختلفی دارد. از جمله بحث گجت‌ها است که ما در پارک علم و فناوری هرمزگان با ساخت گجت کولرهای اسپیلت توانستیم این کولرها را از طریق گوشی روشن و خاموش کنیم. زیرا این امر باعث شده که صرفه‌جویی زیادی داشته باشیم؛ چرا که قبلا مجبور بودند که کولر را مدام روشن نگه دارند اما اکنون 10 دقیقه قبل از رسیدن به منزل می‌توانند از طریق گوشی کولر منزل یا ادرات را روشن کند.

وی تصریح کرد: در حوزه روشنایی 20تا 30 درصد و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی 15 تا 20 درصد صرفه جویی انرژی داریم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: با وجود اینکه از طریق اینترنت اشیاء می‌توان فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داد اما متاسفانه در کشور ما یکسری زیرساخت‌ها و قوانین مورد نیاز وجود ندارد یا به عبارتی متولی مشخصی در این حوزه نداریم. یکی از نکات مهم اینترنت اشیا دسترسی به یکسری اطلاعات کلی است تا بتوان براساس آن برای آینده برنامه‌ریزی کرد. مثل شهر هوشمند یا تهران هوشمند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر شرکتی بخواهد اطلاعات مثلا 10 هزار نفر را جمع آوری کند با بن بست مواجه می‌شود چرا که قوانین مشخصی ندارد که بتوانند به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کند. از طرف دیگر اپرتورهای همراه اول و ایرانسل یکسری زیرساخت ها را فراهم کردند اما مهم ترین موضوع در بحث اینترنت اشیا پلتفرم استاندارد است که براساس آن بتوانند فعالیت کنند. در داخل کشور پلتفرم استانداردی نداریم. به عنوان مثال در دنیا دو تا از شرکت‌های مایکروسافت و آمازون که خدمات ابری را در حوزه اینترنت اشیا ارائه می‌دهند؛ اما ایران به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند از آنها استفاده کند و این نقطه ضعف است. در حالیکه شرکت‌های خارجی می توانند از زیرساخت این شرکت‌ها بهره‌مند شوند؛ اما در کشور ما هر شرکتی بخواهد یک گجتی را بسازد باید کل زیرساخت‌ها را خودش فراهم کند که این خود زمانبر است و باعث می شود که استارتاپ‌های کوچک نتوانند خیلی سریع رشد کنند. بنابراین ما در این زمینه خیلی کند حرکت کردیم.

وی از ارائه پلتفرم اینترنت اشیا برای عموم جامعه از جمله دانشجویان و استارتاپ‌ها در سال جاری خبر داد و گفت: این شرکت دانش‌بنیان در حوزه سیستم‌های هوشمند فعالیت می‌کند. به عنوان مثال انجام تست اولین خودروی خودران در کشور و نیز هوشمندسازی بخشی از ربات سورنا (ربات انسان) است که شرکت ما انجام داده است.

شیخ‌ جعفری در خصوص سیستم خودران توسعه یافته‌ این شرکت گفت: با استفاده از این سیستم‌، خودرو می‌تواند به‌صورت خودکار در مسیرهای شهری و بین‌شهری تردد کند. این سیستم از طریق سه دوربین نصب‌شده روی خودرو، سیستم ناوبری جهانی (GPS)، سنسورهای اولتراسونیک، اسکنر لیزری و سامانه‌های هوشمند می‌تواند ضمن تشخیص مسیر جاده و خیابان، موانع و تابلوهای راهنمایی و رانندگی، در مسیر تعیین‌شده با دقت و امنیت بالا تردد کند.

وی تاکید کرد: کنترل خودرو بدون راننده را در اتوبان صدر تهران تست کردیم پلیس راهنمایی رانندگی گفت که ما اجازه نمی‌دهیم که این خودرو تست شود چون قوانین متناسب با آن را نداریم و از ما خواستند که ما یکسری قوانین موجود در برخی از کشورها را بررسی و آن را به مجلس پیشنهاد دهیم تا بعد از از تصویب ادامه فعالیت داشته باشیم. در حالیکه تصویب قوانین و پیگیری آنها کا ما نبود. هم اکنون خودرو بدون راننده در کشور ارتقا یافته اما به دلیل نبود برخی قوانین به صورت کامل اجرایی نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064214

وب گردی

وب گردی